TY - JOUR ID - 14721 TI - بررسی و تحلیل پدیدارشناسی دین شانتپیه و ارزیابی نقادان آن JO - مجله پژوهش های فلسفی JA - JPIUT LA - fa SN - 2251-7960 AU - انجم روز, سوزان AU - علمی, قربان AD - استادیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه تهران، ایران. AD - دانشیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه تهران، ایران. Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 17 IS - 43 SP - 574 EP - 595 KW - شانتپیه دلاسوسایه KW - علم دین KW - پدیدارشناسی دین KW - ذات و ظهورات دین KW - امر قدسی DO - 10.22034/jpiut.2022.47860.2963 N2 - عموم دین‎پژوهان گاهی شانتپیه دلاسوسایه را بنیانگذار پدیدارشناسی دین می‎دانند. این پژوهش نخست به ‎تبیین دیدگاه شانتپیه درباره پدیدارشناسی دین می‎پردازد و ضمن تحلیل پدیدارشناسی دین شانتپیه که در میانۀ فلسفۀ دین و تاریخ دین قرار دارد، بر این باور است نقدی که عموماً بر پدیدارشناسی دین شانتپیه شده است، خود قابل نقد است. مهم‎ترین ‎نقد بر پدیدارشناسی دین شانتپیه این است‎‎که او به ‎ذات پدیدارها و ماهیت دین نپرداخت و پدیدارشناسی او از جهت رده‎بندی پدیده‎ها و با نگاه غیرتاریخی است. این مقاله با تعمق در اندیشه‎های شانتپیه اثبات می‎کند که اینگونه نیست که شانتپیه مطلقاً به ‎ماهیت دین اعتنایی نداشت بلکه او به ‎ماهیت دین به ‎شکل معینی توجه دارد و برخلاف نقدهایی که به ‎او وارد می‎شود که مدعی است پدیدارشناسی وی توصیفی صرف می‎باشد، در حقیقت شانتپیه دو جنبۀ اساسی ادیان یعنی ذات و ظهورات آن‎را مطالعه کرده است. این جستار این نقد را مورد کنکاش قرار داده و سپس آن را ارزیابی می‎کند و در نهایت تمییز می‎دهد ‎که منتقدان، پدیدارشناسی دین شانتپیه را با توجه به ‎پدیدارشناسی فلسفی هوسرل می‎سنجند؛ در حالی‎که شانتپیه با تأکید بر پدیدارهای آیینی درصدد شناخت ماهیت دین و در چشم‎اندازی شامل، درک امر قدسی به ‎مثابۀ گوهر ادیان است. UR - https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_14721.html L1 - https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_14721_d296db08489a73883c168516f997d80c.pdf ER -