TY - JOUR ID - 10868 TI - بیماری کووید 19 (کرونا) به مثابه شر ادراکی و مواجهه با آن بر اساس باور به خدا JO - مجله پژوهش های فلسفی JA - JPIUT LA - fa SN - 2251-7960 AU - زین العابدین, مسعود AU - منصوری, امیرحسین AU - پوشیان جویباری, عارفه AU - خادمی, عین الله AD - دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه شهید رجایی تهران AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه شهید رجایی، تهران AD - استاد فلسفه دانشگاه شهید رجایی، تهران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 14 IS - 31 SP - 169 EP - 194 KW - شر ادراکی KW - کرونا KW - کووید 19 KW - شرور KW - الم KW - باور KW - خدا DO - 10.22034/jpiut.2020.39723.2553 N2 - آلام ناشی از بیماری کووید 19 شر ادراکی است و یک امر وجودی محسوب می­شود. شر ادراکی با برخی صفات الهی به ویژه حکمت و عدل و علم او و همچنین، احسن بودن نظام خلقت تزاحم ظاهری پیدا می­کند و بایستی وجود این شرور را بر این اساس تبیین و توجیه کرد. در پاسخ به این پرسش که اگر شر ادراکی بیماری کووید 19 با علم و حکمت و عدالت و نظام احسن منافات ندارد پس چرا خداوند عالمی فاقد همین مقدار شرور را نیز نیافریده است، چند پاسخ ارائه شد که مبتنی بر حکمت خداوند قابل تحلیل هستند. شرور فایده­هایی دارند و جلوه­گر شدن آنها در قالب شر ناشی از نسبت ادراکی ما با آنهاست. همچنین، شرور مجعول بالعرض هستند و مربوط به هیولا و ماده عالم می­باشند و خیرهای عالم در مجموع بر شرور غلبه دارند. جدای از این، شرور لازمه اختیار انسانی هستند. از سویی علم و معرفت بشر، تابع قوانین ثابت می­باشد و جوشش عواطف و احساسات و نیکی­ها در عالم، وابسته به حضور شرور می­باشد. بر این اساس بر اساس باور به خداوند می­توان وجود شرور ادراکی را بدون توسل به عدمی بودن همه شرور توجیه کرد و همچنان بر این اندیشه بود که شرور ادراکی بیماری کووید19 منافاتی با حکمت الهی ندارد. بایستی از فرصت حاصل شده از بیماری کووید 19 برای اندیشیدن به جهانی بهتر پس از کنترل شیوع ویروس کرونا اندیشید. UR - https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_10868.html L1 - https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_10868_7b6e073a30349cdbd6a001d72529ee67.pdf ER -