@article { author = {Arjang, Aminallah}, title = {The Decline of Subjectivism and Emergence of Perspectivism in Nietzsche's Thought}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {13}, number = {27}, pages = {23-49}, year = {2019}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {10.22034/jpiut.2019.33954.2341}, abstract = {In this article, we have tried to show that subjectivism has emerged out of the ethics; it is intended to redeem the human from the fate of Gods and take him to autonomy. By Socrates, subjectivism as a war against the Gods starts with eliminating Dionysius and the dominance of Apollo. Plato develops subjectivism by resourcing to the Socratic equation of virtue and knowledge, and by declaring that knowledge just is of existent; but, inevitably, he admits a god who is single and transcendental. Subjectivism culminates in Neo-Platonist by transcending the being by God; but because of its alienation from the body, they have nothing to say but admitting embodying God, to acquire knowledge from the body. Descartes displaced subject with God; the rational element of body redeem as an extension. But the Cartesian subject is suspending between self-enslavement and the necessity of nature; Kant subjects the nature to the laws of understanding and redeems the subject by constructing him out of its autonomous style. He proposes the teleological aspect of the world, to ensure the freedom of subject in mechanical nature. Even though subjectivism culminates in Kant, but body, as the suppressed thing called noumenon to get lost from the outset: and Nietzsche’s philosophy as the voice of this suppressed body, reduces the first and the second Critique to the third Critique and, thereby, denies the subjectivism which denies body and adopts the body-based perspectivism.}, keywords = {Subjectivism,Perspectivism,God,Nietzsche}, title_fa = {افول سوبژکتیویسم و ظهور پرسپکتیویسم در اندیشه نیچه}, abstract_fa = {در این مقاله کوشیده­ایم تا نشان دهیم سوبژکتویسم، از درون اخلاق سر برآورده؛ غایتش نجات آدمی از تقدیر خدایان و رساندنش به خودبنیادی است. سوبژکتویسم به مثابه جنگ علیه خدایان، توسط سقراط از طریق بیرون راندن دیونوسیوس و غلبه­ آپولون آغاز می­شود. افلاطون با معادله­ سقراطی فضیلت مساوی معرفت است و اعلان اینکه شناسایی تنها به باشنده تعلق می­گیرد، سوبژکتویسم را تکامل می­بخشد؛ اما ناگزیر از تکیه به خدایی واحد و متعالی می­شود. با تعالی خدا از وجود در نوافلاطونیان، سوبژکتویسم به اوج می­رسد؛ اما به دلیل بیگانگی با بدن، ناگزیر از تجسد خدای­اش می­گردد، تا بدن را تحت شناخت نجات دهد. وحدت خدا، سوژه و تن ممکن نبود مگر بر صلیب! پس خدا به آسمان بازگشت، بقای سوژه تحت ایمان به خدا تضمین شد و تن نفی گشت. با دکارت جای خدا و سوژه عوض می­شود؛ عنصر عقلانی تن تحت عنوان امتداد نجات می­یابد، اما سوژه­ی دکارتی میان اسارت در خود، یا ضرورت در طبیعت معلق می­گردد؛ کانت طبیعت را تحت قوانین فاهمه درآورده و با تقویم سوژه از درون اختیارش به سوژه نجات بخشیده و با طرح غایت­مندی در جهان، آزادی سوژه در طبیعت مکانیکی را ممکن می­کند. هر چند در کانت سوبژکتویسم به اوج خود می­رسد اما تن، به منزله­ امر سرکوب شده تحت عنوان نومن از همان آغاز مفقود می­شود و فلسفه­ نیچه به عنوان صدای این تن سرکوب شده با تحویل بردن نقد اول و دوم به نقد سوم، سوبژکتویسم مبتنی بر نفی تن را به پرسپکتویسم مبتنی بر تن تبدیل می­کند.}, keywords_fa = {تن,سوبژکتویسم,پرسپکتویسم,خدا,صلیب}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9249.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9249_79986a14f01ab9253ec8e69d781429ed.pdf} }