• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1398)
دوره دوره 12 (1397)
دوره دوره 11 (1396)
دوره دوره 10 (1395)
دوره دوره 9 (1394)
دوره دوره 8 (1393)
دوره دوره 7 (1392)
دوره دوره 6 (1391)
دوره دوره 5 (1390)
دوره دوره 4 (1389)
دوره دوره 3 (1388)
دوره دوره 2 (1387)
دوره دوره 1 (1386)
الیاسی, بهروز, صافیان, محمدجواد. (1398). نقش دازین در هنر اندیشیِ هیدگر. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, (), -. doi: 10.22034/jpiut.2019.28817.2093
بهروز الیاسی; محمدجواد صافیان. "نقش دازین در هنر اندیشیِ هیدگر". مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, , , 1398, -. doi: 10.22034/jpiut.2019.28817.2093
الیاسی, بهروز, صافیان, محمدجواد. (1398). 'نقش دازین در هنر اندیشیِ هیدگر', مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, (), pp. -. doi: 10.22034/jpiut.2019.28817.2093
الیاسی, بهروز, صافیان, محمدجواد. نقش دازین در هنر اندیشیِ هیدگر. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 1398; (): -. doi: 10.22034/jpiut.2019.28817.2093

نقش دازین در هنر اندیشیِ هیدگر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده ، انتشار آنلاین از تاریخ 20 خرداد 1398  XML
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2019.28817.2093
نویسندگان
بهروز الیاسی email 1؛ محمدجواد صافیان2
1دانشجو دکترا فلسفه هنر دانشگاه علوم وتحقیقات تهران
2گروه فلسفه دانشگاه اصفهان
چکیده
هنراندیشی محصول دورۀ دوم اندیشۀ هیدگر است که در آن رویداد‌‌اندیشی بر هستی‌شناسی بنیادین سیطره می‌یابد. در بادی امر به نظر می‌آید که از نقش ویژۀ دازاین در هنراندیشی کاسته شده است؛ اما به واقع می‌توان گفت وجود و دازاین برای هیدگر دو رویِ یک سکّه‌اند. هر جا که اندیشیدن به وجود ممکن است دازاین نیز به شکلی ناگزیر حضور می‌یابد و اهمیت هنر برای هیدگر از آن روست که هنر، حقیقتِ وجود را به آشکارگی می‌آورد. در این مطالعه تلاش می‌شود نقش‌های متفاوت دازاین در هنراندیشی به دید آید. نقش دازاین از آن رو اهمیت می‌یابد که به عنوانِ گذرگاه هنر اجازه می‌دهد رویدادِ هنر روی بدهد و از خلال آن، خودِ وجود زبان‌آور شود. سپس جایگاه دازاینِ هنرمند و شاعر (آفریننده)، مخاطب یا نگاه‌دار، بررسی می‌شود. پس از طرح پرسش از شیوۀ بودن دازاین در هنراندیشی به نقش‌های مختلف دازاین به عنوان هنرمند، مخاطب و نگاه‌دار پرداخته می‌شود. دازاین در هنراندیشی اگرچه نیوشای "وجود" و قابلی بدونِ فعلیت است اما مسئولیت‌پذیری و پروا سبب می‌شود بارِ امانتِ وجود را بر دوش بکشد، پیش‌آمدِ حوالت یک ملّت (قوم) از طریقِ او شکل می‌گیرد و پس از گرد آوردن یک قوم خود از میان برمی‌خیزد. از این وجهۀ نظر پس از ابداع و سرودن، دازاین نابود نمی‌گردد بلکه در کسوت مخاطب و نگاه‌دار، موردِ خطابِ وجود قرار می‌گیرد و در نهایت به این پرسش پاسخ داده می‌شود که چه چیزی سبب تحول در اندیشۀ هیدگر شده و او را به سوی هنر‌اندیشی جذب کرده است.
کلیدواژه‌ها
دازاین؛ هیدگر؛ هنراندیشی؛ هنرمند؛ شاعر؛ رویداد
عنوان مقاله [English]
The role of Dasein in Heidegger's art thinking
نویسندگان [English]
Behrooz Elyasi1؛ mohammad javad safian2
1Student PhD in Philosophy of Art at Tehran University of Science Research
2faculty of Literature and Humanities, Isfahan university
چکیده [English]
Art thinking produs in second period of Heidegger thinking, where in event thinking (Ereigins) dominate to fundamental ontology. Therefore, seems reduced special role of Dasein in art thinking. But in fact, it can be said that there is Dasein and Being (Sein) are both sides of one coin. Anywhere think of Being is possible, essentially Dasein is presence and importance of art is that bring out the truth of Being. In this paper attempts to clarify different role of dasein in Art thinking. Role of Dasein as passage of art let bart event happens and Being itself speaks. Then investigate place of artist Dasein and poet (creator), audience (recreator) and preserver. After asking question about how to be Dasein in art thinking, determine different role of Dasein in Dasein role as artist, audience and preserver. Dasein in art thinking is Being listener and he is passive, but he is responsible and care. He is trustee of meing and the destiny of nation is formed through it. Then it is destroyed himself after gathering a nation. In this aspect after create and compose infact Dasein not destroyed in fact but in place of audience, he addressed by Being. At the end this question is answerd, what make change in Heidegger,s thinking and why he attracted to Art thinking.
کلیدواژه‌ها [English]
Dasein, Heidegger, art thinking, artist, poet, Ereignis
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 39


با تشکر از شما؛ نظر شما با موفقیت ذخیره شد و پس از بررسی در سامانه نمایش داده خواهد شد.
ارسال نظر در مورد این مقاله


نام را وارد کنید.

نشانی پست الکترونیکی را به درستی وارد کنید.

سمت / سازمان را به درستی وارد کنید.

توضیحات را وارد کنید (حداقل 10 کلمه)
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Web
Analytics Made Easy - StatCounter
Journal Management System. Designed by sinaweb.