TY - JOUR ID - 15125 TI - تخیل تولیدی در نقاشی از نگاه ریکور JO - مجله پژوهش های فلسفی JA - JPIUT LA - fa SN - 2251-7960 AU - قیصری, محمد صادق AU - مازیار, امیر AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر تهران، ایران. AD - استادیار گروه علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر تهران، ایران. Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 17 IS - 43 SP - 436 EP - 451 KW - ریکور KW - تخیل KW - تخیل تولیدی KW - افزونگی شمایلی KW - برساختۀ خیالی KW - نقاشی DO - 10.22034/jpiut.2022.49320.3072 N2 - مطالعۀ تخیل همواره در حوزۀ هنر و زیبایی‌شناسی دارای اهمیت خاصی بوده و این امر در نظام فلسفی ریکور نقشی محوری ایفا می‌کند که مطالعۀ مجزای این بخش از فلسفۀ او کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ریکور با ارائۀ یک خوانش انتقادی از تاریخ فلسفه سعی داشت تا جنبه‌های زایا و تولیدی تخیل را مجدد به متن اصلی فلسفه بازگرداند، هدفی که او با استعانت از تحلیل تخیل نزد کانت ابعاد گستردۀ آن را در حوزۀ ادراک بازیابی کرد تا به یک نظریۀ جامع از تخیل تولیدی دست یابد. در این مقاله تلاش شده با بررسی مسیری که ریکور برای ارائۀ یک نظریۀ تخیل تولیدی طی کرده، به اهمیت مقولۀ اثر بودگیِ نقاشی و ارتباط آن با امر حقیقی پرداخته شود. در همین راستا با تبیین نقش مفهوم افزونگی شمایلی که یکی از شاخصه‌های نهفته در بعد خلاق و تولیدی تخیل به شمار می‌رود، کنشِ موجود در تصویر و هم‌چنین موقعیت دیالکتیکی بین زبان و تصویر بهتر مشخص می‌شود. در نهایت نتیجه آن که نقاشی به مثابۀ یک برساختۀ تخیل تولیدی گویی هرچه خیالی‌تر یعنی مرجع ایدۀ آن صرفاً یک ابژۀ بازنمودی نباشد، حقیقی‌تر است. پیامدی که می‌تواند برای تبیین ماهیت اثر هنری (نقاشی) رویکرد تازه‌ای را پیش روی ما قرار دهد. UR - https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_15125.html L1 - https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_15125_bb39867c73a1b31f0351d5974ec85c76.pdf ER -