%0 Journal Article %T تبیین و نقد رویکرد پارادایمی در اندیشه‌های تربیتی غرب %J مجله پژوهش های فلسفی %I دانشگاه تبریز %Z 2251-7960 %A سام خانیان, محمد ربیع %A فیاض, ایراندخت %D 2021 %\ 01/20/2021 %V 14 %N 33 %P 166-188 %! تبیین و نقد رویکرد پارادایمی در اندیشه‌های تربیتی غرب %K رویکرد پارادایمی %K عناصر پارادایم‌ها %K نظریه‌های تربیتی %K مؤلفه‌های تربیتی %K دلالت‌های تربیتی %K پیشامدرن %K مدرن %K پسامدرن %R 10.22034/jpiut.2020.40597.2608 %X انجام مؤثر فعالیت­های تربیتی مستلزم کسب نظریه‌های تربیتی است. در طول تاریخ از گذشته تا به امروز نظریه­های متعددی در حوزه‌ی تعلیم و تربیت پدید آمده است. درک و فهم این نظریه‌ها کار ساده و آسانی نیست. بنابراین سؤال اساسی در مطالعه‌ی آرای تربیتی، چگونگی درک و فهم نظریه‌های تربیتی یا به عبارتی، نظریه‌شناسی تربیتی است. رویکرد پارادایمی ازجمله رویکردها در نظریه‌پردازی و یا نظریه‌شناسی می‌باشد که می‌تواند ما را در خوانش و درک اندیشه‌ها، خصوصاً اندیشه‌های تربیتی کمک کند. دیدگاه پارادایمی در تبیین نظریه‌های علمی این است که در شکل­گیری نظریه‌ها ازجمله نظریه‌های تربیتی، باورها و مفروضات اساسی و به‌عبارتی‌دیگر «پارادایم» نقش مهمی دارند. اوصاف پارادایم‌ها از سه رکن اساسی هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و روش‌شناسی برخوردارند. تعلیم و تربیت نیز مانند پارادایم­ها دارای سه مؤلفه اساسی از قبیل اهداف، محتوی و روش‌های آموزش هستند. مؤلفه‌های تربیت از طریق بررسی و تحلیل عناصر پارادایم‌ها به دست می­آیند. نظریه­های تعلیم و تربیت را با توجه به ملاک زمان می‌توان در سه پارادایم پیشامدرن، مدرن و پسامدرن مورد بررسی و تحلیل قرار داد. در این پژوهش، نظریه‌های تربیتی با رویکرد پارادایمی در سه پارادایم یاد شده مورد مطالعه قرارگرفته‌اند. روش مطالعه توصیفی-تحلیلی است. %U https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_11017_af415945e7ffa84f4604034107ca4520.pdf