Journal of Philosophical Investigations
An Evaluation of Kant’s Transcendental Idealism Using the Inversion Theory of Truth
An Evaluation of Kant’s Transcendental Idealism Using the Inversion Theory of Truth

Peter Lugten

دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 159-174

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.57752.3578

چکیده
  This paper examines the work of Immanuel Kant in the light of a new theory on the nature of truth, knowledge and falsehood (the Inversion Theory of Truth). Kant’s idea that knowledge could be absolutely certain, and that its truth must correspond with reality, is discredited by a dissection of the Correspondence Theory of Truth. This examination of the ...  بیشتر
ظهور و بروز امر مطلق در اثر هنری توسط نبوغ در فلسفه هنر متقدم شلینگ
ظهور و بروز امر مطلق در اثر هنری توسط نبوغ در فلسفه هنر متقدم شلینگ

علی سلمانی؛ سپهر سلیمی

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 312-329

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.55906.3499

چکیده
  شلینگ به­دنبال آگاهیِ تام روح انسان است، از طرفی روح آگاه محصول ذهنیتِ انسان است، فلذا در طبیعت روحی ناآگاه تدبیر امور می­کند. بنابراین گذار شلینگ از فلسفه ­طبیعت به ایده­آلیسم استعلبایی، در راستای ...  بیشتر
زیست‌جهان؛ هوسرل و بازخوانی معنای فلسفه و وظیفه فیلسوف مدرن
زیست‌جهان؛ هوسرل و بازخوانی معنای فلسفه و وظیفه فیلسوف مدرن

زهرا رمضانلو؛ حسن فتح‌زاده؛ شمس الملوک مصطفوی

دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 130-146

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.33086.2306

چکیده
  فلسفه نزد هوسرل علمی کلی، بنیادی و متقن درباره جهان است. او به دنبال تأسیس پدیدارشناسی استعلایی به مثابه فلسفه­ای کلی یا علمی متقن بود اما برای دست یافتن به چنین هدفی باید امکان یک معرفت ابژکتیو درباره ...  بیشتر
تأملی بر نفی مابعدالطبیعه متعالی در فلسفه کانت بر پایه اثبات ایدئالیسم استعلایی
تأملی بر نفی مابعدالطبیعه متعالی در فلسفه کانت بر پایه اثبات ایدئالیسم استعلایی

علی اصغر مروت؛ محمدعلی اژه ای

دوره 7، شماره 13 ، آبان 1392، ، صفحه 173-192

چکیده
  مفاهیم پیشینی که هم در فیزیک نیوتنی برای توصیف اشیاء تجربه‌پذیر و هم در مابعدالطبیعه متعالی برای توصیف اشیاء تجربه‌ناپذیر به‌کار گرفته می‌شوند، از نظر کانت فقط بر اشیاء تجربه‌پذیر (=پدیدارها) قابل ...  بیشتر