Journal of Philosophical Investigations
آیا تکامل، چندجهانی و ابتدا نداشتن کیهان محصول علم جدید هستند؟
آیا تکامل، چندجهانی و ابتدا نداشتن کیهان محصول علم جدید هستند؟

یوسف جمالی

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 70-99

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.40100.2571

چکیده
  شناخت بیشتر طبیعت در دو قرن اخیر و پیشرفت‌های چشمگیر علم و تکنولوژی موجب بوجود آمدن ایده‌ها و رویکردهای جذاب و جدیدی شده است که منتسب به علم معاصر شناخته می‌شود‌‌. ایده‌هایی نظیر تکامل در زیست‌‌شناسی، ...  بیشتر
How to Complete Quantum Mechanics, or, What It’s Like to Be a Naturally Creative Bohmian Beable
How to Complete Quantum Mechanics, or, What It’s Like to Be a Naturally Creative Bohmian Beable

رابرت هانا

دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 53-71

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.13839

چکیده
  In another essay, I’ve argued by means of a formal analogy between (i) the incompleteness of Principia Mathematica-style systems of mathematical logic (logico-mathematical incompleteness) and (ii) the incompleteness of the Standard Models in contemporary physics (physico-mechanical incompleteness), that (iii) just as the fact of logico-mathematical incompleteness ...  بیشتر
From Physics to Metaphysics: Islamic Perspective and Contemporary Outlook
From Physics to Metaphysics: Islamic Perspective and Contemporary Outlook

مهدی گلشنی

دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 83-91

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.46921.2899

چکیده
  Before the advent of Modern Science, philosophy ruled over sciences. But, after the emergence of modern science, with the appearance of philosophers like Locke and Hume, empiricism which relied only on sense data became prevalent in most scientific circles. This was fortified by the advent of positivism of Aguste Comte which gave value only to the knowledge obtained ...  بیشتر
جایگاه علم النفس از منظر ارسطو
جایگاه علم النفس از منظر ارسطو

سید احمد حسینی

دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، ، صفحه 29-44

چکیده
  بر اساس تصور رایج از نفس­شناسی ارسطویی، جایگاه علم­النفس در طبیعیات است. نظریه دیگری نیز می­گوید نفس­شناسی ارسطویی دارای دو بخش عمده است به طوری که بخشی باید در طبیعیات و بخش دیگر در الهیات مطالعه ...  بیشتر
تفسیر هابز از سرشت انسان و تأثیر آن در شکل گیری فلسفه سیاسی او
تفسیر هابز از سرشت انسان و تأثیر آن در شکل گیری فلسفه سیاسی او

سید مصطفی شهر آیینی؛ بیان کریمی؛ یوسف نوظهور

دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، ، صفحه 77-89

چکیده
  بنیان اندیشة سیاسیِ هابز بر تحلیل دوگانة وی از انسان مبتنی است: از سویی انسان به مثابة جسمِ مادیِ مرکب در شبکه‌ای از نیروهای مکانیکی که تابع امیال و انفعالات خویش‌ است. و از دیگر سو انسان همچون موضوع ...  بیشتر