TY - JOUR ID - 9005 TI - کنشگری انسانی و رسالت اجتماعی دانشگاه جستجو‌گر حقیقت در زمانه روشنگری و دوره رومانتیزم JO - مجله پژوهش های فلسفی JA - JPIUT LA - fa SN - 2251-7960 AU - بنی اسدی, احمد AU - سفیدخوش, میثم AU - باقری, خسرو AU - سجادی, مهدی AD - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس AD - استادیار دانشگاه شهید بهشتی AD - عضو هیات علمی دانشگاه تهران AD - استاد دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 14 IS - 30 SP - 38 EP - 55 KW - ایده هومبلتی از دانشگاه KW - بیلدونگ KW - رسالت اجتماعی دانشگاه KW - کنشگری انسان KW - فلسفه دانشگاه KW - فیشته KW - هومبلت DO - 10.22034/jpiut.2019.33065.2302 N2 - این مقاله پس از برجسته نمودن چیستی رسالت اجتماعی دانشگاه جستجوگر حقیقت (هومبلتی) به واکاوی نسبت این رسالت با کنشگری­انسانی خواهد پرداخت. به منظور دستیابی به این مقصود، بیشتر روش­ تحلیل فلسفی استنتاج به کار گرفته شد. روشن نمودن معنای معیار از رسالت اجتماعی دانشگاه، نخستین گام مقاله است. گام بعدی با تکیه به این معیار به بازخوانی رسالت اجتماعی این ایده دانشگاهی خواهد پرداخت. تار و پود این بخش، بیشتر،  قسمتی از اندیشه­های اصلی فیشته و هومبلت، دو ایده­پرداز نهاد دانشگاه در عصر روشنگری خواهد بود. یافتن مولفه­های اصلی کشنگری انسانی در این ایده و نسبت آن با این مقوله گام اصلی مقاله را در بر خواهد گرفت. دستاورد مقاله نشان می­دهد که گسترش فرهیختگی در اجتماع و اعتلای فرهنگ اخلاقی ملت، به عنوان رسالت اجتماعی این ایده، بدون توجه به کنشگری­انسانی، امری ناشدنی خواهند بود. فراتر از این، به نظر می­رسد در این ایده، اصلی­ترین نمود کنشگری آدمی را باید در رسالت اجتماعی آن جست؛ تا جایی که می­توان از در هم­تنیدگی استوار این دو سخن به میان آورد. ذکر پاره­ای از دلایل ماندگاری این ایده و اشاره به شماری از ظرفیت های الهام­بخش آن، که می­تواند در ایده­پردازی­های نو درباره نهاد دانشگاه در ایران کارگر باشد، بخش پایانی مقاله را در بر خواهد گرفت. UR - https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9005.html L1 - https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9005_c4a756e109bd5ce836fbc4fd7676eb8b.pdf ER -