per
دانشگاه تبریز
مجله پژوهش های فلسفی
2251-7960
2423-4419
2016-04-20
10
شماره 18 ( ویژه نامه پدیدارشناسی)
1
20
15752
Research Paper
جایگاه ابژة زیباییشناختی در شعر از دیدگاه میکل دوفرن
The statement of aesthetic object in poetry of point of view mikel dufrenne
فاطمه بنویدی
benvidi@honar.ac.ir
1
استادیار فرهنگستان هنر، تهران، ایران
شعر در فرهنگهای مختلف ویژگیهای خاص خود را دارد و با رویکردهای گوناگونی به آن نگاه شده است. در مقالۀ حاضر با رویکرد پدیدارشناختی به شعر نگریستهایم و از دیدگاه یکی از پدیدارشناسان فرانسوی، میکل دوفرن، شعر را مورد بررسی قرار داده و به تقابل این دیدگاه با دیدگاه ساختگرایان اشاره کردهایم. دوفرن متأثر از هوسرل و با استفاده از دو اصطلاح «نوئما» و «نوئسیس» نشان میدهد که رویکرد پدیدارشناسی به شعر چه تفاوتی با رویکرد ساختگرایی میتواند داشته باشد. به اعتقاد او تفسیرهای ساختگرایان به لذت بردن و درک شعر کمک چندانی نمیکند؛ زیرا این رویکرد هیچگاه ما را به جهان اثر و تجربة زیستة شاعر نزدیک نمیکند؛ درحالیکه در رویکرد پدیدارشناختی با حرکت از نوئما به نوئسیس میتوان به جهان اثر راه یافت و از ادراک معمولی به ادراک زیباییشناختی رسید. دوفرن جهان اثر را جهان بازنماییشده نمیداند، بلکه به باور او جهان اثر، جهانی است که به تجربة زیستة شاعر برمیگردد و به چنین جهانی نمیتوان با قواعد ساختگرایی راه یافت. در این جستار کوتاه با روش توصیفی- تحلیلی، این دو رویکرد به شعر بررسی میشود.
Every culture has its own conception of poetry and approaches it differently. This paper draws on phenomenological approach, in specific that of Mikel Dufrenne, to compare it with Structuralism’s approach. Dufrenne makes use of two Husserlian concepts, noema and noesis, to show the difference between these two approaches to poetry. He contends that Structuralist commentaries does not provide much in terms of enjoying and understanding poetry because it says almost nothing to get us in close touch with the lived experience of poet and the world of his work. Phenomenological approach, on the contrary, moves from noema toward noesis and as such gives a way to the world of the work and yields an aesthetic understanding of it. Dufrenne sees the world of the work not as represented, but instead, as a world that can be traced back to poet’s lived experience to which Structuralist rules grant no access. Based on a comparative-analysis method, this paper would compare these two approaches.
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_15752_9f5613ec530b2c0378730dadb344e2f7.pdf
ابژة زیباییشناختی
پدیدارشناسی
شعر
نوئما
نوئسیس
دوفرن
aesthetic object
poetry
Dufrenne
Phenomenology
noesis
noema
per
دانشگاه تبریز
مجله پژوهش های فلسفی
2251-7960
2423-4419
2016-04-20
10
شماره 18 ( ویژه نامه پدیدارشناسی)
21
35
14933
Research Paper
زمانمندی آگاهی و تاریخمندی آگاهی: گذر هوسرل از پروژه استعلایی
Temporarily of Consciousness and Historicity of Consciousness: Husserl’s Withdrawal of Transcendental Project
علیرضا حسن پور
a.hasanpour@ilam.ac.ir
1
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ایلام
در این مقاله از طریق شرح اجمالی نظر هوسرل دربارۀ زمان-آگاهی و بهخصوص تمرکز بر سطح سوم زمانمندی، استدلال شده است که در واپسین تأملات وی درباب زمان که در دستنوشتههای C منتشر شده است، چرخشی در پدیدارشناسی هوسرل به نحو عام و پدیدارشناسی زمان به نحو خاص پدید آمده است. به این صورت که هوسرل از طریق قائل شدن به زمانمند بودن آگاهی مطلق و در نتیجه کنار گذاشتن تلقی پیشین خود از یک نقطۀ بیزمان آگاهی به عنوان سنگ بنای تأسیس فلسفه به مثابه علم متقن، از سه دهه کوشش خود در راستای تأسیس فلسفۀ استعلایی گذر کرده و در حقیقت رؤیای فلسفه به مثابه علم متقن را کنار گذاشته است. در نتیجه سنتی که از دکارت آغاز شده بود و هدفش مبتنی ساختن بنای معرفت بر پایه-ای محکم و شکناپذیر و تغییرناپذیر بود، به این صورت در پدیدارشناسی هوسرل که آخرین وارث آن است به پایان میرسد و راه برای ظهور روایتی جدید از پدیدارشناسی در آثار متفکران بعدی این جنبش هموار میشود.
In this essay through a brief sketch of Husserl’s thesis about time-consciousness, especially concentrating on its third level, it has been argued that a turn has been taken during his last reflections on time published in the C-Manuskripte in his phenomenology in general and his phenomenology of time in particular. That is to say, by holding the view that the absolute consciousness is temporal character and denying his earlier conception of a non-temporal point for consciousness as keystone of philosophy as a rigorous science, has abandoned three decades of seeking to founding transcendental philosophy; and indeed his dream of philosophy as a rigorous science is over. Therefore, the philosophical tradition that had begun with Descartes and aimed to base the edifice of knowledge on the rigorous, undoubtable and unchangeable ground, comes to end in Husserl’s phenomenology, its last heir, and thus clears the way for the appearance of a new version of phenomenology in the works of the frequent thinkers of this movement.
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_14933_86226b88708065f9c2f8510ca8a550b0.pdf
زمانمندی
تاریخمندی
آگاهی مطلق
پدیدارشناسی
هوسرل
پروژه استعلایی
Temporality
Historicity
Absolute Consciousness
Phenomenology
Husserl
Transcendental Project
per
دانشگاه تبریز
مجله پژوهش های فلسفی
2251-7960
2423-4419
2016-04-20
10
شماره 18 ( ویژه نامه پدیدارشناسی)
37
60
15757
Research Paper
طرح «علم زیست جهان» در اندیشه متاخر هوسرل
The late Husserl’s project of science of the life-world
لیلا سیاوشی
l_siavashi@sbu.ac.ir
1
دانش آموخته دکتری فلسفه جدید و معاصر غرب، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
هدف از این نوشتار بدست دادن فهمی روشن از مفهوم چالش برانگیز «علم زیست جهان» در کتاب بحران علوم اروپایی و پدیده شناسی استعلایی و معنای این طرح نزد هوسرل است. در این خصوص، نخست توجه به تمایز گذاری و در عین حال نسبت میان علم عینی و علم زیست جهان ازاهمیت اساسی برخوردار است و سپس درنگ بر گام های رسیدن به این علم استعلایی از جمله اپوخه علم عینی و اپوخه زیست جهان و تقلیل استعلایی اجتناب ناپذیر می نماید. کانون اصلی بحث، امکان طرح علم زیست جهان با دو رویکرد غیرتاملی و تاملی است که حاصل رویکرد نخست تحقق ساخت های مشترک زیست جهان در قالب هستی شناسی زیست جهان و دستاورد رویکرد دوم با چرخش استعلایی به زیست جهان و نحوه دادگی آن، کشف همبستگی استعلایی میان جهان و آگاهی از جهان است.
The purpose of this article is to represent the obvious understanding of the challenging concept of a science of the life-world in The Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology and meaning of this project by Husserl. Hereof, first is very important to perpend distinction and yet relationship between the objective science and the life-world then it seems inevitable to reflect on steps to this transcendental science including epochs of the objective science, epochs of a science of the life-world and transcendental reduction. Here, the main focus lays on the possibility of a science of the life-world project with tow attitude a reflective and a non-reflective. In the first attitude be accomplished the universal structures of the life-world in format of an ontology of the life-world and in the second attitude be discovered on Husserl's transcendental turn on the life-world and its way-of-givenness the transcendental solidarity between the world and the world consciousness.
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_15757_e6a42e2fcb96965955d088c34460d214.pdf
زیست جهان
علم عینی
علم زیست جهان
اپوخه علم عینی
هستی شناسی زیست جهان
نحوه دادگی زیست جهان
The life-world
the objective science
science of the life-world
epochs of the objective science
ontology of the life-world
world’s way-of-givenness
per
دانشگاه تبریز
مجله پژوهش های فلسفی
2251-7960
2423-4419
2016-04-20
10
شماره 18 ( ویژه نامه پدیدارشناسی)
63
93
15751
Research Paper
رابطه دیالکتیکی شرایط و مؤلفه های عینیّت در فلسفه هوسرل
Dialectical relation between conditions of objectivity and its foundational components in philosophy of Husserl
محمود صوفیانی
m.sufiani@yahoo.com
1
استادیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز
در این مقاله میکوشیم با نشاندادن شرایط عینیت و مؤلفههای بنیادی آن در پدیدارشناسی هوسرل رابطه دوسویه و دیالکتیکی آنها را آشکار کنیم. آگاهی استعلائی و ساختار قصدی آن اصلیترین شرط امکان عینیت را تشکیل میدهد. ادراک، بدن و زمان شرایط اساسی دیگری از امکان عینیّت لحاظ شدهاند. براساس این شرایط امکان میتوان مؤلفههای بنیادی عینیت را مطرح نمود. این مؤلفهها عبارتند از اینهمانی، تعالی، قانونمندی یا نظم و اشتراک بینالاذهانی. این پژوهش نشان میدهد که عینیّت خود شرایط و مؤلفهها منوط به یکدیگر بوده و نوعی رابطه دوسویه میان آنها برقرار است. بررسی عینیّت شناخت در فلسفه هوسرل بدون درنظرگرفتن این رابطه دوسویه عزلنظر از اهمیت دیدگاه هوسرل در خصوص شناخت و عینیّت آن است.
In this paper, showing the relations between the conditions of objectivity and its foundational components in Husserl’s philosophy, I wan to reveal their mutual and dialectical relationship. Transcendental consciousness and its intentional structure are the main conditions of the possibility of objectivity. The body, time, and perception have been considered to be the other principle conditions of the possibility of objectivity. Based on these conditions, the foundational components of objectivity can be considered. These components are: identity, transcendence, lawfulness or regularity and intersubjective community. This study shows that the objectivity of conditions and components in itself are related to each other, and there is a mutual relation between them. Investigating the objectivity of consciousness in philosophy of Husserl regardless of the mutual relation would be ignoring the importance of Husserl’s attitude on consciousness and its objectivity. The essence of consciousness is the intentionality. The other properties of consciousness results from the intentionality. Conditions of objectivity are related to the noetic pole of consciousness and components of objectivity to the noematic pole of it.
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_15751_da1f59cabcf0e8380f2186c93ab3b99c.pdf
پدیدارشناسی
آگاهی استعلائی
عینیّت
شرایط امکان عینیّت
مؤلفههای عینیّت
رابطه دوسویه
Phenomenology
transcendental consciousness
objectivity
conditions of objectivity
components of objectivity
dialectical relation
per
دانشگاه تبریز
مجله پژوهش های فلسفی
2251-7960
2423-4419
2016-04-20
10
شماره 18 ( ویژه نامه پدیدارشناسی)
95
109
14935
Research Paper
جایگاه امر حسی در پدیدارشناسی هنر دوفرن
The Place of the Sensuous in Dufrenne's Phenomenology of Art
مسعود علیا
masoud.olia@gmail.com
1
استادیار گروه فلسفه هنر، دانشگاه هنر تهران
میکل دوفرن، فیلسوف پدیدارشناس فرانسوی، در رشتهای از آثار خویش، به ویژه مهمترین اثرش به نام پدیدارشناسی تجربه زیباییشناسانه، توصیفی منظومهوار از تجربه زیباییشناسانه به دست داده است. این مقاله جهتگیریای را بررسی میکند که به نظر میرسد مبنای پدیدارشناسی هنر او را تشکیل میدهد، و آن بر صدر نشاندن معنای اصیل و آغازین واژه استتیک/ زیباییشناسی، یعنی ادراک حسی(aisthesis) به عنوان اصل لاینفک و جانشینناپذیر تجربه زیباییشناسانه است. دوفرن این کار را عمدتا با تفکیک میان اثر هنری و ابژه زیباییشناسانه انجام میدهد. در این مقاله نشان داده شده است که این تفکیک نزد دوفرن چگونه به اصالت امر حسی در تجربه زیباییشناسانه راه میبرد. در عین حال، این نکته نیز شرح داده شده است که تاکید دوفرن بر حسیت و امر حسی در تجربه زیباییشناسانه به معنای نفی یا دست کم گرفتن معنا یا عناصر شناختی در این تجربه نیست. با این حال، نزد دوفرن معنا یا عناصر شناختی تجربه زیباییشناسانه در امر حسی درونماندگارند و تنها در همین محمل آنی هستند که هستند. به عبارت دیگر، آنچه را "در" اثر هنری گفته میشود تنها "با" اثر هنری میتوان گفت.واژگان کلیدی: تجربه زیباییشناسانه، ابژه زیباییشناسانه، اثر هنری، اجرا، امر حسی، پدیدارشناسی.
Mikel Dufrenne, French phenomenologist philosopher, has elaborated a systematic description of the aesthetic experience in some of his works, especially his most important book, The Phenomenology of Aesthetic Experience. This article addresses an orientation that outlines his phenomenology of art: giving priority to the original sense of the word "aesthetics", i.e. perception (aisthesis) as the integral and irreplaceable element of the aesthetic experience. Dufrenne does this mainly by distinguishing aesthetic object from work of art. In this article, it is shown how this distinction leads to the originality of the sensuous (le sensible) in the aesthetic experience. At the same time, it is explained that Dufrenne's emphasis on sensibility and the sensuous in aesthetic experience is not meant to deny or underestimate the cognitive elements in the experience. However, according to Dufrenne, these elements are immanent in the sensuous and could not be found and grasped without it. In other words, what can be said "in" work of art, can be said only "by" work of art.Keywords: aesthetics experience, aesthetic object, work of art, performance, the sensuous, phenomenology.
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_14935_55d14a1e484707bcc1b14f7afbd25b46.pdf
تجربه زیباییشناسانه
ابژه زیباییشناسانه
اثر هنری
اجرا
امر حسی
پدیدارشناسی
aesthetics experience
aesthetic object
work of art
performance
the sensuous
Phenomenology
per
دانشگاه تبریز
مجله پژوهش های فلسفی
2251-7960
2423-4419
2016-04-20
10
شماره 18 ( ویژه نامه پدیدارشناسی)
111
124
15750
Research Paper
تقلیل ایدتیک، خاستگاه جدایی هایدگر از هوسرل
Eidetic Reduction, The Origin of Heidegger’s Departure from Husserl
حسن فتحزاده
hfatzade@gmail.com
1
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه زنجان
پدیده شناسی با تقلیل تاریخ و فعلیت اشیاء، به پدیده های محض دست می یابد، و بدین ترتیب سرزمین ویژه خود را خود می سازد. اما با تقلیل پدیده شناختی «جهان» را از کف می دهیم و باید در ادامه، با آغاز از ایدوس ها و از طریق تقویم پدیده شناختی، صاحب جهان شویم. آنگونه که نشان خواهیم داد پیامدهای تقلیل ایدتیک سهمگین تر از آن است که بتوان جبرانش کرد. موازی با تقلیل جهان، اگوی استعلایی نیز به اگوی مطلق (ایدوس اگو) تقلیل می یابد و بدین ترتیب سررشته تقویم جهان را از دست می دهیم. هایدگر خیلی زود متوجه این معضل بزرگ در پدیده شناسی هوسرل شد و با اولیه دانستن جهان مندی به درک متفاوتی از جهان و سوژه (دازاین) دست یافت. در این مقاله ضمن تحلیل علیت و نسبت آن با جهان و اگوی استعلایی، این معضل پدیدهشناسی و راه عزیمت از آن به سوی فلسفه اگزیستانسیالیستی هایدگر را نشان خواهیم داد. در واقع جدایی این دو از همان نقطه آغاز، تقلیل ایدتیک، شروع شده بود.
By reducing the history and actuality of things, phenomenology attains to pure phenomena, and so it makes its special realm itself. But we would lose the world by phenomenological reduction, and we must acquire the world by phenomenological constitution, beginning from eidoses. As we would demonstrate, consequences of eidetic reduction are beyond remedy. Parallel to reduction of the world, the transcendental ego would reduce to absolute ego (eidos ego) too, and so we lose the clue of the constitution of the world. Heidegger noticed the problem so soon, and by taking worldliness primitive, attained to a different understanding of the world and subject (Dasein). In this article, alongside analyzing the causality and its relation to the world and transcendental ego, we would consider this problem and the way of departure from it to existentialist philosophy of Heidegger. In fact their separation from each other was begun at very first, at eidetic reduction.
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_15750_bbf6193c3cfb49064fe872349b4d43da.pdf
تقلیل ایدتیک
علیت
جهان
اگوی مطلق
ابزار
هوسرل
هایدگر
Equipment
Husserl
Heidegger