Journal of Philosophical Investigations
واکاوی پژوهش‌های کاربرد واقعیت مجازی در آموزش و یادگیری مبتنی بر مفاهیم پساپدیدارشناسی
واکاوی پژوهش‌های کاربرد واقعیت مجازی در آموزش و یادگیری مبتنی بر مفاهیم پساپدیدارشناسی

بهنام رسولی؛ حمید احمدی هدایت

دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 74-99

https://doi.org/10.22034/jpiut.2024.59465.3643

چکیده
  هدف پژوهش حاضر واکاوی پژوهش‌های کاربرد واقعیت مجازی در آموزش و یادگیری مبتنی بر مفاهیم پساپدیدارشناسی می‌باشد. برای دستیابی به این هدف از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده‌است. با ابتناء بر مهمترین مفاهیم ...  بیشتر
Memory as a Mass-Based Graph: Towards a Conceptual Framework for the Simulation Model of Human Memory in Al
Memory as a Mass-Based Graph: Towards a Conceptual Framework for the Simulation Model of Human Memory in Al

مهدی ملاکاظمی ها؛ حسن فتح‌زاده

دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 203-214

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.53850.3387

چکیده
  There are two approaches for simulating memory as well as learning in artificial intelligence; the functionalistic approach and the cognitive approach. The necessary condition to put the second approach into account is to provide a model of brain activity that contains a quite good congruence with observational facts such as mistakes and forgotten experiences. ...  بیشتر
ایدۀ زبان اندیشه در محکمۀ ویتگنشتاین
ایدۀ زبان اندیشه در محکمۀ ویتگنشتاین

حسین شقاقی

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 448-466

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.56365.3526

چکیده
  ویتگنشتاین در کتاب تحقیقات فلسفی طیف وسیعی از نظریات کلاسیک و معاصر را در باب زبان مورد انتقاد قرار می­دهد. در اینجا سعی خواهیم کرد با معرفی­ای اجمالی از آنچه تحت عنوان نظریه «زبان اندیشه» (یا ...  بیشتر
بررسی چگونگی مجال یادگیری دادن و تحلیل مراحل و ابعاد آن در الگوی تدریس هیدگر
بررسی چگونگی مجال یادگیری دادن و تحلیل مراحل و ابعاد آن در الگوی تدریس هیدگر

سید ضیاء الدین میری؛ حسن مهرنیا؛ علی لطیفی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 301-316

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51460.3197

چکیده
  نوشتار حاضر به دنبال بررسی الگوی تدریسِ مارتین هیدگر، به‌عنوان یکی از مؤثرترین فیلسوفان اگزیستانسِ قرن بیستم است. هیدگر، فرآیند تدریس را منادی به «مجالِ یادگیری‌دادن» تعریف می‌کند و آموختنِ ...  بیشتر
رویکرد هرمنوتیکی به یادگیری کوانتومی
رویکرد هرمنوتیکی به یادگیری کوانتومی

احسان صباغی نوش آبادی؛ حسن رستگارپور؛ مجید علی عسگری

دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 159-181

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.46891.2895

چکیده
  این پژوهش با هدف تعیین مؤلفه‌های نظریه ‌کوانتومی و با جستجو در داده‌های‌ اولیه منابع گزینش ‌شده بر اساس پاردایم ‌کوانتومی و با روش پژوهش هرمنوتیک‌‌ فلسفی، در پی این سوال بوده ‌است که از دیدگاه‌ ...  بیشتر