TY - JOUR ID - 11488 TI - رشد عقل و نظام حقوقی فراگیر در اندیشه کانت JO - مجله پژوهش های فلسفی JA - JPIUT LA - fa SN - 2251-7960 AU - قبادی, آرتمیس AU - شمشیری, محمدرضا AU - سعادتمند, زهره AD - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. AD - استادیار گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. AD - دانشیار گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 15 IS - 34 SP - 284 EP - 299 KW - آینده KW - آقایی KW - رشد عقل KW - تعلیم و تربیت KW - نظام حقوقی KW - طبیعت KW - کانت DO - 10.22034/jpiut.2020.40683.2610 N2 - در نظام فلسفی کانت، روشنگری معطوف به آینده‌ای است که در آن آدمی می‌تواند به ذات خود یعنی به آزادی و حداکثر شکوفایی استعدادهای خود دست یابد؛ استعدادهایی که طبیعت یا همان مشیت الهی در اختیار وی نهاده است. در این نگاه، حرکت عقل در طول تاریخ معطوف به رشد آدمی در مسیر خواست طبیعت بوده است؛ خواستی که طبیعت نیز از همان مجرا به خواسته اصلی‌اش که همانا فرهنگ و مدنیت جوامع بشری است، دست می‌یابد. در این ایدة غایت‌مندانه، تمامیت تاریخ، تاریخِ حرکت گام به گام آدمی به سوی آزادی و عقلانیت و اخلاقیت در قالب نظامی اجتماعی- مدنی است که در آن آدمی ذات خود را در هیئت مشارکت‌های مدنی، مهار جنگ و رشد آموزش و فرهنگ به نمایش می‌گذارد و بدین‌ترتیب ایدة وحدت متجسم می‌شود. این نوشتار تلاش دارد نشان دهد چگونه کانت ایدة اصلی روسو مبنی‌بر ضرورت تغییر طبیعت ثانویه آدمی متناسب با خواست طبیعت را در دو نظام حقوقی- مدنی و نظام تعلیم و تربیت به‌خدمت گرفته و طرح انقلابی روسو را در چارچوب نظریة رشد عقل بازخوانی کرده است. UR - https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_11488.html L1 - https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_11488_93bafc7f0160f794f8afefef9f17bd04.pdf ER -