@article { author = {Hosseini, Seyed Hossein and Abdollahnejad, Mohammadreza and Shahraeini, Seyed Mostafa}, title = {Descartes ' critique on Platonism in mind-body problem.}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {}, number = {}, pages = {-}, year = {2023}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {10.22034/jpiut.2023.34835.2366}, abstract = {In this paper Descartes' critique on Platonism in mind-body problem will be considered. Descartes always been accused for divorcing mind and body so far that they cannot join together again and his position dissolves the integrity of human beings. But Descartes himself never accepted this accusation of Platonism and defended himself against it. In this paper Descartes ' defenses and his responses to critics such as Gassendi and Elizabeth will be discussed and new approaches to mind-body problem in Descartes philosophy will be introduced. Descartes' view of mind-body relation is not like a sailor and his ship. Mind-body distinction in Descartes' view is not an ontological distinction but an epistemological one. His proposal for knowing this kind of epistemological distinction is putting aside our senses temporarily. On the other hand, for grasping ontological union of mind and body, his proposal is returning again to the common sense and lived experiences.}, keywords = {dualism,Mind-body problem,Platonism,Substantial union,Accidental union}, title_fa = {نقد دکارت بر افلاطون‌گرایی در مسأله‌ی نفس و بدن}, abstract_fa = {در این مقاله رویارویی انتقادی دکارت را با اتهام افلاطون‌گرایی در معضل نفس و بدن بررسی می‌کنیم. دکارت همیشه در معرض این اتهام بود که نفس و بدن را چنان از هم جدا می کند که دیگر قابل به‌هم‌پیوستن نیستند و به این ترتیب، وحدت و یک‌پارچگی وجود انسان در فلسفه ی او از بین می‌رود. اما دکارت نمی‌پذیرفت و در مقابل آن، از خود دفاع می‌کرد. در این مقاله به ایرادات مخالفان به‌ویژه گاسندی و شاه‌بانو الیزابت و نیز به دفاعیات دکارت در برابر ایرادات وارد بر او می‌پردازیم و روی‌کردهای تازه‌‌ای را به مسأله‌ی نفس و بدن در فلسفه‌ی دکارت به‌دست می‌دهیم. دکارت رابطه ی نفس و بدن را مانند رابطه ی کشتی بان و کشتی نمی داند و صریحا با جدایی هستی شناختی نفس و بدن مخالف است. او قائل به تمایز معرفت شناختی نفس و بدن است و برای رسیدن به این درک معرفت شناختی پیشنهاد می کند که حواس خود را به طور موقت کنار بگذاریم. از سوی دیگر، پیشنهاد دکارت برای درک وحدت هستی شناختی نفس و بدن این است که به ساحت تجربه ی زیسته و متعارف زندگی باز گردیم.}, keywords_fa = {دوگانه‌انگاری,معضل نفس‌- ‌بدن,افلاطون‌گرایی,وحدت جوهری,وحدت عرضی}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_15791.html}, eprint = {} }