TY - JOUR ID - 8808 TI - مفهوم تجربه نزد متفکران نو-کانتی و تأثیر آن بر نوشته‌های اولیه‌ی والتر بنیامین JO - مجله پژوهش های فلسفی JA - JPIUT LA - fa SN - 2251-7960 AU - نصری, امیر AU - دشت آرا, صابر AD - دانشیار گروه فلسفه،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران AD - دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 13 IS - 29 SP - 429 EP - 450 KW - والتر بنیامین KW - معرفت KW - خاستگاه KW - تجربه زیسته KW - حسیات استعلایی KW - منطق استعلایی DO - 10.22034/jpiut.2019.32141.2248 N2 - مفهومی از تجربه‌ که در نظام معرفت‌شناسانه کانت پرداخته می‌شود، به رغم اهمیتی که در مقام یکی از ارکان اساسی نظام انتقادی دارد، به نحوی طنزآلود تا چند دهه پس از مرگ کانت در پرده می‌ماند. کشف و بازیابی مفهوم کانتی تجربه مرهون مساعی متفکرانی است که عموماً ذیل عنوان مکتب نو-کانتی شناخته می‌شوند. در مقاله حاضر، با تمرکز بر آثار یکی از برجسته‌ترین چهره‌های نو-کانتی، هرمان کوهن، نشان می‌دهیم که تجربه مورد نظر کانت چگونه می‌تواند از تلقی متعارفی که بر پایه دوگانه سوژه/ابژه بنا می‌شود فراتر رفته و به خاستگاه معرفت واصل شود. پس از آن، خواهیم دید که این تجربه خاستگاهی چگونه برانگیزاننده «فلسفه آینده»ای می‌شود که والتر بنیامین، در نوشته‌های اولیه خود در دهه 1910، طرح آن را پی ریخته‌است. اما این به‌هیچ‌وجه به معنای آن نیست که بنیامین صرفاً مسیر متفکران نو-کانتی را ادامه می‌دهد: چنانکه مشاهده خواهیم کرد، برای نیل به خاستگاه تجربه، بنیامین «نقشه نبردِ» تاریخی-الهیاتی‌ای را به کار می‌گیرد که با نقشه مورد استناد متفکران نو-کانتی – و خود کانت – تفاوت‌های اساسی دارد. UR - https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8808.html L1 - https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8808_a30653d0f77521e964758d7d352a6929.pdf ER -