دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = %D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%AA %D9%85%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%87
تعداد مقالات: 8
راههای وصول به حق تعالی در اندیشۀ ملاصدرا
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 45-62
چکیده
در اندیشه ملاصدرا راههای وصول به حقتعالی عبارتاند از راه عمل و مجاهده، راه علم و معرفت و راه فیض و موهبت که هر یک از آنها میتواند انسان را در سیر استکمالی خویش به سوی حقتعالی یاری کند. منظور از ... بیشترشهر انسانمحور در فلسفه مدرن
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 338-363
چکیده
با ظهور آنچه که انقلاب فلسفی خوانده شده است، روشن است که بدون رویهها و مسائل اندیشهای لازم، هر علمی صرفاً تداوم جهان پذیرفتهشده در وضعیت فعلی است، و نقش اصلی خود به عنوان عمل انتقادی را در برابر ... بیشتررویکرد انتقادی بر نظریه «خلق از عدم» حکمت متعالیه
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 540-556
چکیده
مسئله آفرینش از مسائل غامض و اسرار جهان هستی است. به تبع آن نظریه «خلقازعدم»یکی از چالشهای فلاسفه و متکلمان در همه اعصار بوده است. تفسیرها و تبیینهای متعددی در این خصوص ارائه شده است که هر کدام ... بیشترشهر در حکمت متعالیه و جایگاه آن در کمال انسان
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 1-28
چکیده
شهرها عصاره تمدن بشری در بستر زمان هستند که امروزه مهمترین سکونتگاه انسان معاصر به شمار می روند. ابعاد مختلف فرمی و محتوایی شهر، جایگاه بالایی در سیر تکامل یا انحطاط انسان داشته و کیفیات محیطی در مقیاس های ... بیشتربررسی تطبیقی کیفیت علم پیشین الهی و نحوه وقوع تجدّد در آن از دیدگاه ملاصدرا، ابوالحسن شعرانی و سید محمد کاظم عصار
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 811-833
چکیده
کیفیت علم پیشین خداوند و چگونگی وقوع تغییر و تبدیل در آن از دیدگاه ملاصدرا، شعرانی و عصار موضوع نوشتار حاضر است. در این پژوهش که به روش توصیفی، تحلیلی و تطبیقی نگاشته شده است، ابتدا دیدگاه ملاصدرا درباره ... بیشترحل مساله رابطهی «نور حقیقی» و «نور مادی» بر اساس قاعده حقیقت و رقیقت
دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، ، صفحه 17-28
چکیده
اساسِ فلسفهی شیخ اشراق نور و اساسِ فلسفه ملاصدرا وجود است؛ از نظرِ ملاصدرا وجودِ موردِ نظرِ وی با نورِ اشراقی یکی است؛ حال آنکه شیخ اشراق لااقل قسمی از وجوداتِ مصطلح یعنی همان اجسام را نور نمینامد ... بیشترA comparative Survey on the Stages of Philosophical Training in Plato’s Allegory of Cave, in the Four Mystical Journeys, and in Mulla Sadra’s al-Asfar
دوره 6، شماره 11 ، آبان 1391، ، صفحه 81-94
چکیده
At the beginning of his magnum opus al-Hekmat al-Muta’aleiat fi al-Asfar al-Aqliiat, Mulla Sadra says that he has nominated and arranged his book according to “the four journeys” of the Mystics. What he and the Mystics say on these journeys reminds those familiar with Greek philosophy of Plato’s Phaedrus and Republic (Journey of souls ... بیشترتبیین رویکرد میانرشتهای از دیدگاه معرفتشناسی حکمت متعالیه
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 43-67