@article { author = {Alizadeh Salteh, Aziz}, title = {History of philshophy and its place in Sadrulmotaalehin and Allamah Tabatabai’s works}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {2}, number = {203}, pages = {85-102}, year = {2008}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {}, abstract = {Having historical view of science, in general, and of philosophy, in particular, is essential for both science and philosophy. By historical view of science and philosophy not only their emergence and their evolutionary processes (trends) can be further cleared, but it can be seen that it is impossible to separate, for instance, philosophy from its history. this historical view is what among Muslim philosophers, quite unlike philosophers in western world, has been a bit overlooked. One of the reasons for this is related to the Muslim philosophers’ approaches to philosophy. In this article I have tried using a "documentary and analysis" methodology to show to what extent the two Muslim philosophers, i.e. Sadrulmotallehin and allamah Tabatabai, have interested in historical view of philosophy. Definitely, believing in prophetic wisdom has played Sadrulmotaalehin, in spite of being attracted to predecessor’s opinion and deeply exploring their thoughts, has at times gone astray in presenting and attributing the viewpoints to the different. igures and schools of philosophy. But, it can be said that Allamah Tabatabi’s neglect of this is more considerable.}, keywords = {Sadrulmotaalehin,Allamah Tabatabai,history of philosophy,prophetic wisdom}, title_fa = {تاریخ فلسفه و جایگاه ‌آن در آثار صدرالمتألهین و علامه طباطبایی}, abstract_fa = {آگاهی از تاریخ در علوم به طور عام، و در فلسفه به طور خاص، امری ضروری به نظر می‌رسد. زیرا با نگاه تاریخی به مباحث فلسفی نه تنها تکوین و سیر تطور آنها روشن شده و راه برای پیمودن ادامه مسیر همواره می‌گردد؛ بلکه قسمت عمدة فلسفه همان تاریخ آن است و این امر‌، برخلاف فلاسفة مغرب زمین‌، در بین مسلمانان اندکی مورد غفلت قرار گرفته ‌است و به نظر می­رسد یکی از دلایل آن طرز تلقی­ای است که حکمای مسلمان از فلسفه دارند. در این مقاله سعی کرده­‌ایم با روش اسناد و تحلیل میزان توجه دو فیلسوف مسلمان یعنی صدرالمتألهین و علامه طباطبایی را به مباحث تاریخی فلسفه نشان داده و بیان کنیم که عقیده به حکمت نبوی‌، تأثیر خود را در نحوة مواجهه ‌این دو فیلسوف با مباحث تاریخی نشان داده ‌است؛ به طوری که علی رغم توجه صدرالمتألهین به ‌آراء گذشتگان خود و بررسیی عمیق آن مباحث‌، در طرح و انتساب آراء به ‌اشخاص و مکتب‌های مختلف‌، گاهی مصاب نبوده ‌است و در این میان علامه طباطبایی بیش از وی در معرض نقد قرار دارد.}, keywords_fa = {صدرالمتألهین‌,علامه طباطبایی‌,تاریخ فلسفه‌,حکمت نبوی}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2924.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2924_fb6c6bac2c2060a05e52a444a8d2a707.pdf} }