Journal of Philosophical Investigations
نسبت تجربۀ دینی با ابعاد دین
نسبت تجربۀ دینی با ابعاد دین

قدرت الله قربانی

دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 313-327

https://doi.org/10.22034/jpiut.2024.60329.3698

چکیده
  دین دارای ابعاد مختلفی از جمله ابعاد اعتقادی، اخلاقی، تجربی، مناسکی- عبادی، اسطوره­ای-روایی، اجتماعی و مادی است. تجربة دینی یکی از ابعاد دین است و هم بعنوان یک واقعیت مهم دینی دارای مناسبات مختلفی با ...  بیشتر
استدلال استقرائی تأییدی سوئینبرن به مثابه بهترین تبیین خداباوری
استدلال استقرائی تأییدی سوئینبرن به مثابه بهترین تبیین خداباوری

عباس یزدانی

دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 468-488

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.47927.2967

چکیده
  آیا تبیین‌های خداناباورانه می‌توانند جهان و انسان را تبیین کنند؟ آیا استدلال‌های قیاسی خداباورانه می‌توانند تبیین معقولی از جهان ارائه نمایند؟ بسیاری از فیلسوفان دین معاصر براین باورند که استدلال‌های ...  بیشتر
مفهوم‌گرایی الهی، راه‌حلی برای چالش افلاطون‌گرایی و نقد کریگ بر آن
مفهوم‌گرایی الهی، راه‌حلی برای چالش افلاطون‌گرایی و نقد کریگ بر آن

طیبه شاددل؛ حسین اترک

دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 489-509

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.49686.3102

چکیده
  مفهوم­گرایی راه­حلی برای حل مشکلی است که افلاطون­گرایی برای خداباوری ایجاد می­کند. این دیدگاه که توسط آلوین پلانتینگا و گِرِگ ولتی، دو فیلسوف معاصر آمریکائی، ارائه شده است، معتقد به واقع­گرایی ...  بیشتر
Is it more reasonable for a critical rationalist to be non-religious?
Is it more reasonable for a critical rationalist to be non-religious?

Jeremy Shearmur

دوره 17، شماره 42 ، خرداد 1402، ، صفحه 317-331

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.16590

چکیده
  This paper argues that it is not reasonable for a critical rationalist to be a religious believer in the Abrahamic tradition. The argument is distinctive, in that it takes seriously the critical rationalist view that we should abandon ‘justificationist’ argument. What this means, is that the structure of argument then becomes a matter of offering ...  بیشتر
خدا در فلسفه افلاطون
خدا در فلسفه افلاطون

طیبه شاددل؛ منصور ایمانپور؛ حسین اترک

دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 178-197

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.34911.2368

چکیده
  معانی مختلفی از واژۀ خدا در طول تاریخ فلسفه اراده شده است که بنا به تقسیم استقرائی می‌توان تصوراتی همچون تئیسم، پانتئیسم، پاننتئیسم و دئیسم و... ذکر نمود. پرسش این پژوهش این است که افلاطون چه تصویری از ...  بیشتر