ORIGINAL_ARTICLE
برساختگرایی اخلاقی کریستین کرسگارد
برساختگرایی نظریهای که احکام اخلاقی را نه امور واقعی بلکه اموری که توسط عقل عملی طی فرآیندی عقلی با توجه به مشکلات عملی پیشرو ساخته میشوند، میداند. کریستین کرسگارد فیلسوف معاصر آمریکایی یک برساختگرای کانتی است که نظریه او در این مقاله به نقد و بررسی گذاشته میشود. وی مخالف واقعگرایی اخلاقی است. کرسگارد برساختگرای افراطی است و بهطور کلی وجود حقایق اخلاقی حتی به عنوان حقایق انتزاعی را رد میکند و کلاً آنها را ساخته فاعل اخلاقی میداند. کرسگارد بهطور کلی، اصول اخلاقی یا سیاسی را راهحلهایی برای حل مسائل و مشکلات عملی انسان میداند که توسط او طی فرآیندی عقلی ساخته میشوند. وی هنجارمندی و قدرت دستوری الزامات اخلاقی را از همینجا ناشی میداند که توسط خود شخص برای حل مشکلاتش ایجاد شده است. برساختگرایی کرسگارد با نقدهایی مواجه شده است که شاید مهمترین آنها عدم توفیق در اثبات ارزشمندی انسان به عنوان منبع ارزشهاست. کلمات کلیدی: کرسگارد،
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8014_03474dbf37e562b4a970bc21a53845bc.pdf
2019-01-21
1
20
10.22034/jpiut.2019.8014
کرسگارد
برساختگرایی
هنجارمندی
انسانیت
واقع گرایی
حسین
اترک
atrakhossein@gmail.com
1
دانشیار، دانشگاه زنجان
LEAD_AUTHOR
References:
1
- Atrak, Hossein (2014) Vazifegeraee e Akhlagi e Kant, Qom: Islamic Sciences and Culture Academy
2
- Atrak, Hossein & Safari, Shabnam (2017) “The Semantics of "Good" in Nowell-Smith's Thought” Journal of Nagd va Nazar , Volume 21, Issue 82, Autumn 2016, Page 31-61, http://jpt.isca.ac.ir/article_21592_en.html
3
- Bahosh, Alireza (20111) Barsakhtgeraee e Kanti, Quarterly Accademic journal of Ethical Research , Qom, Issue 1, Year 1.pp. 7-25
4
- Zamani, M. (2010)”John Rawls's Constructivism & the Theory of Constructional Perceptions “in Journal of Metaphysics, University of Esfahan, Volume 1, Issue 3, Winter and Spring 2010, Page 87-100, http://mph.ui.ac.ir/article_19143_en.html
5
- Kant, Immanuel (1991) Bonyad Mabadtabe e Akhlagi, translation by Hamid Enayat and Ali Qaisari, Tehran: Kharazmi Publications.
6
- Krsgard, Christine (2000), "Sarcheshme e Arzesh az nazare Arasto va Kant” in The Source of Value for Aristotle and Kant", translated by Mohsen Javadi, Organon NO. 16. Summer 2000
7
- Carla Bagnoli (2011) "Constructivism in Metaethics", in Stanford Encyclopedia of Philosophy.
8
- FitzPatrick, William J. (July 2005) "The Practical Turn in Ethical Theory: Korsgaard’s Constructivism, Realism, and the Nature of Normativity", Ethics, Vol. 115, No. 4, pp. 651-691.
9
- Jezzi, Nathaniel (2017) "Constructivism in Metaethics", in Internet Encyclopedia of Philosophy, Retrieved on 15 February 2017 from: http://www.iep.utm.edu/con-ethi/
10
- Korsgaard (2008) The Constitution of Agency: Essays on Practical Reason and Moral Psychology, New York: Oxford University Press.
11
- Korsgaard (2009) Self-Constitution, Agency, Identity, and Integrity, New York: Oxford University Press.
12
- Korsgaard (1996)a, Creating the Kingdom of Ends, Cambridge: Cambridge University.
13
- Korsgaard, Christine M. (1996)b , the Sources of Normativity, edited by Onora O'Neill, Cambridge University Press.
14
- Lenman, James and Shemmer, Yonatan (2012) Constructivism in Practical Philosophy, Oxford University Press.
15
- Nagel, Thomas (1996) "Universality and the reflective self", in the Sources of Normativity, edited by Onora O'Neill, Cambridge University Press.
16
- Watkins, Eric, and Fitzpatrick, William (2002) O’Neill and Korsgaard on the Construction of Normativity, The Journal of Value Inquiry 36: 349–367.
17
ORIGINAL_ARTICLE
تعمیمپذیری در اخلاق کانت بررسی نظری و عملی فرمول اول اخلاق کانت
کانت صورتبندیهای مختلفی از امر مطلق پیش مینهد که نخستین آنها صورتبندی عام نام دارد و در آن آزمون مشهور تعمیمپذیری قرار گرفته است. در تاریخ فلسفهی اخلاق، بحث و جدل بر سر چیستی و کاربرد این صورتبندی یا فرمول بسیار بوده است و موافقان و مخالفان ثابتقدمی دارد. در این نوشته، ابتدا چیستی این فرمول و جایگاه آن را در نظام اخلاقی کانت بررسی میکنیم. سپس، نحوهی کاربرد آن را در عرصهی عمل میسنجیم. برخی مراد کانت از این فرمول یا چگونگی کاربرد آن را خوب درک نکردهاند و اشکالهایی نابجا به آن وارد کردهاند. در مرحلهی سوم، تفسیر نتیجهگرایانهی شلی کگان از فرمول عام را بررسی خواهیم کرد تا دریابیم که آیا این فرمول، با فرمانهای نتیجهگرایانه هم سازگار است یا خیر. درنهایت، در بخشی نسبتاً مفصل، برخی اشکالات مشهوری را ارزیابی میکنیم که در تاریخ فلسفهی اخلاق بر فرمول عام وارد شده است.
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8037_3d345e10fbc0d862af7bcbcd2089e00b.pdf
2019-01-21
21
41
10.22034/jpiut.2019.8037
فرمول عام
تعمیمپذیری
احکام موسّع و مضیّق
روایی و ناروایی اخلاقی
نتیجهگرایی کانتی
علی اکبر
احمدی افرمجانی
a.a.ahmadi@gmail.com
1
دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
حمزه
حجت حاتم پوری
kasrahatampour@gmail.com
2
دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
References:
1
- Stuart Mill, John (2009) Fayedegaraee, Persian translation by Morteza Mardiha, Tehran: Ney Publication.
2
- Palmer, Michael (2012) Masael Akhlagi, Persian Translation by Alireza Albooyeh, Tehran: Samt pub.
3
- Sullivan, Roger (2002) Akhlag dar Falsafe e Kant, Persian translation by Ezatollah Fouladvand, Tehran: Tarh e Now
4
- Franca, William. Kay (2014) Falsafe e Akhlag, Persian Translation by Hadi Sadeghi, Qom: TahaBooks pub.
5
- Kant, Immanuel (2005) Mabadetabie e Akhlag (Fazilat), Persian translation by Manouchehr Sanei, Tehran: Nagsh e Negar.
6
- Kant, Immanuel (1385) Nagde Agl e Amali, Persian Translation by Enshaallah Rahmati, Tehran: Norsagalin pub.
7
- .Kant, Immanuel (2008) Nagde Govvehe Hokm, Persian translation by Abdolkarim Rashidian,Tehran: Nashr-e Ney
8
- Kant, Immanuel (1991) Bonyade Mabadetabe e Akhlag, Persian translation by Hamid Enayat and Ali Qaisari,Tehran: kharazmi-pub
9
- Hoffe, Etfried (2014) Ganon e Akhlagi e Daron e Man: Daramdi bar Falsafe e Amali e Immanuel Kant, Persian Translation by Reza Ashiebi, Tehran: Nashr-e Ney.
10
- Alasdair Macintyre (1998) A short History of ethics A History of Moral Philosophy from the Homeric Age to the Twentieth Century, 2nd Edition, Rutledge.
11
- Kant Immanuel (2002) Groundwork for the Metaphysics of Morals, ED and TR: Allen W. Wood, Yale University Press.
12
- Kant Immanuel (1996) On a supposed right to lie from philanthropy, TR: Mary Gregor, Cambridgeş
13
- Onora O'Neil (2013) Acting On Principle, 2nd Edition, Cambridge.
14
- Parfit, Derek (2011) On What Matters, V1, Oxford.
15
- Paton, H. J (1946) Categorical imperative, oxford.
16
- R. M. Hare (1998) Sorting Out Ethics, Oxford.
17
- Robert B. Louden (2006) Applying Kant's Ethics The Role Anthropology, A Companion to Kant, ED: Graham Bird, Blackwell.
18
ORIGINAL_ARTICLE
هیدگر و پرسش از بیماری انسانی: چشم اندازی دازینکاوانه
این مقاله، پرسش از طبیعت بیماری انسانی نزد هیدگر با تکیه بر رویکرد دازینکاوانه در پژوهشهای روانی مورد بررسی قرار میدهد؛ موضوعی که با وجود اهمیت تاریخی و جایگاه برجسته آن در طرح نقش تحلیل وجود انسانی در فهم تجارب آسیبشناختی، در مقایسه با سایر ابعاد اندیشه هیدگر چنانکه باید مورد توجه قرار نگرفته است. در این زمینه، ابتدا توضیح داده میشود که چگونه پرسش از طبیعت بیماری بهعنوان امری نقصانی، بهمثابه نوعی از محرومیت، ضرورتاً با پرسش از سلامتی، بهعنوان وضعیت کمال، و بهتبع آن با نحوه خاص وجود انسان بهعنوان عرصه گشوده بهروی جهان مرتبط میگردد. پس از آن مسأله تحلیل تجارب فردی در صور مختلف بیماری برپایه ساختارهای عمومی وجود انسانی همچون زمانمندی، فضامندی و مانند آن، بهعنوان اساس پژوهش دازینکاوانه در حوزه آسیبشناسی مدنظر قرار میگیرد و در پایان، نشان داده میشود که چگونه ارائه سنگمحک وضعیت سلامتی در این زمینه و جمع میان مبنا قرارگرفتن کمال گشودگی و آزادی انسانی از سویی و صورت تجربه نرمال با نظر به چگونگی تحقق متعارف خصیصههای بنیادین وجودی از سوی دیگر، مسألهساز خواهد بود.
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8019_da6c822c497d7a81421ce32d8347e661.pdf
2019-01-21
43
60
10.22034/jpiut.2019.8019
هیدگر
باس
بیماری
سلامتی
آسیبشناسی دازینکاوانه
خشایار
برومند
khashayar_boroomand@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
علی اصغر
مصلح
aamosleh@yahoo.com
2
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
References:
1
- Feifel, Herman. (1392) Marg, Motaghaye e Matrah dar Ravanshenasi, Persian translation by Seyed Hosseini, M, and Beckstash, F, Tehran: Arjmand Publication.
2
- Heidegger, Martin. (2011) Hasti o Zaman, Persian translation by Abdolkarim Rashidian, Tehran: Nashr e Ney pub.
3
- Askay, Richard and Farquhar, Jensen. (2011) Of Philosophers and Madmen: A Disclosure of Martin Heidegger, Medard Boss, and Sigmund Freud, Amsterdam: Rodopi.
4
- Becker, Ernest. (1973) the Denial of Death, New York: The Free Press.
5
- Boss, Medard. (1963) Psychoanalysis and Daseinsanalysis, L. B. Refebre (trans.), New York: Basic Books.
6
- Boss, Medard. (1983) Existential Foundations of Medicine and Psychology, S Conway and A. Cleaves (trans.), New York: Jason Aronson.
7
- Boss, Medard. (1988) Martin Heidegger’s Zollikon Seminars, B. Kenny (trans.), in: K. Hoeller (ed.), Heidegger and Psychology, Seattle: Promethean Press.
8
- Boss, Medard. (2000) Recent Considerations in Daseinsanalysis, the Humanistic Psychologist 28 (1-3): 210-230.
9
- Bracken, Patrick. (2002) Trauma, Culture, Meaning and Philosophy, London: Whurr Publishers.
10
- Carel, Havi. (2006) Life and Death in Freud and Heidegger, Amsterdam: Rodopi.
11
- Cohn, Hans W. (2002) Heidegger and the Roots of Existential Therapy, New York: Continuum.
12
- Condrau, Gion. (1998) Martin Heidegger’s Impact on Psychotherapy, Vienna: Mosaic.
13
- Cooper, Mick. (2003) Existential Therapies, London: Sage Publications.
14
- Dreyfus, Hubert L. (1991) Being-in-the-world: A Commentary on Heidegger’s Being and Time, Cambridge, MA: MIT Press.
15
- DuBose, Todd. (2013) Where the Crooked Are Made Straight: Being-With the Fated Hope of Escaping Facticity, Yearbook for Phenomenological Anthropology and Psychotherapy.
16
- Heidegger, Martin. (1985) History of the Concept of Time: Prolegomena, T. Kisiel (trans.), Bloomington: Indiana University Press.
17
- Heidegger, Martin. (2001) Zollikon Seminars: Protocols, Conversations, Letters, F. Mayr and R. Askay (trans.), M. Boss (ed.), Evanston, Ill: Northwestern University Press.
18
- Kaufman, James C. (2014) Creativity and Mental Illness, Cambrdige: Cambridge University Press.
19
- Kouba, Petr. (2008) Conceptualizing Health and Illness, Journal of Phenomenological Psychology 39: 59-80.
20
- Kouba, Petr. (2015) The Phenomenon of Mental Disorder: Perspectives of Heidegger’s Thought in Psychopathology, D. Vichnar and P. Kouba (trans.), New York: Springer.
21
- Letteri, Mark. (2009) Heidegger and the Question of Psychology: Zollikon and Beyond, Amsterdam: Rodopi.
22
- Parnas, Josef; Zahavi, Dan. (2002) the Role of Phenomenology in Psychiatric Diagnosis and Classification, in: M. Maj., W. Gaebel. J.J. Lopez-Ibor and N. Sartorius (eds.), Psychiatric Diagnosis and Classification, Chichester: John Willey and Sons.
23
- Stern, Paul J. (1983) Introduction, in: Boss, M, Existential Foundations of Medicine and Psychology, S. Conway and A. Cleaves (trans.), New York: Jason Aronson.
24
- Wucherer-Huldenfel, Augustinus Karl and Foerster, Hans-Dieter. (2008) Daseinsanalysis, in: H. Bartuska., M. Buchsbaumer, G. Mehta., G. Pawlowsky and S. Wiesnagrotzki (eds.), Psychotherapeutic Diagnostics: Guidelines for the New Standard, Wien: Springer.
25
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل ترجمه به مثابه یک هنر با اقتباس از بوطیقای ارسطو
در این مقاله ضمن تعهد به روشی تحلیلی- تطبیقی و با رجوع به آنچه ارسطو در بوطیقا ترسیم نموده، فرآیند ترجمه را همچون روند شکلگیری یک اثر هنری قرائت میکنیم. در مسیر مستندسازی این قرائت، خوانش متن به مثابه مشاهده محیط، فهم معنی به مثابه درک کردار، باز آفرینی متن به مثابه بازنمایی تصویر و واژه گزینی به مثابه صناعتی شاعرانه، چهار وجه شبه در تکوین استعاره «هنر ترجمه» هستند. در تشریح ثمره این قرائت نیز به این نقطه میرسیم که ترجمهای که همچون اثر هنری وَرز یافته باشد، واجد یک وجه اخلاقی(یعنی تقلید وفادارانه از متن مبدأ) و یک وجه زیباییشناختی(یعنی نوآوری برای فرهنگ مقصد) است. بر مبنای حکمت صناعی ارسطو، آنچه ترجمه مطلوب را در مرکز این پیوستار تعادل میبخشد، توجه به دو مضمون خلاقیت و بازنمایی است. بر این اساس، ترجمه در عین تمکین از ملاحظات اخلاقی، به ابداعات زیباییشناسانه متمایل میشود و با این چشم انداز هنری و اخلاقی، روزنهای را برای تعامل فرهنگها میگشاید.
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8021_455234a496a429c7f11a658409f562fb.pdf
2019-01-21
61
77
10.22034/jpiut.2019.8021
بوطیقا
محاکاة
آفرینش هنری
هنر ترجمه
تعامل فرهنگی
مهدی
بهرامی
mahdybahrami@gmail.com
1
دانشجوی دکتری حکمت هنر دینی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم
AUTHOR
References:
1
- Aristotle (2004), Akhlag e Nicomachus, Persian translation by Mohammad Hassan Lotfi, Tehran: Tarh e Now.
2
- Aristotle (2009), Darbabe Honar e Sher, Persian Translation by Soheil Mohsen Afnan, Tehran: Hekmat pub.
3
- Aristotle (1973), Fan al-Sha'er, Abdul Rahman Behdwi's research, Dar Al-Qaafa.
4
- Aristotle (2014), Khatabe, Persian Translation by Ismail Sa'adat, Tehran: Hermes.
5
- Aristotle (2007), Metaphysics, Persian Translation by Sharfaddin Khorasani Translation, Fourth Edition, Tehran: Hekmat.
6
- Plato (2002) Doreye Asare Aflaton, Persian Translation by Hasan Lotfi, Tehran: Kharazmi.
7
- Bermann, Sandra and Wood (Edit) (2005) Michael, Nation, language, and the ethics of translation, Princeton University Press.
8
- Koskinen, Kaisa, (2000) Beyond Ambivalence; Postmodernity and the Ethics of Translation, University of Tampere.
9
- Meschonnic, Henri, (2011) Ethics and Politics of Translating, Translated and edited by Pier-Pascale Boulanger, Benjamins Translation Library.
10
- Venuti, Lawrence (Edit) (2000) the Translation Studies Reader, Routledge.
11
ORIGINAL_ARTICLE
مفهوم و استعاره نزد دریدا
در این مقاله تفسیر و خوانشی از متن مهم دریدا دربارهی استعاره با عنوان «اسطوره شناسی سفید: استعاره در متن فلسفه» ارائه شده است. دریدا در این متن به مواجههی فلسفه با استعاره به منزلهی امری بیرونی نسبت به خود پرداخته و نتیجه گرفته است که فلسفه گرایش به درونی سازی هر امر بیرونی دارد. فلسفه با امر استعاری به عنوان چیزی برخورد کرده که باید بر آن تسلط پیدا کند. نتیجه این است که، وقتی در خود فلسفه استعاره را جستجو میکنیم، نه با خودِ استعاره، که با مفهوم استعاره مواجه میشویم. استعاره در متن فلسفه، استعارهی فلسفی است. در نهایت دریدا از استعارهی استعاره، حرکت بی پایان استعاره، و استعارهی نامحدود به عنوان حقیقت استعاره سخن میگوید. دریدا در «اسطورهشناسی سفید: استعاره در متن فلسفه»، مقاله ای مستقل که در کتاب حواشی فلسفه منتشر شده است، به جایگاه ریشهای استعاره در متون فلسفی میپردازد و بنابراین نسبتی اساسی را میان مفهوم به عنوان ابزار فلسفه و استعاره که ابزار ادبیات تلقی میشود برقرار میسازد. فلسفه با امر استعاری به عنوان چیزی برخورد کرده که باید بر آن تسلط پیدا کند. نتیجه این است که، وقتی در خود فلسفه استعاره را جستجو میکنیم، نه با خودِ استعاره، که با مفهوم استعاره مواجه میشویم. استعاره در متن فلسفه، استعارهی فلسفی است. از نظر دریدا، استعاره، در تمام خصایص ذاتیاش، یک واژهی فلسفی کلاسیک، یک مفهوم متافیزیکی، باقی میماند.
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8011_5c104e6fd32417babb0082328f033a8c.pdf
2019-01-21
79
94
10.22034/jpiut.2019.8011
استعاره
دریدا
چندمعنایی
ارسطو
اسم خاص
مهدی
پارسا خانقاه
mehdi.parsa.kh@gmail.com
1
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
- Plato (2002) Doreye Asare Aflaton, Persian Translation by Hasan Lotfi, Tehran: Kharazmi.
1
- Aristotle (1924) Metaphysics, Translated by W. D. Ross, Oxford: Clarendon Press.
2
- Aristotle (2014) Poetics, Translated by Malcolm Heath, Pinguin Classics, New Edition.
3
- Derrida, J. (1982) “Wight Mythology: Metaphor in the Text of Philosophy” in Margins of Philosophy, translated by Alan Bass, The University of Chicago.
4
- Heidegger, M. (1957) Der Satz vom Grund, Pfullingen, Neske 1957.
5
- Louis, Pierre (1945) Les Métaphores de Platon, Paris,‘Les Belles Lettres.
6
ORIGINAL_ARTICLE
هل بسیط و موجودیت ماهیت؛ صدرا در برابر میرداماد
میرداماد در کتاب قبسات استدلالی علیه عینی بودن وصف وجود برای ماهیات تنظیم کرده است؛ به این ترتیب که اگر وجود وصفی عینی برای ماهیت باشد، تمایزی بین هل بسیط و هل مرکب از میان خواهد رفت. از طرفیمیدانیم که در باب چگونگی اتصاف ماهیت به وجود، ملاصدرا سه نظر متفاوت در آثار خود ارائه کرده است: نخست: اتصاف ماهیت به وجود تحلیلی است؛ دوم: رابطهی بین ماهیت و وجود به نحو اتصاف نیست؛ و سوم: وجود متصف به ماهیت است. در این مقاله نشان داده خواهد شد که نظر نخست ملاصدرا در مقابل استدلال میرداماد نقض میشود. نظر دوم ملاصدرا همان نتیجهی استدلال میرداماد است و با تحقق وجود در جهان (نظر خاص ملاصدرا در باب وجود) سازگار نیست؛ مگر اینکه نظر سوم ملاصدرا به آن افزوده شود. نظر سوم ملاصدرا مبتنی است بر تحقق وجود و تقدم وجود بر ماهیت (نظر خاص صدرا در باب وجود). ملاصدرا تنها با این فرض میتواند از عهدهی استدلال میرداماد برآید.
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8017_67a71385c8b672de8b647e53032f3538.pdf
2019-01-21
95
111
10.22034/jpiut.2019.8017
وجود
موجودیت
هل بسیط
هل مرکب
وصف
داوود
حسینی
davood.hosseini.c@gmail.com
1
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
References:
1
- Javadi Amoli, Abdullah (1997) Rahikh e Makhtom,: Sharhe Hekmat e Motaleye, Part One of Volume I, Qom: Center for the Publishing of Asra.
2
- Hosseini, Davood (2017)”Quiddity’s Being in-the-World and Its Secondarily Existence; Arguments for Quiddity’s Being in-the-World in Mullasadra’s Philosophy” in journal of Hekmat e Moaser ,Volume 8, Issue 2, Summer 2017, Page 23-37 , http://wisdom.ihcs.ac.ir/article_2975_en.html
3
- Hosseini, Davood (2018), "Vojod, Enzemam va Eshtegag: Taammoli bar Nazareh vojod Mirdamad", journal of Kheraname Sadra, No. 89, pp. 5-14.
4
- Shirazi, Sadr al-Din Muhammad ibn Ibrahim (1302 AH) Al-Rasiel Al-Thaisa, Qom: Maktab al-Mustafa.
5
- Shirazi, Sadr al-Din Muhammad ibn Ibrahim (1981) Al-Hekma al-Mutaleyahi fi al-Asfar al-Aqliya al-Baraba, Beirut: Dar al-'Arta al-Arabi.
6
- Shirazi, Sadr al-Din Muhammad ibn Ebrahim (1985) Al-Mashair, edited by Henry Carbin, Tehran: Tahori Library.
7
- Shirazi, Sadr al-Din Muhammad ibn Ibrahim (1999) Se Resale e Falsafi, introduction and edited by Seyyed Jalaleddin Ashtiani, Qom: Qom Publications Office.
8
- Shirazi, Sadr al-Din Muhammad ibn Ebrahim (2003) Al-Shavahedond Robobiye, Tehran: Islamic foundation of Sadra's philosophy.
9
- Obodudit, Abdul Rasul (2006) Daramdi bar Nezam e Hekmat e Sadraee, Tehran: Publications and Imam Khomeini Research Institute.
10
- Farbabi, Mohammad bin Mohammad (1970) Ketabl al-Horof, Mohsin Mahdi's correction, Beirut: Dar al-Maishrq.
11
- Mirdamad, Mohammad Bagher (1989) Al-Qabasat, corrected by Mahdi Mohaghegh, Seyyed Ali Musavi Behbahani, Professor Izutsu, and Ebrahim Dibaji, Tehran: Tehran
12
- University Press.
13
- Mirdamad, Mohammad Bagher (2013) Ofogl al-Mubin, Research by Hamed Naji Isfahani, Tehran: Mirath Maktoob.
14
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل فلسفی رابطه قضا و قدر با مسأله استجابت دعا از نظر ملاصدرا
یکی از مفاهیم عمیق در ادیان توحیدی و اسلامی، فرهنگ دعا و نیایش است. اگر حقیقت دعا و استجابت آن به خوبی تبیین نگردد، ابهاماتی با برخی مباحث کلامی همانند پذیرش نظام قضا و قدر الهی به دنبال خواهد داشت. در پژوهش حاضر با رهیافتی فلسفی-عقلانی بر مساله استجابت دعا در حکمت متعالیه، یکی از ابهامات اساسی یعنی رابطه استجابت دعا و نظام قضا و قدر را مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله سعی نمودیم تا در تحلیل و تبیین مساله استجابت دعا و رابطه آن با نظام قضا و قدر، رویکرد هستی شناسی ملاصدرا به عالم هستی و مراتب سیر وجودی و معرفتی ایشان را نیز لحاظ نماییم. پرسش اساسی این جستار عبارت است از "بر اساس مبانی فکری ملاصدرا چه نسبتی میان نظام قضا و قدر الهی و مساله استجابت دعا برقرار است؟" برخی از نکاتی که در این پژوهش بدان دست یافتیم عبارت است از این که استجابت دعا نه تنها با نظام قضا و قدر الهی در تناقض نبوده بلکه به عنوان بخشی از این نظام، به منزله اسباب و وسایطی است که سبب وصول داعی به مقصد می گردد. لذا هر چند برخی علل و روابط مبهم و ناشناخته ای در تحقق مطلوب و استجابت دعا موجود می باشد، اما دعا و استجابت آن خارج از نظام علی معلولی عالم که در راستای همان قضا و قدر الهی است، نمی باشد و نوعی وحدت میان علت استجابت دعا و قضا وقدر برقرار است.
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8022_42a0e0c752ae047782bf1ebc5802c707.pdf
2019-01-21
113
135
10.22034/jpiut.2019.8022
ملاصدرا
دعا
قضا و قدر
استجابت
مروه
دولت آبادی
mdolatabadi62@yahoo.com
1
دانشجوی دکترا، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
LEAD_AUTHOR
عین الله
خادمی
e-khademi@ymail.com
2
استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
AUTHOR
References:
1
- Holy Quran.
2
- Ibn Faris, Abi al-Hassan Ahmad (1983): Mujam, Qom: Maktabah al-Alam al-Islami.
3
- Al-Shirazi, Mohammad Ibn Ibrahim (2006), Asrar al-Ayat, edited by Mohammad Musavi, Tehran: Hikmat.
4
- Al-Shirazi, Mohammad Ibn Ibrahim (1981): Asfar, vols. 1, 3, 6, 8, 9.
5
- Al-Shirazi, Mohammad Ibn Ibrahim (2007): Al-Shawahid al-Rububyah, Qom: Bustan-e Kitab.
6
- Al-Shirazi, Mohammad Ibn Ibrahim (n.): Al-Rasael, Qom: al-Mostafavyah.
7
- Al-Shirazi, Mohammad Ibn Ibrahim (1984): Al-Mashaer, Tehran: Tahuri.
8
- Al-Shirazi, Mohammad Ibn Ibrahim (1999): Al-Mazahir al-Elahyah, Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance Press.
9
- Al-Shirazi, Mohammad Ibn Ibrahim (2010)A: Tafsir al-Quran al-Karim, Tehran: Sadra Foundation, vols. 4 and 8.
10
- Al-Shirazi, Mohammad Ibn Ibrahim (2012), Sharhi Usul Kafi, Tehran: Maktabah al-Mahmoudi, vol. 4.
11
- Al-Shirazi, Mohammad Ibn Ibrahim (2010)B: Philosophical Treatises (Treatise on Destiny and Providence), Tehran: Sadra Foundation, vols. 4 and 8.
12
- Al-Shirazi, Mohammad Ibn Ibrahim (2007): Mafatih al-Gheyb, Tehran, Sadra Foundation.
13
- Al-Ragheb Al-Esfahani, Al-Hossein Ibn Al-Mohammad (n.): Al-Mufradat fi Gharib al-Quran, Tehran: Maktabah al-Murtazavyah.
14
- Al-Askari, Abu Hilal (2007): Al-Furuq al-Lughavyah, Qom: Islamic Press.
15
- Helli, Hassan Ibn Yusif (2003): Kashf al-Morad, Qom: Imam Sadeq Institute.
16
- Jawadi Amoli, Abdollah (1993): A Commentary of Transcendent Theosophy, Tehran: Al-Zahra, first edition, vol. 6.
17
- Khademi, Einollah (2001), Muslim Philosophers and Empiricists on Causality, Qom: Bustan-e Ketab, First Edition.
18
- Tabatabaei, Abu al-Hassan (n.): Risalah fi Bayan Istijabah, Qom, Imam Hadi Press.
19
- Tabatabaei, Mohammad Hossein (1985): Principles of Philosophy and Method of Realism, Tehran: Sadra.
20
- Tabatabaei, Mohammad Hossein (1998): Al-Mizan, Qom: Seminary Press, vol. 1.
21
- Tabatabaei, Mohammad Hossein (n.): Nihayah Al-Hikmah, Qom: Islamic Press.
22
- Tabatabaei, Mohammad Hossein (n.): Rasael Sabah, Qom: Tabatabaei Cultural Foundation.
23
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و نقد دو مانع دگرگرایی خدا در فلسفة صدرایی
خودگرایی اخلاقی غالباً در قلمرو انسانی و ذیل نظریة اخلاقی غایت محور مطرح میشود. اما پرسشها و مؤلفههای آن در ساحت ربوبی قابل رصد است. به باور نگارنده، در فلسفة ملاصدرا دو شاهد و قرینه بر خودگرایی خدا وجود دارد که در واقع دو مانع دگرگرایی خداست: این دو مانع عبارتند از: «عدم التفات عالی به سافل» و «بازگشت هر غایتِ فعلی به فاعل». این شواهد با مفهوم صدرایی عنایت الهی در تضاد است. پرسش پایة این جُستار عبارت است از: چگونه میتوان شواهد خودگرایی را با نظریة عنایت الهی و التفات اصیل خدا به «دیگری» سازگار دانست؟ دستاورد این پژوهش به این قرار است: در پژوهش حاضر، این دو شاهد به عنوان مانع دگرگرایی خدا مورد نقد قرار گرفتهاند و نشان داده شد که خدا نه خودگرا که وجودی دگرگراست و چون خدا کاملترین وجود و کاملترین کمال است کاملترین دگرگراست و بیشترین خیر و منفعت را برای همه محقق میکند و چون غنی مطلق است، بدون هیچ گونه چشمداشتی بیشترین خیر را برای دیگران تأمین میکند. این نتایج حاصل تحلیل مفاهیمی چون «غایت»، «التفات»، «خودگرایی»، قاعدة «بسیط الحقیقه کل الاشیاء» و تحلیل وجودی اصل علیت است. گفتنی است: این پژوهش مسبوق به پیشینهای نیست.
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8015_f49f65b2263619ca7b1380676c4c985d.pdf
2019-01-21
137
156
10.22034/jpiut.2019.8015
خدا
خودگرایی
دگرگرایی
قاعده بسیط الحقیقه کل الاشیاء
غایت
ملاصدرا
عبداله
صلواتی
salavati2010@gmail.com
1
استادیار دانشگاه شهید رجایی
AUTHOR
References:
1
- Strawell, Orem (2008) Falsafe Tahlili dar Garn e Bistom, Persian translation by Fereydoun Fatemi Translation, Tehran: Center Publishing.
2
- Toshihiko Izutsu (1999) Mafahim Akhlag-Dini dar Qur'an, Persian translation by Fereidoun Badheri, Tehran: Farzan.
3
- Palmer, Michael (2010) Masael Akhlagi, Persian translation by Ali Reza Al Boyah. Tehran: Islamic Culture Science and Culture Institute.
4
- Petri El. Herbert (2004) "Abraham Maslow va Khodshokofaee," translated by Jamshid Motahari Tushi, Journal of Marefat, Shahrivar, No. 69.
5
- Javadi Amoli, Abdullah (1994) Sharhe Hekmat e Motaaleye, Volume 6, Tehran: Al-Zahra University Press.
6
- Ross, David (1999) Arasto, Persian translation by Mehdi Qavam Safari, Tehran: Fekre e Rooz Pub
7
- Richards, James (2010) Falsafe e Akhlag, Persian translation by Arash Akhryari, Tehran: Hekmat Publications.
8
- North, Mohammad Ali (2010) "Elm e Akhlag va Falsafe e Akhlag, journal of Marafat, Summer, No. 3, pp. 7-26. http://marefateakhlagi.nashriyat.ir/node/11
9
- Shahabi Khorasani, Mahmoud (2018 AH), Al-Reza'at al-Daghqat al-Fayyat al-Hayat, Tehran: The Iranian Institute of Philosophy (IRIP)
10
- Sadr-Aladdin Shirazi, Muhammad, (1989). Four Journeys. Qom: Maktabat-Mostafavi. [In Arabic]
11
- Sadr-Aladdin Shirazi, Muhammad, (1981 A).Al-Asrar-Al-Ayat. Tehran: Iranian Institute of Theosophy and Philosophy. [In Arabic]
12
- Sadr-Aladdin Shirazi, Muhammad, (1981 B). Al-Shavahed Al-Rububiyah. Thran: University Publishing Centre. [In Arabic]
13
- Sadr-Aladdin Shirazi, Muhammad, (1984). Mafatih Al-Gheib. Tehran: Ministry of Culture and Higher Education. [In Arabic]
14
- Aristotle (2004) Nicomachean Ethics, translated and edited by Roger Crisp, Cambridge University Press.
15
- Ayn Rand (1964) The Virtue of Selfishness, A New Concept of Egoism, New York, The Objectivist Newsletter.
16
- Campbell (2001) ‘Egoism’ in: Encyclopedia of ETHICS, Volume I –G, Second Edition, Lawrence C. Becker and Charlotte B. Becker Editors, Rutledge New York and London.
17
- Dienstbier, Richard A and others (2001) Evolutionary Psychology and
18
- Maslow, Abraham (1970) Motivation and Personality, Harper and Row.
19
- Pojman, Louis P & Fieser (2012) James, Ethics Discovering Right and Wrong, Seventh Edition, United States of America, Wadsworth.
20
- Pritchard, Robert D and Ashwood, Elissa L (2008) Managing motivation,
21
- Ryle, Gilbert (2009) The concept Of Mind, New York, Rutledge.
22
- Slate, Michael (2001)’Consequentialism’ in: Encyclopedia of ETHICS, Volume I A–G, Second Edition, Lawrence C. Becker and Charlotte B. Becker Editors, Rutledge
23
ORIGINAL_ARTICLE
اصالت وجود، تقدم حکمت بر قدرت
امتناع جعل ماهیت موجودات ممکن، از جمله دلایلی است که برای اثبات نظریه«اصالت وجود» اقامه شده است. جعل ماهیت به دلیل عدم امکان جعل احکام ضروری، ممتنع دانسته شده است. امتناع جعل احکام ضروری حکایت از توجه به حکمت در قبال قدرت دارد. اگر حکمت را بر قدرت مقدم بداریم، میتوانیم به امتناع جعل احکام ضروری حکم نمائیم. اما اگر توجه مبنائی به حکمت نداشته باشیم، جعل احکام ضروری را ممتنع نخواهیم دانست. از این رو آنچه که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد: توجه به مبانی و تمایل عمیق فیلسوفان در مواجه با آموزههای فلسفی است. واکاوی این نظر نشانگر این است که اندیشه فیلسوفان از هر گرایش و هر تمایلی فارغ نیست. بنابراین اندیشه برخی از فیلسوفان بر مبنای حکمت استوار شده است و آنها کمترین تخطی را از این مبنا جایز نمیدانند. در مقابل برخی از مبنای حکمت فاصله گرفتهاند و قدرت را مبنای اندیشه خویش در آموزههای فلسفی قرار دادند.
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8099_4c9474a6da8ce5bf424e8e902c130814.pdf
2019-01-21
157
172
10.22034/jpiut.2019.8099
اصالت وجود
اصالت ماهیت
حکمت مبنائی
قدرت مبنائی
زمینههای فکری
اصغر
عین اله زاده صمدی
a.einollahzadeh@gmail.com
1
استادیار، دانشگاه تبریز
AUTHOR
- Ebrahimi Dinani, Gholam Hossein (2004) Majaraye Fekre e Falsafi, Tehran: Tarh e Now.
1
- Ebrahimi Dinani, Gholam Hossein (1986) Falsafe e Suhrawardi, Tehran: Hekmat Publications.
2
Ibn 'Arabi (1980), Futûhât al-Makkiyya, Cairo: Al-Masri al-'Ama'l-e-lib.
3
- Hassanzadeh Amoli, Hassan (2008) Resalat al-Jal, Qom: A: Lamamim.
4
- Suhrawardi (1993), Majmoe Asare Shikh Eshraq, Tehran: Institute for Cultural Studies and Research.
5
- Sabzevari, Mollahadi (n.) Sharh Al - Manzome, Tehran: Dar al-Alam.
6
- Sanei, Manouchehr (1376) Falsafe Dekart, Tehran: Alhadi pub.
7
- Foroughi, Mohammad Ali (1983) Sire e Hekmat Dar Europa, Part II, Tehran: Safi Alishah Publications.
8
- Foulquié, Paul (1999) Falsafe e Omomi , Persian translation by Yahya Mahdavi, Tehran: Tehran University Press.
9
- Mojtahedi, Karim (2003) Dekart va Falsafe O, Tehran: Amir Kabir Publication.
10
- Motahari, Morteza (1990) Majmoe e Asar, Vol. 16, Tehran: Sadra pub.
11
- Motahari, Morteza (1990) Majmoe e Asar, Vol. 10, Tehran: Sadra pub.
12
Mulla Sadra (2002), al-Hikma al-Mutaleyahi fi al-Asfar al-Aqliya Arbaa.Vol. 6, Hadith Foundation of Sadra.
13
- Mulla Sadra (2004), 4th, Al-Hikma al-Mutaleyahi fi al-Asfar al-Aqliya Arbaa. Vol. 4Hadith Foundation of Sadra
14
- Mulla Sadra (2003) al-Hikma al-Mutaleyahi fi al-Asfar al-Aqliya al-Aba'i, Vol. 1, Tehran: Hadith Foundation of Sadra.
15
- Mulla Sadra (1988), Sharhe Osol e Kafi, edited by Mohammad Khojavi, Tehran: Institute for Cultural Studies and Research.
16
- Mulla Sadra (2005), Sharh va Taliqe bar Elahiyate al-Shafa, Tehran: Hadith Foundation of Sadra
17
- Mulla Sadra (1391) Al-Shavahede al Robobyeh fi manhejel Solokeyeh, Tehran: Hadith Foundation of Sadra.
18
- Wall, Jean (1992) Bahs dar Mabadeltabee, Persian translation by Yahya Mahdavi, Tehran: Kharazmi Publishing.
19
ORIGINAL_ARTICLE
جرح و تعدیل نظریه تعریف ارسطویی در منطق سینوی
از دیدگاه ارسطو، تعریف منطقی اشیا، نخستین گام برای دستیابی به معرفت علمی و برهانی است و شناخت کامل اشیا تنها در سایه شناختن ذات آنها و تعریف حدی امکانپذیر است. ابنسینا هم که به پیروی از ارسطو، معرفت کامل اشیا را وابسته به شناخت ذات آنها میداند. او ضمن اعتراف به دشواری مطلق تعریف، بر اساس مشرب ذاتگرایانۀ خود چنین اظهار میکند که حد و تعریف حقیقی باید بر ماهیت، حقیقت و کمال وجود ذاتی شیء محدود دلالت کند، به گونهای که بیانگر همه ذاتیات آن باشد؛ اما انسان به شناخت ذاتیات اشیا و دستیابی به تعریف حقیقی آنها، قادر نیست. او ضمن بیان تفصیلی هر یک از انواع تعریف، با جرح و تعدیل در احکام تعریف ارسطویی در پی اصلاح و تکمیل نظریه حد ارسطویی است؛ و نوشتار حاضر به ذکر و بررسی آن میپردازد.
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8010_bd83670bc8cb3a76b56d90f644e1e691.pdf
2019-01-21
173
187
10.22034/jpiut.2019.8010
ذاتگرایی
حدود حقیقی
جنس و فصل
ارسطو
ابنسینا
اکبر
فایدئی
faydei@yahoo.com
1
استادیار گروه فلسفه، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
LEAD_AUTHOR
مسعود
امید
masoud_omid1345@yahoo.com
2
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز
AUTHOR
- Ibn Sina, Hussein ibn Abdullah (1403) al-Isharat wa'l-Tanbihat,a, Sharhe e Khaje Nasir Tusi, Vol.1, Tehran: Book Publishing Office.
1
- Ibn Sina, Hussein ibn Abdullah (1403) Resal e Hodod, Peyvast Rasel fi al- Hekmat va Al- Tabieyat, Bambaee
2
- Ibn Sina, Hussein ibn Abdullah (1404) AL- Taliqat, Qom: Maktab Alam Eslami
3
- Ibn Sina, Hussein ibn Abdullah (1982) Manteq al- Mashreqin, Introduction by Shokri Al- Najjar, Berute: Darlo al-Hadith
4
- Ibn Sina, Hussein ibn Abdullah (1986) Al- Nejah men Al- Qarq fi Bahr Al-Zalalat, Edited by Muhammad Taqi Daneshpazoh, Tehran: Theran University Press
5
- Aristotle (2000) Akhlag e Nicomachus, Persian translation by Mohammad Hassan Lotfi Tabrizi, Tehran: Tarh now.
6
- Aristotle (1991) Darbareh e Nafs, Persian translation by E.M.D, Tehran: Hekmat Pub.
7
- Aristotle (2007) Mabadetabie, Persian translation by Mohammad Hassan Lotfi: Tehran: Tarh now
8
- Aristotle (1980) Aristotle Logic, Arabic translation by Abolraman Badavi, Beirute: Dar al-Elm
9
- Suhrawardi, Yahya ibn Habash (1994), Hekma al-Ashraq's book, The second collection of Sheikh Ishraq's writings, Correction and Introduction by Henry Carbon, Tehran: Institute for Cultural Studies and Research.
10
- Shahrestouri, Mohammad bin Mahmoud (1994) Sharhe e Hekmat al-Ashraq, edited by Hossein Ziaei, Tehran: Research Institute for Humanities and Cultural Studies.
11
- Farabi, Muhammad ibn Muhammad (1330 AH), Al-Ta'liyat, Manuscript, Library of the Islamic Consultative Assembly, No. 64489.
12
- Farabi, Mohammad bin Muhammad (2002), Alfaze AL-Mostamela fi al-Manteq, edited by Mohammad Mehdi, Beirut: Daral-e-Sharq.
13
- Farabi, Mohammad bin Muhammad (1987), Al-Manteq ende AL-Farabi, edited by Majed Fakhri, Beirut: Daral-e-Sharq.
14
- Fakhr Razi, Mohammad bin Umar (1995) Sharhe Oyoun al-Hekmat , edited by Ahmad Hejazi al-Saqa, Tehran: Al-Sadeq Institute for Lutful and Al-Nashr.
15
- Ghotbadin Shirazi, Mahmoud ibn Massoud (1315 AH) Sharhe Hekmat al-Ashraq Suhrawardi, Lithograph, Tehran.
16
- Copleston, Frederick (1984) Tarih e Falsafe, Vo. 1, Persian Translation by Seyyed Jalaluddin Mojtabavi, J 1, Tehran: Center for Scientific and Cultural Studies.
17
- Vahedi, Behjat (2001), "The Rejection and the Heart of the Aristotelian Limit Theory" by Abu Ali Sina and Suhrawardi, Matin Journal, No. 13, winter 2001, pp. 228-213.
18
- Bayer, Greg, (1998) Classification and Explanation in Aristotle's Theory of Definition, Journal of the History of Philosophy, 36, Number 4, October, 487-505.
19
- Berg, Jan, (1983) Aristotle's theory of Definition, 1982, ACTS of the International Congress of the History of Logic, San Gimignano. 4 to 8 December 1982. CLUEB, Bologna (Italy), 19-30.
20
- Kennedy-Day, Kiki, (1996) Definition in the Philosophy of al-Kindi, al-Farabi, IbnSina, A thesis presented for the degree of Doctor of Philosophy, New York University.
21
- Louise Deslauriers, Marguerite, (1986) Aristotle of Definition, A thesis presented for the degree of Doctor of Philosophy, University of Toronto.
22
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل پدیدارشناسانه نوعی تصویر در شعر سهراب سپهری
بررسیها نشان میدهد که میان بنیادهای فلسفی شعر سپهری و مباحث پدیدارشناسی مطابقتها و همسانیهایی وجود دارد. لُبّ سخن سپهری همصدا با پدیدارشناسان آن است که آدمی باید خود مستقیماً از طبیعت شناختی ناب پیدا کند نه از راه علم و کتاب. ما در این مقاله که به روش توصیفی و تحلیل محتوا انجام گرفته است، تنها به واکاوی جنبههای پدیدارشناختی در خلق نوعی تصویر نوآورانه در شعر سپهری توجه کردهایم. گمان ما آن است که در بررسی برخی تصاویر و شگردهای بدیعیِ سپهری، صرفاً تحلیلهای ادبی کارساز و راهگشا نیست و باید از حوزههایی دیگر مانند فلسفه در راستای تبیینِ چند و چون بعضی از شگردهای ادبی یاری گرفت. تصویرهایی مانند «گنجشکِ محض»، «آفتابِ صریح»، «پیشانیِ مطلق»، «نقطه محض» و «اتفاق سفید» در شعر سپهری همسو با اصول پدیدارشناسی آفریده شده است. هوسرل در پدیدارشناسی بابی با عنوان «اپوخه» گشوده است. «اپوخه» مرحلهای از شناخت است که در آن منِ ناب یا منِ متفکر و نظارهگر همه قضاوتها درباره و جود و یا هستی جهان خارج را به حالت تعلیق درمیآورد. سپهری وقتی میگوید: «گنجشکِ محض میخواند.»، فقط نمیخواهد با برجستهسازی زبان، تصویری آشناییزدایانه و نو بیافریند بلکه با تکیه بر تأملات فلسفی خود میخواهد تا به مفهومی نزدیک به «اپوخه» اشاره کند.
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8020_688b97ac39f7506119dfa0b51ee24e07.pdf
2019-01-21
189
207
10.22034/jpiut.2019.8020
تصویر
شعر
سپهری
پدیدارشناسی
اپوخه
سعید
کریمی قرهبابا
karimisaid58@yahoo.com
1
استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
- Aminpour, Qaisar (2009) Majmoe Kame e Ashar e Qaisar Aminpour, third edition, Tehran, Morvarid Publication.
1
- Babak Moin, Morteza (2007) "The Traces of Western Philosophy in the Rulers of Andalusia", Journal of Human Sciences, Islamic Azad University, No. 54, pp. 428-417.
2
- Babak Moin, Morteza (2011) "A Comparative Study of Fundamental Phenomenological Thoughts (with Husserl's Approach) with Several Topics in Sepehri Poetry", Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar,, Volume 1, No. 1, pp. 28-17.https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=145438
3
- Baraheni, Reza (1993) Tala dar Mes (2nd Edition), Tehran, Publisher: Molef.
4
- Bell, David (1997) Andishe haye Husserl, Persian Translation by Fereidoun Fatemi, Tehran: Nashr e Markaz.
5
- Behzadeh, Khalil and Masoumeh Mirnazari (2013) Phenomenological Study of Sohrab Sepehri in "We Do not Look Ourself", Journal of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Fasa Branch, Year 4, Issue 1, Successive 8, pp. 59 – 45, https://www.sid.ir/Fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=234872
6
- Pomer, Donald (2009) Negahi be Falsafe, Persian Translation by Abbas Mokhtban, First Edition, Tehran, Nashr e Markaz.
7
- Hosseini, Saleh (2000) Niloufar e Khamosh, Tehran, Niloufar Publication.
8
- Hogogi, Mohammed (2004) Shere Zaman e Ma (3) Sohrab Sepehri, Thirteenth Edition, Tehran, Negah Pub.
9
- Rashidian, Abdolkarim (2009) Husserl dar Matn e Asarash, Second Edition, Nasr e Ney.
10
- Samkhaniyani, Ali Akbar (2013) " Phenomenological Approach in Sohrab Sepehri’s Poem", journal of Lyrical Literature researches,Volume 11, Issue 20, Winter and Spring 2013, Page 121-142, http://jllr.usb.ac.ir/article_1026_en.html
11
- Sepehri, Sohrab (1382) Hasht Ketab, Thirty Sixth Edition, Tehran, Tahori Publication.
12
- Sokolovsky, Robert (2008), "What is the purpose of intentions and why is it important?", Translation by Ahmad Emami, Quarterly Journal of the Zehn, Nos. 34 and 35, pp. 80-69. http://zehn.iict.ac.ir/article_16243_67dc74e79a0d5efca8b65fd421d94cac.pdf .
13
- Shamloo, Ahmed (2003) Majmoe Asar, (Fourth Edition) Tehran: Agah Pub.
14
- Shafiikadakani, Mohammad Reza (1992) Mosigi e Sher, Third Edition, Tehran, Aqa Publication.
15
- Shafiikadakani, Mohammad Reza (2004) Sovar e Khial dar Sher e Farsi, 9th Edition, Tehran, Aqa Publication.
16
- Shamsa, Sirus (1998) Negahi be Shre Sohrab Sepehri, Seventh Edition, Tehran, Morvarid Publication.
17
- Shamsa, Sirus (2007) Naqde e Adabi (Second Edition), Second Edition, Tehran, Mitra Publishing.
18
- Shamsa, Sirus (2009) Rahnemay e Adabiyat Moaser, Second Edition, Tehran, Mitra Publishing.
19
- Qorbai, Ali and Ebrahim Reza'i (1395) " The Necessity of Proposing the Concept of Lifeworld in Husserl’s Phenomenology", Philosophical Investigations, Volume 16, Issue 29, Summer and Autumn 2016, Page 169-194, http://pi.srbiau.ac.ir/article_9476_en.html
20
- Kazemkhani, Habibullah (2005) "Negahi be padidarshenasi e Husserl", Allameh Magazine, Volume I, No. 8, pp. 237-222.
21
- Lyotard, Jean-François (1375) Padidarshenasi, Persian Translation by Abdolkarim Rashidian, Tehran: Nashr e Ney.
22
- Mokhtari, Mohammad (1366), "Sohrab Sepehri: Mafhom ya Tasvir", Journal of the Donaye Sokhan, No. 12, pp. 13-10.
23
- Motamedi, Ahmad Reza (1391) “Language, Which Medium? (Heidegger’s View on Relationship of Language, Art and Poetry), Journal of Interdisciplinary Studies in Media and Culture, Volume 2, Issue 3, Summer and Autumn 2012, Page 29-48 , Research Institute for Humanities and Cultural Studies,
24
- Nawali, Mahmoud (1991) "Padidarshenasi?", Journal of Faculty of Literature and Humanities, Tabriz University, Nos. 135 and 136, pp. 125-96.
25
- Bachelard, Gaston. (1969) The Poetics Of Space. Trans. M jolas, Canada: The Orion Press.
26
- Moran, D., money, T. (2002) The Phenomenology Reader, New York: Routlrdge.
27
Norberg- Schulz, c. (2000) Architeture: Presence, Language, Place, Milan: Akira
28
ORIGINAL_ARTICLE
مقام تفکر و شهود در گلشن راز و سوترههای مهایانه
در این مقاله، پس از بیان گزارشی اجمالی در باب ویژگی و مندرجات گلشن راز و سوترههای مهایانه، سعی بر آن است که به پرسشهای اساسی در باب تفکر و مسائل مربوط به آن پاسخ داده شود. این مقاله مشتمل بر سه بخش است: در بخش اول از چیستی تفکر در گلشن راز و سوتره های مهایانه سخن رفته است. در بخش دوم از مراتب مختلف تفکر سخن به میان آمده است. در بخش سوم گفته شده که گلشن راز و سوترههای مهایانه، هرچند متعلّق به دوسنت متفاوتاند، اما، در آن دو، تفکر شهودی بسیار والاتر از تفکر عقلی است؛ زیرا آدمی باشهود میتواند دل خود را از آلایشهای جهان دنیوی پاک کند، در حالی که با تفکر عقلی قابلیّت حصول شناخت تمام حقایق و رهایی از عناصر رنجآلود را ندارد. بر این اساس گلشنرازو سوترههای مهایانه، هر دو، آشکارا، آدمی را در مسیر معرفت شهودی فرامیخوانند؛ زیرا بنابر آن دو، این ساحت والاتر از تفکر، عین وصول است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که در روششناسی عرفان مقایسهای، میزان سازگاری نظامهای عرفانی در طرح مسأله معرفتشناسی بسیار زیاد است.
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8013_b91aa4ebfe33be8c7b1f40927a36ad85.pdf
2019-01-21
209
229
10.22034/jpiut.2019.8013
تفکر
معرفت شهودی
گلشن راز
سوترههای مهایانه
سعید
گراوند
geravand_s@yahoo.com
1
دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
LEAD_AUTHOR
مظاهر
احمدتوبی
mahmadtobi@yahoo.com
2
استادیار ادیان و عرفان، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
AUTHOR
- Ashowe Goshe (2003) Bidari e Iman Dar Mahayana, Persian translation and research by A. Pashaei, Tehran: Naser Negahe Moaser.
1
- Elahi Ardabili, Hussein bin Abdul Haq (1997). Sharhe Golshan Raz, First Edition, Introduction by Mohammad Reza Barzegar Khaleghi and Efat Karbasi, Tehran: Markaze Nashre Daneshgahi.
2
- Pashaei, A (1997) Buddha: Gozaresh e Kanoon Pali, Sixth Edition, Tehran: Firoozeh Publication.
3
- Pashaei, AS (2001), "Yetabotom: Nirvana Magame Binesh e Hagigat", Quarterly Journal of Haft Aseman, the Journal of the Center for the Study of Religions and Religions, No. 8, Qom.
4
- Pashaei, A (2013) Zen chist? Qom: Nashr e Adyan.
5
- Pashaei, p. (1991) Tarihe Aeen Buddha, Vo. 1, Tehran: Nashr e Ebtekar.
6
- Pashaei, p. (2008) Pajoheshi dar soreye Nilofar, Tehran: Fararavan Pub.
7
- Pashaei, p. (2000) Tarihe Aeen Buddha, Vo. 2, Tehran: Nashr e Negahe Moaser.
8
- Tarake Esfahani, Sayyid All-Din Ali (1997) Sharh e Golshan Raz, Tehran: Afarinesh.
9
- Ja'fari, Abolqasem (2011) Monji e Moued Dar Aeen Buddha, University of Religions and Denominations press.
10
- Radakarishnan, Serpali (1989) Tarihe e Falsafe e Sharq va Qarb, Persian translation by Khosrow Jahandari, C 1, Second Edition, Tehran: Entesharat e Elmi va Farhangi.
11
- Suzuki, Beatrice Lane (2002) Rah e Buddh, Persian translation by Pashaei, Tehran: Nasher e Negahe Moaser.
12
- Shayegan, Dariush (1349) "Ertebat e Ensan va Vojod Dar Erfan Nazari Islami va Hendi", Human Sciences Research Institute, Journal of Farhang va Zendegi, No. 3.
13
- Shayegan, Dariush (1997) Adyan va Maktabha e Falsafi e Hendi, C 1, Fourth Edition, Tehran: Amir Kabir Pub.
14
- Shabestari, Sheikh Mahmood (2004) Masnavi Golshan-e Raz, Text and description based on the oldest and most important story of Golshan-e Raz, by Kazem Dezfulian, First edition, Tehran: Talaei.
15
- Schumann, Hans Wolfgang (1984) Aein Buddha (Buddhist teachings and teachings), translation of. Pashaei, Tehran: Firoozeh Publishing.
16
- Geravand, Saeed (2012)"The Role of Higher Knowledge in Attaining Salvation from Upanishads' Point of View",Journal of Religious Thought , Volume 12, Issue 45, Summer 2013, Page 107-120. http://jrt.shirazu.ac.ir/article_2388_en.html
17
- Geravand, Saeed (2012)" the concept of Dahrma in Buddhism" Journal of Religious Thought, Volume 12, Issue 42, Spring 2012, Page 119-138
18
- http://jrt.shirazu.ac.ir/article_1173_en.html
19
- Lahiji Gilani, Mohammad (2002) Sharh e Golshan Raz (Mofatih al-Haaz Fay description Golshan Raz), with the introduction of Mohammad Reza Barzegar Khaleghi and Efat Karbaschi, Second Edition, Tehran: Nazar Alam.
20
- Lewison, Leonard (2000) Farasoye Iman va Kofr (Sheikh Mahmoud Shabestari), Persian translation by Majdaddin Keyvani, Tehran: Nashr e Markaz.
21
- Ney Nano, Nikoiko and Nichiko Naynano (2012) Mojeha e Nadidani, translation of AS. Pashayi, First Printing, Qom: Nashr e Adyan.
22
- Asanga, (1995) Mahayana Sutra Lamkara‚ Translated by Surekha vijay limaye‚ New Delhi: Sri Satguru Publications.
23
- A Treasury of Mahayana Sutrsa., Selections from The Maharatnakuta sutra (1991) translated by Garma C.C. Chang, The Pennsylvania State University, Delhi.
24
- Chitkara. M.G. (2002) Encyclopaedia of Buddhism‚ v. 5. 13. A. P. H. Publishing Corporation.
25
- Conze. Edward (1957) Buddhist Texts Through the ages, edited by Bruno Cassirer, London.
26
- Conze, Edward (1973) Materials for A Dictionary of the prajna parmita, Suzuki Research Foundation, Tokyo.
27
- Conze, Edward (1978) The Prajna Parmita Literature, Second Edition, Tokyo, The RaiYukai.
28
- Dalailama "Budha Dharma & society". In Encyclopaedia of Buddhism. Nagendra Kumarsingh (Ed), Anmol Publications.
29
- Dasgupta, (1973) S. A History of Indian Philosophy, v. 1. Cambridge. Motillal Banatsidass Publishers.
30
- Diamond Sutra (1990) translated by A. F. Price and Wong Mou-lam, Forewords by W. Y. Evans-Wenntz and Christmas Humphreys, Shambhala Publication, Boston.
31
- Flood, G. (2005) Companion to Hinduism, Blakwell Publishing.
32
- Jolly. J. (1980) “Dharma”‚ in Encyclopedia of Religion & Ethics. James Hastings (ed). v. 4. Edinburgh. Charles Scribner’s Sons.
33
- Montgomery, William (2010) An Introduction to Mahayana Buddhism, New York: E. P. Dutton & Co.
34
- Mukerji, P. N. (1977) Yoga Philosophy of Patanjali. India: University of Calcutta.
35
- Nordberg. M. “Dhama: A Religion”‚ in Encyclopaedia of Buddhism. Nagendra Kumarsingh (ed), anmol publications.
36
- Schumacher, Stephan& Gert woernet (1994) The Encyclopedia of Eastern Philosophy and Religion, Boston: Shambhala.
37
- Sinha, N. (1998) Bhakti Sutras of Narada. New Delhi: Mushiram manoharlal publishers.
38
- Sinha, N. (1998) Sandilyasutram, With the Commentry of Svapnesvara. New Delhi: Munshiram Publishers.
39
- Skorupski. T. (1987) "Buddhist Dharma &Dharmas". In Encyclopedia of Religion .Mircea Eliade (ed). v. 4. New York. Macmillan.
40
- The principal Upanishads (1997) Radhakrishnan, S. India: Harper Collins Publishers.
41
- The Sutra of Hui-Neng (1990) Translated by A. F. Price and Wong Mou-lam, Forewords by W. Y. Evans-Wenntz and Christmas Humphreys, Shambhala Publication, Boston.
42
- The Thirteen principal Upanishads (1951) translated by Robert Ernest Hume, Madras: Oxford University Press.
43
- The Upanisads (2001) translated by F. Max Muller, 2 vols, Richmond, Surry: Curzon Press.
44
- Woods, James Haughton (1969) The Yoga System of Patanjali. Delhi: Patna.
45
ORIGINAL_ARTICLE
آلن بدیو و هستیشناسی تفریقی در کانت
کانت را بیهیچ تردید باید از تأثیرگذارترین چهرهها در تاریخ فلسفه غرب دانست؛ طرح انقلاب کپرنیکی و نیز ارتباط درهمتنیدۀ سوژه و ابژه، تحولی شگرف را پدید آورد. نقد عقل محض از بااهمیتترین آثار معرفتشناختی در دوره جدید است که به تعیین حدود و ثغور معرفت پرداخته است و توصیفی نوین و بیبدیل از نحوۀ حصول شناخت در فاعل شناسا بهدست میدهد. بر همین اساس، غالب تفاسیر معرفتشناسانه هستند که تا به امروز از نگاه فلسفی کانت عرضه شدهاند؛ اما برخلاف تفاسیر رایج، آلن بدیو، فیلسوف معاصر فرانسوی، تفسیری هستیشناسانه از کانت ارائه میدهد. او که خود عرضهگر قسمی از هستیشناسی تحت عنوان هستیشناسی تفریقی است. از نظر آلن بدیو باتوجه به نحوه تبیین سوژه و ابژه استعلایی، صور شهود حسی و مقولات در اندیشه کانت، میتوان وی را نیز واجد هستیشناسی تفریقی دانست. به همین دلیل او در دو اثر خود با نامهای کوته نوشتهایی در باب وجود و نوشتههای نظری، به ویژگیهای هستیشناسی تفریقی در کانت اشاره میکند. نویسندگان این مقاله چنین ادعایی دارند که ضمن معرفی ویژگیهای هستیشناسی تفریقی، به بررسی ادعای بدیو در خصوص وجود آن در کانت بپردازند و در نهایت، باذکر دلایلی چند، نقدهایی را دراین خصوص مطرح سازند.
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8009_d9f7f4016c8ca5337ff5a27392a06856.pdf
2019-01-21
231
252
10.22034/jpiut.2019.8009
بدیو
کانت
هستیشناسی تفریقی
سوژه استعلایی
ابژه استعلایی
تهی
زهرا
نمایندگی
saranamayandegi13@gmail.com
1
دانشجوی دکتری فلسفه محض، دانشگاه بینالمللی امام خمینی
LEAD_AUTHOR
علی
فتح طاهری
fathtaheri@gmail.com
2
دانشیار، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
AUTHOR
- Papekin, Richard (2007) Falsafe e Omomi, Persian Translation by Seyyed Jalal-al-Din Mojtaba, Twenty-Fourth Edition, Tehran: Hekmat Publication.
1
- Farhadpour, Morad (2010) Alan Badie (magalat), Tehran: Nasr Rokhad-e Nou.
2
- Kant, Imanuel (1367) Tamhidat, Persian translation by Gholamali Haddad Adel, Tehran: Markaze Nashr Daneshgahi.
3
- Kant, Emanuel (2011) Sanjesh e Kherad e Nab, Persian Translation by Mirhamshalsoddin Adib Soltani, Fourth Edition, Tehran: Amir Kabir Publishing.
4
- Karm, Youssef (1369) Falsaf e Kant , Persian Translation by Mohammad Mohammad Rezaie, Qom: Center for Publications of the Islamic Propaganda Office.
5
- Badiou, A. (2006) a. Being and Event, translated by Oliver Feltham. London: Continuum.
6
- Badiou, A. (2006) b. Briefings on Existence: A Short Treatise on Transitory Ontology, translated by Norman Madarasz. New York: SUNY Press.
7
- Badiou, A. (2009) Logics of Worlds, translated by Alberto Toscano. London: Continuum.
8
- Badiou, A. (1991) "On a Finally Objectless Subject". In Who Comes aFter the Subject, translated by B.Fink, 24-32. New York: Routledge.
9
- Badiou, A. (2004) Theoretical Writtings, translated by Ray Brassier and Alberto Toscano. New York: Continuum.
10
- Forster, Michael N. (2008) Kant and skepticism, Prinston University Press.
11
- Heidegger, M. (1990) Kant and the Problem of Metaphysics: Forth edition, enlarged. Translated by Richard Taft.Bloomington: Indian University Press.
12
- Kant, I. (1998) Critique of Pure Reason, translated by Paul Guyer and Allen W. Wood. Cambridge: Cambridge University Press.
13
- Kullman, O. (2011) Some Remarks on the Philosophy of Alain Badiou: Mathematics, Ontology, Politics, awailable in http://cs.swan.ac.uk/~csoliver/ Sun Yat-sen University, Institute of Logic and Cognition.
14
- Wolf, R. P. (1963) Kant`s Theory of Mental Activity, A Commentary on the Transcendental Analytic of the Critique….United States: Harward University Press.
15
ORIGINAL_ARTICLE
حرکت در مجردات بر پایه مبانی فلسفه اسلامی
از جمله موضوعات پیچیده در مباحث تغیر و حرکت، امکان حرکت (سیلان وجود جوهری یا عرضی شیء) در مجردات (چیزی که نه تنها جسم نیست، بدون وجود جسم و تعلق به آن نیز میتواند باقی بماند) است. آیا میتوان بر پایه مبانی موجود در فلسفه، وجهی را برای توجیه و تبیین حرکت در مجردات یافت؟ به نظر میرسد با توجه به معنای «اتصاف» در «قبول و بالقوه بودن»، میتوان گفت: واقعیت بسیط سیالی که در حال حرکت است، هرچند بسیط است، هر جزء فرضیاش، با اینکه فینفسه بالفعل است، خود بعینه نسبت به جزء بعدی خود بالقوه است و با انعدام جزء بالقوه (قابل فرضی)، جزء دیگری از واقعیت سیال تحقق مییابد. لذا لازم نیست که واقعیت سیال در حال حرکت، مرکبی شامل هیولا و یا بسیطی حال در هیولا یا متعلق به آن باشد. بنابراین موجودات مجرد که وجودی بسیط دارند و ارتباطی با هیولا ندارند نیز میتوانند در عین بساطت وجود، دارای قوه، حرکت و سیلان در وجود باشند
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8012_4f0f3723c486c787b70b76939800474f.pdf
2019-01-21
253
283
10.22034/jpiut.2019.8012
حرکت
مجرد
مادی
قوه و فعل
فلسفه اسلامی
یحیی
نورمحمدی نجف آبادی
normohamadi2531@anjomedu.ir
1
استادیار گروه فلسفه جامعه الزهرا (س)، قم
LEAD_AUTHOR
- Ibn Sina, Hussein ibn Abdullah (1997). Sharhe e Allah and Al-Tibniyat al-Makhakmat, Khaje Nasir al-Din Tusi, Q First, Qom: Nahr al-Balagheh.
1
- Ibn Sina, Hussein bin Abdullah (1404 A) Al-Shafa (al-Hilayat), correction of Sa'id Zayed, Qom: Mābbāt Ayat Allah al-Marashi.
2
- Ibn Sina, Hussein ibn Abdullah (1404 B), Al-Shafa (Al-Mantiq), Qom: The school of Ayatollah al-Marashi.
3
- - Ibn Sina, Hussein ibn Abdullah (1404); Al-Taliqat, Abdulrahman Behdvī, Beirut: Maktabah al-A'lam al-Islami.
4
- Ibn Sina, Hussein ibn Abdullah (1404 AD), al-Shifa , Qom: the school of Ayatullah al-Marashi.
5
- Ibn Sina, Hussein ibn Abdullah (2000), Al-Najah I am al-Gharq Fayr al-Dilah, Introduction and Correction from Mohammad Taghi Danesh Pajooh, Second, Tehran: Tehran University Press.
6
- Ibn Sina, Hussein ibn Abdullah (2007) Resal e Ensan, Introduction and Research by Fouad Al-Ahwani, Paris: Daribillion.
7
- Ibn Sina, Hussein ibn Abdullah (1400), Scalael ibn Sina, Qom, Bidar Publications.
8
- Al-Asfariya Al-Nishaburi, Fakhr al-Din (2004) Sharh e Al-Najaht, Laban Sina (Qumm al-Alla'yyat), first part, Tehran: Cultural Heritage Society.
9
- Ashtiani, Seyyed Jalaluddin (2002) Sharhe Zad al-Masafar, Q Third, Qom: Islamic propaganda office.
10
- Al-Tablusiy al-Adelsiy (1408) Al-Hudaq al-Mu'tabul al-A'aliyah, Q First, Damascus, Dar al-Fakr.
11
- Bahmanyar Bin Marzban (1997) Graduated, Corrected and Suspended from the Professor of Martyr Mortazavi Motahari, Phase II, Tehran: Tehran UniversityPress.
12
- Papekin Richard and Aurum Sterol (1999) Falsafe Omomi, Translated by Seyyed Jalaluddin Mojtabavi, Fifth, Tehran: Hekmat Publications.
13
- Althahnoi, Mohammad Ali (1996). Extracting the terms of the verse and the first verse, first, Beirut: Lebanon.
14
- Razi, Fakhr al-Din (1411), Al-Mubahath al-Mishrafiyah on the science of al-Kalatyat and al-Taba'ī, no. 2, Qum: Bidar Publications.
15
- Jean Wale (1996) Bahth dar Mabadtabie, translation of Yahya Mahdavi, Ch First, Tehran: Khwarazmi.
16
- Sabzevari, Hadi (2004), Asrare al-Hakm, Introduction by Professor Sadoughi and Correction from Karim Feyzai, Q First, Qom: Religious Press.
17
- Sabzevari, Hadi (1980) Al-Tale'iyat al-'Al-Qawul al-Sabbayyya, Seyyed Jalal al-Din Ashtiani, QII, Mashhad: Al-Markaz al-Jum'iy llnshir.
18
- Sabzevari, Hadi (1997) A description of the situation, the correction and suspension of Ayatollah Hassanzadeh Amoli and the study and presentation of Masoud Talebi, Ch First, Tehran: Lebanese publication.
19
- Al-Shahrsuri, Shamseddin (2004). Rasael al-Shajarah al-Allahieh dar Elahiyat e al-Haghighi al-Rabaniyah, Najafghili Habibi, first chapter, Tehran: Institute of Philosophy and Philosophy of Iran.
20
- Suhrawardi, Shahabuddin (1997) Sheikh Ishraq's Essay Collection, Correction and Introduction by Henry Carbon and Seyyed Hossein Nasr and Najafgholi Habibi, Ch. 2, Tehran: Institute for Cultural Studies and Research.
21
- Sadr al-Mutawlīn (AH 1981), Ayat al-Ayat, Tehran: Wisdom and Philosophy Society.
22
- Sadr al-Muta'alin (1982) b, al-Qa'ul al-Arbbayyya in the form of the Al-Mana'j al-Sulukiya, Seyyed Jalal al-Din Ashtiani, QII, Mashhad: المرکز الجامعى للنشر.
23
- Sadr al-Ma'thalīn (1947) Al-Ta'liyat (on the description of Hekma al-Ashraq), Tehran: B'na.
24
- Sadr al-Muta'alin (1981) al-Hakma al-Meta'aliyya al-Asfar al-Aqli'ah al-Baae, third quarter, Beirut: Darahiyat al-Tharat.
25
- Sadr al-Muta'alin. (1983) Al-Hashishiyeh, Correction of Gholam-Hossein Ahani, Tehran: Molly Publication.
26
- Sadr al-Ma'tamlin (1976) al-mabd al-mā'ad, Tehran: The Iranian Philosophy and Philosophy Society.
27
- Sadr al-Muta'alin (2001), The Dissertation of Philosophy, Seyyed Hossein Mousavian, Ch First, Tehran: Islamic Foundation of Islamic Sedra.
28
- Sadr al-Mutawlīn (2008) Three Philosophical Revelations, Q Third, Qom: Islamic Propaganda Office.
29
- Sadr al-Muta'l-لهīn (2004) Sharh e Osole Al-Kafi, Q First, Tehran: Institute for Cultural Studies and Research.
30
- Sadr al-Mutawalin (n) A, Al-Shashi Ali Al-Shifa, Qom: Bidar Publications.
31
- Sadr al-Mutafain (n) b, al-hashahi al-'Ali'at al-Shifa, Qom: Bidar Publications.
32
- Sadr al-Muta'l-ehin (1981), al-Mash'ar, Q 2, Tehran: Tahoori Library.
33
- Sadr al-Muta'l-ehin (1983), B-commentary, Introduction and Correction by Mohammad Khajevi, Ch First, Tehran: Cultural Research Institute.
34
- Sadr al-Maṭalīān (1422) Sharhe al-Hadayeh al-Isīrīyah, corrected by Mohammad Mostafa Fuladakar, Ch First, Beirut: Al-Tariq al-Arabi (This book has been abundantly copied and corrected as much as possible).
35
- Sadr al-Muta'alin (1997), The Philosophical Revelations of Sadr al-Motaalain, Hamed Naji Esfahani, Ch First, Tehran: Hekmat Publications.
36
- Saliba, Jamil (1414) Al-Mu'ayyim al-Fulsefi, Beirut: Al-Sharkh Al-Almayyeh Llaktab.
37
- Tusi, Khaje Nasir-al-Din (2004) Udobeh al-Masaleel al-Nusirieh (20th dissertation), by the efforts of Abdullah Noorani, Ch First, Tehran: Humanities Research Institute.
38
- Tusi, Khaje Nasir-al-Din (1994) Beginning and Doing, Tale of Ayatollah Hassanzadeh Amoli, Fourth Quarter, Tehran: Islamic Culture and Guidance Publishing.
39
- Tusi, Khaje Nasir-al-Din (1997). sharhe Allah and Al-Tanbiahāt al-Makhakamat, Q 1st, Qom: Nahr al-Balaghah.
40
- Abdudit, Abdul Rassol (2006) Income to Sadr's Wisdom System, C 1, Q First, Tehran: Position.
41
- Obodudit, Abdul Rasul (2013) Input to Sadra's wisdom system, C 3, Q First, Tehran: Position.
42
- Fayyazi, Gholam Reza (2010) Philosophical Science, Q First, Qom: Imam Khomeini Institute.
43
- Feyz Kashani, Malahmansen (1375) Principles of Encyclopedia, Seyyed Jalaledin Ashtiani, Q Third, Qom: Islamic Propagation Office.
44
- Copelston, Frederick (1362) History of Philosophy, 9th Edition, translated by Jalaluddin Mojtaba, Tehran: Scientific and Cultural.
45
- Lukari, Abul Abbas (1996) Bayan al-Haq Bazmān al-Sattq, Seyyed Ebrahim Dibaji, Tehran: International Institute of Islamic Thought and Civilization.
46
- Assembly of Al-Bohwat al-Islamiyyyah (1414). Description of Al-Mufti al-Fallafiyah, first, Mashhad: Assembly of Al-Bohwat al-Islam.
47
- Mortaza Motahhari (1991) Collection of works, Tehran, Sadra.
48
- Mesbah Yazdi, Mohammad Taghi (2001) Description of the 8th volume of al-Asfar al-Arba'etah, Q First, Qom, Imam Khomeini Institute of Education and Research (RA).
49
ORIGINAL_ARTICLE
ترجمه ناپذیری نظریه های علمیِ با واژگان متفاوت
ایده جنجالی سنجشناپذیری در کارهای کوهن به مرور با ایده ترجمه ناپذیری معادل شد. برای این ایده دو شرح و استدلال متمایز قابل صورت بندی است. شرح اول از رویکرد بافتاریِ نظریِ او به معنا درمیآید و شرح دوم از تلقی تاکسونومیکاش از واژگان انواع طبیعی. مبتنی بر هر یک از این دو شرح میتوان یک شرط ترجمهناپذیری به دست داد و بر اساس آن از ترجمهناپذیر بودن نظریههای با واژگان متفاوت سخن گفت. در این مقاله این شروط ترجمهناپذیری را صورتبندی خواهم کرد و به نقدهای منتقدین پاسخ خواهم گفت. هر چند با اعتراف به اینکه پذیرش این شروط امکانپذیری یک ترجمه را بسیار محدود میکند، اما اصول راهنمایی که منتقدین کوهن برای ترجمه ارائه کردهاند نیز فی الجمله متضمن تنشی بالقوه هستند و نمیتوانند نقش یک اصل راهنمای معتبر را برای ترجمه ایفا کنند. در واقع در دل نسخههای متعدد این اصول تنشی بالقوه میان حفظ بیشینه معقولیت و حفظ بیشنه صدق در متن اصلی وجود دارد، بطوریکه پیروی نظاممند از آنها را نامطمئن میسازد.
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8018_d4983f2ca99be7c9bee264a4f51b36cf.pdf
2019-01-21
285
305
10.22034/jpiut.2019.8018
سنجشناپذیری
ترجمهناپذیری
طبقه بندی انواع طبیعی
اصل حسن ظن
اصلانسانیت
مهدی
هاتف
hatef.mehdi@gmail.com
1
دانشجوی دکتری فلسفه علم، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
LEAD_AUTHOR
- Andersen, H, Nercessian, N. (2000) ‘Nomic concepts, frames and conceptual change’, Philosophy of Science, 67, pp.224-241.
1
- Andersen, H., Barker, P., & Chen, X. (2006). The cognitive structure of scientific revolutions, Cambridge: Cambridge University Press.
2
- Bird, A. (2000) Thomas Kuhn, Chesham: Acumen and Princeton, NJ: Princeton University Press.
3
- Brown, H.I. (2007) Conceptual Systems, London: Rutledge.
4
- Carrier, M. (2001) 'Changing Laws and Shifting Concepts: On the Nature and Impact of Incommensurability' in Boyd, R. Hoyningen-Huene, P. Sankey, H. (2001) Incommensurability and related matters, Springer.
5
- Davidson, D. (1991)'Three Varieties of Knowledge', Royal Institute of Philosophy Supplement, 30, pp 153-166.
6
- Feyerabend, P. (1962) “Explanation, reduction, and empiricism.” In H. Feigl and G. Maxwell (eds.) Minnesota Studies in the Philosophy of Science 3, Pittsburgh: University of Pittsburgh Press
7
- Grandy, R. (1973). ‘Reference, meaning and belief’, Journal of Philosophy, 70(14), pp. 439–452.
8
- Kitcher, P. (1978) 'Theories, theorists, and Theoretical Change', The Philosophical Review, Vol. 87, No. 4 (Oct. 1978), pp. 519-547
9
- Kuhn, T. S. 1959. The essential tension: Tradition and innovation in scientific research. In C. W. Taylor & F. Barron (eds.): Scientific Creativity: Its Recognition and Development, pp. 341–354. New York: John Wiley. Reprinted in Kuhn (1977), pp. 225–259.
10
- Kuhn, T. S. (1970)TheStructure of Scientific Revolutions, Chicago: University of Chicago Press, 2nd
11
- Ed.
12
- kuhn, (1970a) 'Postscript—1969', in Kuhn (1970) pp. 174–210.
13
- kuhn, (1970b) 'Reflections on my Critics', in I. Lakatos & A. E. Musgrave {eds). Criticism and the Growth of Knowledge, Cambridge: Cambridge University Press, pp.231-78.
14
- kuhn, (1974) 'Second Thoughts on Paradigms', in Kuhn (1977), pp. 293-319.
15
- kuhn, (1977) The Essential Tension, Chicago: University of Chicago Press.
16
- kuhn,(1983) 'Commensurability, Comparability. Communicability', in Kuhn (2000), pp.33-57.
17
- kuhn, (1993) 'Afterwords' , in Kuhn (2000), pp.224–252.
18
- kuhn, (2000) The Road since Structure, Chicago: University of Chicago Press.
19
- Marcum, J. A. The Evolving Notion and Role of Kuhn’s Incommensurability Thesis in Devlin, W, Bokulich. A (Eds.) (2015) Kuhn’s Structure of Scientific Revolutions—50 Years On, Springer.
20
- Nersessian, N. J. (2002). 'Kuhn, conceptual change, and cognitive science' In Thomas Kuhn, 178–211, ed. T. Nickles. Cambridge: Cambridge University Press.
21
- Putnam, H. (1981) 'Two conceptions of rationality' in Reason, Truth and History, Cambridge, Cambridge University Press.
22
- Quine, W. V. O. (I960) Word and Object, Cambridge: MIT Press.
23
- Sankey, H. (1993) 'Kuhn's Changing Concept of Incommensurability', British Journal for the Philosophy of Science, 44: pp. 759–774.
24