دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = Metaphysics
تعداد مقالات: 16
Grasping the Grounds of Thought: The Thing-in-Itself . Actancy and Ecology
دوره 18، شماره 47 ، مرداد 1403، ، صفحه 111-138
چکیده
The Thing-in-Itself has been contentious issue within Kantian philosophy. Initially, it seems like an unfortunate side-effect of Kant’s distinction between phenomena and noumena. This article deals with this issue in a different manner, attempting to re-situate the Thing-in-Itself within Kantian philosophy, albeit from an anthropological rather than a critical ... بیشترWhat a World! The Pluralistic Universe of Innocent Realism
دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 29-35
چکیده
The method of metaphysics: Metaphysics is empirical but depends not, like the sciences, on recondite experience but on close attention to aspects of everyday experience we ordinarily scarcely notice. "Real" is a broader concept than "exists" (which applies only to particulars) and also applies to phenomena, kinds, and laws, which are real, but not, of course, ... بیشتربررسی رگههای کانتی در تفکر ویتگنشتاین اول و دوم
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 1-19
چکیده
علیرغم فعالیت فلسفی ویتگنشتاین در بریتانیا و تعلق فکری وی به فلسفه تحلیلی، عناصر غیرتحلیلی نیز در افکار وی وجود دارد که این عناصر ریشه در تفکر آلمانی، به ویژه فلسفه انتقادی کانت دارد. پس میتوان ... بیشترتکوین و تطوّر مفهوم جوهر در فلسفه؛ از افلاطون تا هیوم
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 614-633
چکیده
یکی از مفاهیم بنیادین فلسفه که تاریخی به درازای تاریخ فلسفه دارد مفهوم جوهر است. اگرچه این مفهوم در طی قرون متمادی دستخوش تحولات ژرفی شد و لایههای مختلفی به خود گرفت، به دلیل پیوند وثیقش با عقل عرفی ... بیشتربررسی تطبیقی موضوع مابعدالطبیعه نزد ارسطو و اسکوتوس
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 453-465
چکیده
ارسطو در کتاب چهارم و ششم به موضوع مابعدالطبیعه میپردازد. وی در کتاب گاما، مابعدالطبیعه را علم کلی و موضوع آن را موجود بما هو موجود میداند و در کتاب اپسیلن، مابعدالطبیعه را همان فلسفه اولی میداند ... بیشتراحیاء توجّه فیزیکدانان به فلسفه در دهههای اخیر
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 5-19
چکیده
از قدیم تا شروع علم جدید فلسفه بر علوم حاکم بود؛ اما پس از تکون علم جدید کمکم مکاتب تجربهگرا که فقط برای یافتههای ناشی از حواس ارزش قائل بودند، حاکم شدند. به دنبال آن، با ظهور پوزیتیویسم در نیمۀ اول ... بیشترنقش و اهمیت متافیزیک برای علم
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 20-41
چکیده
در مقالۀ حاضر ابتدا به بررسی دلایل مخالفت با متافیزیک میپردازیم. قصد داریم ضمن بررسی این دلایل به موضعی مناسب در قبال جایگاه و نقش و اهمیت متافیزیک برسیم. دیدگاههای مختلفی دربارۀ مسئلۀ قدیمی نسبت ... بیشترنقش محوری زمان در تفسیر اونتولوژیک هایدگر از فلسفه کانت
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 709-740
چکیده
زمان در تفسیر اونتولوژیک هایدگر از کانت چه نقش و جایگاهی دارد؟ تفسیر هایدگر از فلسفه کانت، تفسیری بحث برانگیز و متفاوت از جریان تفسیرهای معمول از فلسفه او است. هایدگر در پرتوی فهم معنای وجود به تفسیر ... بیشترEditor’s Note
دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 1-3
چکیده
Before the advent of modern science philosophy contained all sciences. The part related to natural and mathematical sciences was called natural philosophy. Another part was metaphysics which death with the most fundamental concepts of existence, like matter, space, time, causality, etc. A century after the advent of ... بیشترFrom Physics to Metaphysics: Islamic Perspective and Contemporary Outlook
دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 83-91
چکیده
Before the advent of Modern Science, philosophy ruled over sciences. But, after the emergence of modern science, with the appearance of philosophers like Locke and Hume, empiricism which relied only on sense data became prevalent in most scientific circles. This was fortified by the advent of positivism of Aguste Comte which gave value only to the knowledge obtained ... بیشترMetaphysical Foundation of African Epistemology: A Study of the Afemai-Etsako of Edo State in Southern Nigeria
دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 213-227
چکیده
Truth and knowledge are essentially the dictates of some rationality or metaphysical ordainment. By sense experience man is capable of accounting for his past, contemplate his life and predict his future and all of reality, for traditional Africa, however (as is the case with most native societies), there is another mode of knowing beyond man’s immediate ... بیشتر"مسألة ما" در اندیشة هایدگر
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 239-260
چکیده
"دازاین ما"، "دازاین امروزی ما"، دازاین تاریخی ما" و نظایرشان تعابیری هستند که هایدگر بخصوص در آثار خود در نخستین سالهای پس از انتشار وجود و زمان در موارد بسیاری به کار میبرد. تکرار این تعابیر در زبان ... بیشترجایگاه علم النفس از منظر ارسطو
دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، ، صفحه 29-44
چکیده
بر اساس تصور رایج از نفسشناسی ارسطویی، جایگاه علمالنفس در طبیعیات است. نظریه دیگری نیز میگوید نفسشناسی ارسطویی دارای دو بخش عمده است به طوری که بخشی باید در طبیعیات و بخش دیگر در الهیات مطالعه ... بیشترAristotle on the Cause of Being and of Coming to Be
دوره 11، شماره 21 ، دی 1396، ، صفحه 217-232
چکیده
This paper considers Aristotle’s distinction between the cause of being and the cause of coming to be. It is intended to show that Aristotle is able to unify both kinds of causes on the basis of the idea that a thing’s substance is its end. He is not confused about the cause of being and of coming to be, as it might seem in several passages. The paper’s ... بیشترکانت و مساله معنی داری یا بی معنایی متافیزیک
دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 93-113
چکیده
اینکه آیا از نظر کانت متافیزیک، معنادار است یا نه، مسأله اصلی این نوشتار است. در اینجا برآنیم تا در راستای این مسأله کلی، نظر کانت را در ذیل دو سوال زیر مورد بررسی قرار دهیم:اساساً معناداری و بیمعنایی ... بیشترتفسیر واسازانة هایدگر از افلاطون در پرتو کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت1
دوره 6، شماره 10 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 159-180