TY - JOUR ID - 15915 TI - توجیه پذیری تجربه حسی و تجربه دینی در نظام فکری آلستون؛ مناقشات و پاسخ ها JO - مجله پژوهش های فلسفی JA - JPIUT LA - fa SN - 2251-7960 AU - محمودی, معصومه AU - صلواتی, عبداله AD - دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، ایران AD - دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 17 IS - 44 SP - 695 EP - 716 KW - تجربه حسی KW - تجربه دینی KW - توجیه KW - معرفت KW - آلستون DO - 10.22034/jpiut.2023.52266.3264 N2 - آلستون با تمایز دو دیدگاه توجیهی تجربه حسی؛ یعنی دیدگاه توجیهی مستقیم و غیر مستقیم بر این باور است که تجربه حسی متعلقات خودش را به صورت مستقیم توجیه می‌کند؛ یعنی در تجربه حسی ما مستقیما با عین خارجی در ارتباطیم. آلستون به تبع تجربه حسی، تجربه دینی را نیز از همین سنخ می‌داند و در نتیجه بر این باور است تجربه دینی نیز مستقیم متعلق خودش را توجیه‌پذیر می‌کند. با توجه به دیدگاه آلستون در باب توجیه‌پذیری تجربه حسی و تجربه دینی، چه اشکالات و مناقشاتی در این زمینه مطرح است؟ از دیدگاه آلستون با توجه به تشابهات موجود میان ادراک حسی و ادراک دینی، تجربه حسی و تجربه دینی هر دو از یک ماهیت در نقش معرفتی و توجیهی خودشان برخوردارند، اما در این زمینه مناقشاتی مطرح شده است که به آنها پاسخ داده شده است، مناقشاتی مانند: تجربه حسی نمی‌تواند هیچ باوری را به طور مستقیم توجیه کند. بنا بر نظریه پدیدار، تجربه‌های حسی ما برخی باورهای ما را به طور مستقیم توجیه می‌کند. کسی که قبلا هیچ گونه تجربه‌ای از خداوند نداشته است، چگونه می‌فهمد که متعلق ادراک او خداوند است؟ UR - https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_15915.html L1 - https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_15915_87937e663ad1c23466d7f4059a848e5e.pdf ER -