@article { author = {Sebt, Farid al-Din and Kowkab, Saeideh}, title = {The Hypothesis of Theism and the Principle of Simplicity}, journal = {Journal of Philosophical Investigations}, volume = {14}, number = {31}, pages = {479-500}, year = {2020}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7960}, eissn = {2423-4419}, doi = {10.22034/jpiut.2019.36327.2436}, abstract = {This paper is a reflection on Richard Swinburne's view on the hypothesis of theism, a view that claims to be the most probable explanation of the universe and tries to prove this claim by appealing to the principle of simplicity; The principle which states that the simpler hypothesis will be more probable to be true. Hence, he argues that since the subject of the hypothesis is a single and infinite God, and the notion of infinity is simpler than the notion of finite and also the hypothesis which contains fewer components will be simpler, therefore, this hypothesis will be simpler than any explanatory hypothesis (personal and scientific). Because the subjects of the other rival hypotheses are either finite or contain more than one component, then this hypothesis (the hypothesis of theism) can be regarded as the most probable explanation of the universe. In the following, we will try to demonstrate that if we take this claim epistemologically, the hypothesis of theism will be considered as the most complicated hypothesis. But the infinite can be considered simpler than the finite only ontologically.}, keywords = {Hypothesis of theism,The principle of simplicity,Infinity,Epistemology,Ontology}, title_fa = {فرضیۀ خداباوری و اصل سادگی از منظر ریچارد سوئین‌برن}, abstract_fa = {این نوشتار تأملی است بر دیدگاه ریچارد سوئین­برن در باب فرضیۀ خداباوری؛ دیدگاهی که ادعا می‌کند فرضیۀ مذکور محتمل‌ترین تبیین برای عالم است و سعی دارد با توسل به اصل سادگی این مدعا را به اثبات رساند. برای این منظور، سوئین­برن استدلال می‌کند که چون موضوع فرضیۀ موردنظر، خدای نامتناهی است و از طرفی مفهوم نامتناهی ساده‌تر از مفهوم متناهی است، لذا این فرضیه از هر فرضیۀ دیگری(شخصی و علمی) ساده‌تر خواهد بود، زیرا موضوع سایر فرضیات امری متناهی است و درنتیجه می‌توان فرضیۀ موردنظر را محتمل‌ترین تبیین برای عالم تلقی کرد. اما در ادامه سعی بر آن است تا نشان دهیم که تبیین سوئین­برن دربارۀ مفهوم نامتناهی، قابل‌تأمل است، زیرا مفهوم نامتناهی‌ای که او از حیث معرفت‌شناختی لحاظ می­کند، مفهومی ایجابی و مشتمل بر تمام کمالات است که به‌طور مجزا از یکدیگر شناخته می‌شوند. درنتیجه این مفهوم نامتناهی متشکل از بی‌نهایت مؤلفه و درنتیجه پیچیده‌ترین مفهوم خواهد بود. بنابراین راه‌حل ما برای این اشکال، ترک مقام معرفت‌شناسی و ورود به حوزه هستی‌شناسی است، به این معنا که نامتناهی را صرفاً در مقام تحقق لحاظ کنیم. زیرا نامتناهی در مقام تحقق، وجودی مطلق و بسیط است. و ازآنجاکه وجود خاستگاه وحدت است، لذا در موجود نامتناهی کثرت بماهو کثرت راه نداشته و عین وحدت خواهد بود. و اگر خداوند را در این مقام، نامتناهی لحاظ کنیم فرضیۀ خداباوری ساده‌ترین فرضیۀ ممکن و بالتبع محتمل‌ترین تبیین برای عالم به شمار خواهد آمد.}, keywords_fa = {فرضیۀ خداباوری,اصل سادگی,نامتناهی,متناهی,معرفت‌شناسی,هستی‌شناسی}, url = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9689.html}, eprint = {https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9689_e59b6158ef7056ccf44b76541c869ddc.pdf} }