%0 Journal Article %T نقد و بررسی روش نگرش فرمالیستی به هنر %J مجله پژوهش های فلسفی %I دانشگاه تبریز %Z 2251-7960 %A نصیری, شیدا %A پیراوی ونک, مرضیه %D 2023 %\ 07/23/2023 %V 17 %N 43 %P 452-467 %! نقد و بررسی روش نگرش فرمالیستی به هنر %K روش‌شناسی هنر %K فرمالیسم %K ایمانوئل کانت %K کلایو بل %R 10.22034/jpiut.2022.48966.3051 %X هنگامی که ایمانوئل کانت در دقیقه سوم نقد قوه حکم از امر زیبا به مثابه امری که صورت و فرم آن از غایت­مندی بدون غایت برخوردار باشد بحث نمود، راه برای طرح نظریات متعددی در قلمرو هنر گشوده شد. یکی از این نظریات فرمالیسم است که بر آموزه فرم هنری و طرح هارمونیک اثر هنری که به چیزی غیر از خود اشاره ندارد تاکید دارد. فرمالیست­ها که بر پایه آراء کانت در حوزه کمپوزیسیون و طرح گشتالتی یک اثر هنری، آراء خود را طرح نمودند به زودی با سیر در صورت و فرم اثر هنری نظریات خود را مطرح ساختند. مفهوم فرم دلالتگر که توسط یکی از منتفذترین فرمالیست­ها، کلایو بل، مطرح شد پایه و اساس تحلیل‌‌های فرمالیستی را شکل داده است. در مقاله پیش­رو ضمن معرفی و تحلیل روش نگرش فرمالیستی به هنر، به نقد و آسیب­شناسی چنین نگرشی به هنر پرداخته خواهد شد. از آنجا که در جهان معاصر حتی در کشور‌‌هایی با پیشینه فرهنگی قوی مانند ایران، در مواجهه با هنر، دیدگاه فرمالیستی به نحوی از انحاء خودنمایی می­کند، ضرورت شناخت و نقد این روش در جهت آشنایی محققان حوزه هنر امری ضروری است. %U https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_14478_37e2a40e0b10ad111034c84c2bae5bb2.pdf