@article { author = {Qorbani, Qodratollah}, title = {Relation between Exclusivism and Criteria of Rationality of Religious Traditions Dialogue}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {13}, number = {27}, pages = {273-292}, year = {2019}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {10.22034/jpiut.2019.33101.2305}, abstract = {One of the logical requirements of welcoming to rational dialogue between religious traditions is, at least, avoiding of exclusivism towards own religious tradition. Since the logical requirement regarding confronting with other religions’ facts and realities is to desacralize own religious teachings, accept the possibility of some realities in other religious traditions and some mistakes in our religious tradition. Religious exclusivism, but, is as the most significant obstacle concerning such rational impetuously action. Because the crucial religious presupposition of exclusivism is restricting of truthness and salvation in our religious tradition, and other religious tradition were/are deviated from them. Such thinking has trained its followers needless to recognize rationally other religions and independence of listening to their realities and has persuaded its believers to invite others, as unbelievers, to own religion through using some software methods, like religious missionaries or hardware methods like sacred war. So religious exclusivist has no ear to listen and no eye to see other religions realities. Hence, based on religious exclusivism, logical and rational dialogue between religious traditions is impossible. The strategy for exiting of this crises is leaving exclusivism and to desacralize of our religious teachings and welcoming to some truths that maybe exist in other religions, as well as our religious tradition. }, keywords = {Religious Exclusivism,Religious Dialogue,Desacralizing,Truthness,Salvation}, title_fa = {نسبت انحصارگرایی و معیارهای عقلانیت گفتگوی سنت‌های دینی}, abstract_fa = {از لوازم منطقی اقبال به معیارهای عقلانیت گفتگوی سنت­های دینی، حداقل، دوری از نگرش انحصارگرایانه نسبت به سنت دینی خودی در مقام گفتگو است، زیرا لازمه مواجهه منطقی با واقعیات و حقایق ادیان دیگر، تقدس­زدایی از آموزه­های سنت خودی، پذیرش امکان وجود برخی حقایق در آن سنت­ها و آمادگی عقلانی برای پذیرش حقایق محتمل آنها و امکان برخی خطاها یا کاستی­های سنت دینی خودی است. در مقابل انحصارگرایی دینی مهم­ترین مانع چنین اقدام متهورانه عقلانی است، زیرا پیش­فرض مهم انحصارگرایی دینی، باور به انحصارِ حقانیت و نجات در سنت دینی خودی و محرومیت دیگر سنت­ها از آن است. چنین نگرشی پیروان سنت خودی را بی­نیاز از شناخت عقلانی و واقع بینانه ادیان دیگر و مستغنی از گوش سپردن به حقایق آنها تربیت کرده و آنها را ترغیب می­کند تا با استفاده از روش­های نرم افزاری، مانند: مبلغین مذهبی، سخت افزاری، مانند: جهاد مقدس، پیروان ادیان دیگر را به عنوان کفار به حقیقت سنت دینی خود دعوت نمایند. بنابراین نگرش انحصارگرایی دینی، گوشی برای شنیدن حقایق و چشمی برای دیدن زیبایی­های ادیان دیگر ندارد. پس از این منظر گفتگوی عقلانی و منطقی سنت­های دینی بسیار مشکل است. راه برون­رفت از این بحران، دست کشیدن از انحصارگرایی و اقدام به تقدس­زدایی از آموزه­های سنت دینی خودی و استقبال از حقایقی است که ممکن است در دیگر ادیان، هم سو یا درکنار سنت دینی خودی ما وجود داشته باشد.}, keywords_fa = {انحصارگرایی دینی,گفتگوی ادیان,تقدس‌زدایی,حقانیت و نجات}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8915.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8915_3168371355d1dea013ef018ff3db6883.pdf} }