Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، فلسفه هنر، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

2 دانشیار، گروه فلسفه هنر، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

چکیده

بحث این مقاله درباره هنر به مثابه هنر زیبا در معماری نظام کانت است. در اینجا نشان داده می ­شود که کانت در ابتدای کار خود تصور و تلقی واحدی از معماری نظام فلسفه خود همچون پیکره واحدی داشته است؛ پیکره واحدی که او به آن همچون یک کل می اندیشیده است. از این رو تفکر انتقادی او یک متافیزیک است. او با عبور از متافیزیک سنتی، بنیاد متافیزیک انتقادی برآمده از خرد انتقادی یعنی؛ سوبژکتیویته را آشکار کرد. همه عناصر فلسفه او بر بنیاد سوبژکتیویته شکل می­ گیرد. از سوی دیگر در دوره جدید هنر همچون هنر زیبا فهمیده می­ شود؛ چرا که هنر پیش از دوره مدرن معنای عام­تری را در بر می­ گیرد. بنابراین نقش کارکردی، تربیتی و معرفتی و... داشته اما برای فهم رویکرد جدید به هنر از منظر فلسفه می­بایست به کانت برگردیم. از این رو نشان داده می­ شود که هنر زیبا به مثابه محصول نبوغ در دوره جدید و در اندیشه کانت بر بنیاد سوبژکتیویته چونان شرط امکان آن بنا می­ شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Subjectivity and Genius as Condition of Possibility and Possibility of Fine Art in Architectonic of System of Kant's philosophy

نویسندگان [English]

  • Hadi Salari 1
  • Ali Salmani 2

1 PhD Candidate, Department of Philosophy of art, University of Bu Ali Sina, Hamedan, Iran

2 Associate Professor, Department of Philosophy of Art, University of Bu Ali Sina, Hamedan, Iran

چکیده [English]

We argue in this paper on art as the fine art in architectonic of system of Kant's philosophy. Here be shown that Kant had unitary image from his architectonic of system of philosophy as unitary statue. He thought the unitary statue as a whole. Therefore, his critical thought is metaphysics. Kant passed traditional metaphysics and he disclosed subjectivity that is ground of critical metaphysics and it rises from critical reason. All of elements of his philosophy is based on the ground. on the other hand, in modern time art be realized as fine art; Since art before modern time includes sense of more general it. Thus, it had functional, educative, cognitive role and for understanding this attitude from philosophical view we need to back to Kant. Therefore, be shown that fine art as product of genius in modern time and in Kant's thought is based on subjectivity as its condition of possibility.

کلیدواژه‌ها [English]

  • subjectivity
  • genius
  • fine art
  • originality
ارسطو. (1385). اخلاق نیکوماخوس، ترجمه محمدحسن لطفی، چاپ دوم، تهران: نشر طرح نو.
ارسطو. (1366). متافیزیک (مابعدالطبیعه)، ترجمه شرف‌الدین خراسانی شرف، چاپ اول، تهران: نشر گفتار.
ارسطو. (1390). منطق ارسطو (ارگانون)، ترجمه میرشمس‌الدین ادیب سلطانی، ویراست دوم، تهران: موسسه انتشارات نگاه.
دلوز، ژیل. (1392)، فلسفه نقادی کانت (رابطه قوا)، ترجمه اصغر واعظی، چاپ سوم، تهران: نشر نی.
ریتر، یوآخیم و دیگران. (1389)، فرهنگنامه تاریخی مفاهیم فلسفه، ترجمه محمدرضا بهشتی؛ بهمن پازوکی، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مؤسسه فرهنگی- پژوهشی نو ارغنون.
کانت، ایمانوئل. (1388)، نقد قوه حکم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، چاپ پنجم، تهران: نشر نی.
کانت، ایمانوئل. (1362). ،سنجش خرد ناب، ترجمه میرشمس‌الدین ادیب سلطانی، چاپ اول، تهران: انتشارات امیرکبیر.
Allison, Henry E. (2001). Kant's Theory of Taste, Cambridge: Cambridge University Press.
Aristotle. (1987). The Metaphysics, translated by Shamseddin Khorasani-Sharaf, Tehran: Goftar Publishing. (in Persian)
Aristotle. (2006). Nikomachean Ethics, translated by Mohammadhassan Lotfi, Tehran: Tarhe No. (in Persian)
Aristotle. (2011). Organon, translated by Shamsoddin Adib-Soltani, Tehran: Negah Publishing House. (in persian)
Aristotle. (2004). Nikomachean Ethics, translated by Roger Crisp. Cambridge: Cambridge University Press.
Batteux Charles. (2015). The Fine Arts Reduced to a Single Principle, translated; introduction and noted by James O. Young. Oxford: Oxford University Press.
Bruno Paul W. (2010). Kant's Concept of Genius: its origin and function in the third critique, London: Continuum International Publishing Group.
Buchdahl, Gerd. (1992). The Relation between 'understanding' and 'Reason' in the Architectonic of Kant's philosophy. Immanuel Kant Critical Assessment.Vol. 4, London: Routledge.
Caygill, Haward. (1995). A Kant Dictionary, Oxford: Blackwell.
Deleuze, Gilles. (2007). Kant's Critical Philosophy: The Doctorine of the Faculties, translated by Asghar Vaezi, Tehran: Nashre Ney. (in persian)
Healy, Michael J. (1992). The Two-Fold Foundation of the 'Analytic of the Beautiful: Kant's Architectonic and ahauman Experience, Immanuel Kant Critical Assessment.Vol. 4, London: Routledge.
Inwood, Michael. (1992). A Hegel Dictionary, Oxford: Blackwell.
Kant, Immanuel. (2009). Critique of the Power of Judgment, translated by Abdolkarim Rashidian, Tehran: Nashre Ney. (in persian)
Kant, Immanuel. (2002). Critique of the Power of Judgment, translated by Paul Guyer; Eric Matthews, Cambridge: Cambridge University Press.
Kant, Immanuel. (2006). Anthropology from a Pragmatic Point of View, translated and edited by Robert B. Lounden and Manfered Kuehn, Cambridge: Cambridge University Press.
Kant, Immanuel. (1983). Critique of Pure Reason, Translated by Shameddin Adib-Soltani, Tehran: Amir Kabir. (in persian)
Kant, Immanuel. (1998). Critique of Pure Reason, Translated and Edited by Paul Guyer; Allen W. Wood, Cambridge: Cambridge University Press.
Kant, Immanuel. (1922). Kritik der Urteilskraft, Hamburg: Felix Meiner Verlag.
Kemp Smith, Norman. (2003). A commentary to Kant's 'Critique of Pure Reason', London: Palgrave Macmillian Press.
Plato. (1994). Collected Dialogues, edited by Edith Hamilton; Huntington Caims, USA: Princeton University Press.
Ritter Joachim; et al. (2010). Historisches Wörterbuch der philosophie, translated and edited by Mohammadreza Beheshti; Bahman Pazooki, Tehran: No Organon. (in persian)
CAPTCHA Image