TY - JOUR ID - 126 TI - جایگاه منطق در تقسیم‌بندی علوم ارسطو JO - مجله پژوهش های فلسفی JA - JPIUT LA - fa SN - 2251-7960 AU - حیدری, احمدعلی AU - هاتف, مهدی AD - استادیار دانشگاه علامه طباطبایی AD - کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 6 IS - 10 SP - 63 EP - 96 KW - ارسطو KW - تقسیم‌بندی علوم KW - علوم نظری KW - فلسفة أولی KW - «موجود» KW - منطق KW - صادق KW - علم آلی DO - N2 - ارسطو در جاهای مختلف آثارش، به تناسب بحث، علوم را به اقسام و شاخه‌هایی تقسیم می‌نماید. وی اولین کسی است که منطق را تدوین و به عنوان یک علم عرضه نموده است. اما در میان تقسیم بندیهایی که ارسطو از علوم بدست داده است نامی از منطق به چشم نمی خورد. در اینجا کوشیده‌ایم با استناد به آثار ارسطو نشان دهیم که منطق، با توجه به موضوعات و مباحثی که در آن مطرح است، یکی از اجزاء یا شاخه‌های فلسفة أولی محسوب می‌شود و باید آن را جزو علوم نظری بشمار آوریم. از نظر ارسطو موضوع فلسفه أولی «موجود» است از آن جهت که موجود است. اما «موجود» به چندین معنا به کار می‌رود، که از جمله آنها موجود به معنای «صادق» است. به اعتقاد ارسطو چون همه این معانی و کاربردها مشترک معنوی هستند پژوهش در باره همه آنها، و از جمله پژوهش درباره «صادق»، بر عهده علمی واحد، یعنی فلسفه أولی، خواهد بود. از سوی دیگر منطق همان علمی است که به پژوهش درباره «صادق» می‌پردازد. بنابراین منطق یکی از اجزاء یا شاخه‌های فلسفه أولی، و بدین ترتیب جزو علوم نظری، خواهد بود.  در دیدگاه ارسطو منطق در عین حالی که جزو علوم نظری است، یک علم آلی به شمار می‌رود. اما این آلی بودن هیچ منافاتی با نظری بودن آن ندارد. ملاک نظری بودن این است که هیچ هدف دیگری غیر از کسب معرفت یا «نظر» مورد توجه نباشد، اما ملاک غیر آلی بودن این است که هیچ هدفی غیر از کسب معرفت درباره موضوع خاص آن علم مد نظر نباشد. بنابراین ملاک نظری بودن و ملاک غیر آلی بودن یکی نیست. و به همین جهت یک علم می‌تواند نظری و در عین حال آلی باشد UR - https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_126.html L1 - https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_126_5639a01c14b37dfb89535ca63249839e.pdf ER -