@article { author = {Banyasady, Ahmad and sefidkhos, meysam and bagheri, khosrow and Sajjadi, Mahdi}, title = {Human Agency and Social Mission of the Humboldtian Model of University in the Age of Enlightenment and Romantic era}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {14}, number = {30}, pages = {38-55}, year = {2020}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {10.22034/jpiut.2019.33065.2302}, abstract = {After highlighting the importance of social mission in Humboldtian university idea, this article will inquire about the relation between this mission and human agency. To do this we employ a more deduction philosophical analysis method. Clarifying the meaning of the social mission of the university, which we use here, will be the first step. According to this criterion, in the second step, we will read out the social mission of this idea. The base for this part is more the Fichte and Humboldt's texts. Finding the main elements of human agency and its relation to this idea of the university will be the main step. In this case, results show, without considering the human agency, the expansion of cultivating in society and promoting the ethical culture of a nation, will be not possible. Furthermore, it seems the main phenomenon of the human agency should be considered in the social mission of this idea, as far as we could say they are too interdependent and linked to each other. Refer to some reasons why this idea is still alive and introduce some dimensions of our society, will be present in the last section. }, keywords = {Humboldtian Idea of the university,Bildung,social mission of the University,philosophy of university,Fichte,Humboldt}, title_fa = {کنشگری انسانی و رسالت اجتماعی دانشگاه جستجو‌گر حقیقت در زمانه روشنگری و دوره رومانتیزم}, abstract_fa = {این مقاله پس از برجسته نمودن چیستی رسالت اجتماعی دانشگاه جستجوگر حقیقت (هومبلتی) به واکاوی نسبت این رسالت با کنشگری­انسانی خواهد پرداخت. به منظور دستیابی به این مقصود، بیشتر روش­ تحلیل فلسفی استنتاج به کار گرفته شد. روشن نمودن معنای معیار از رسالت اجتماعی دانشگاه، نخستین گام مقاله است. گام بعدی با تکیه به این معیار به بازخوانی رسالت اجتماعی این ایده دانشگاهی خواهد پرداخت. تار و پود این بخش، بیشتر،  قسمتی از اندیشه­های اصلی فیشته و هومبلت، دو ایده­پرداز نهاد دانشگاه در عصر روشنگری خواهد بود. یافتن مولفه­های اصلی کشنگری انسانی در این ایده و نسبت آن با این مقوله گام اصلی مقاله را در بر خواهد گرفت. دستاورد مقاله نشان می­دهد که گسترش فرهیختگی در اجتماع و اعتلای فرهنگ اخلاقی ملت، به عنوان رسالت اجتماعی این ایده، بدون توجه به کنشگری­انسانی، امری ناشدنی خواهند بود. فراتر از این، به نظر می­رسد در این ایده، اصلی­ترین نمود کنشگری آدمی را باید در رسالت اجتماعی آن جست؛ تا جایی که می­توان از در هم­تنیدگی استوار این دو سخن به میان آورد. ذکر پاره­ای از دلایل ماندگاری این ایده و اشاره به شماری از ظرفیت های الهام­بخش آن، که می­تواند در ایده­پردازی­های نو درباره نهاد دانشگاه در ایران کارگر باشد، بخش پایانی مقاله را در بر خواهد گرفت.}, keywords_fa = {ایده هومبلتی از دانشگاه,بیلدونگ,رسالت اجتماعی دانشگاه,کنشگری انسان,فلسفه دانشگاه,فیشته,هومبلت}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9005.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9005_c4a756e109bd5ce836fbc4fd7676eb8b.pdf} }