Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه فلسفۀ دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

مقالۀ حاضر به معرفی مفهوم "ادراک اکسپرسیو" در اسطوره‌شناسی­ فلسفی ارنست کاسیرر می‌پردازد. ابتدائاً به بهانۀ طرح اشکال روش‌شناختی، دوروثی امت، ضمن یادآوری جنبه‌های کانتی اندیشۀ کاسیرر، تلاش می‌شود تا از جانب کاسیرر و با استناد به مفهوم "ادراک اکسپرسیو"، اشکال وارده، دفع شود. بدین ترتیب که کاسیرر، این سطح از تجربۀ ادراکی­را خاستگاه اندیشۀ اسطوره‌ای قلمداد می‌کند و چون این سطح از ادراک، اصیل است و دگرگونی‌های ادراکی و شناختی، آن را تحلیل نمی‌برد، بنابراین تلقی از "اندیشة اسطوره‌ای" نیز به عنوان یک صورت مستقل از اندیشه‌ورزی، در کنار صورت "اندیشۀ انتقادی- تجربی"، تلقی‌ای موجه است و از سوی دیگر، اندیشۀ اسطوره‌ای مرهون وابستگی‌ای که به این سطح ادراکی دارد، هیچ‌گاه نابود نمی‌شود بلکه به شکلی پنهان به حیات زیرپوستی خود در ذهن ادامه می‌دهد. در ادامه، میزان دین کاسیرر به ماکس شلر، در خصوص مفهوم تجربۀ ادراکی اکسپرشن بیان می‌شود. کاسیرر رئوس کلی استدلال شلر را دراین مورد ذکر نمی‌کند اما قویاً متکی به نتایج بحث شلر در کتاب"ذات و اشکال همدلی" اوست. بازگویی مختصر روند استدلال ماکس­شلر، به ایضاح نظر کاسیرر کمک شایانی خواهد کرد. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Dr.Ahmad Aliakbar Mesgari

نویسندگان [English]

  • Ahmad ali akbar Mesgari 1
  • Hamid Gasemi 2

چکیده [English]

          The aim of present paper is to introduce the concept of ‘expressive perception’ in Ernst Cassirer’s philosophical mythology. Having Cited Dorothy Emmet’s methodological objection, the author, by recalling Kantian aspect of Cassirer’s thought and referring to the concept of ‘expressive perception’, would make an attempt to reply on his part: according to Cassirer, this level of perceptive experience is the origin of the mythical form of thinking as a whole and, at the same time, is the original and irreducible altogether. Thus, taking ‘mythical thought’ as an independent form of thinking, beside the ‘critical-empirical’ form of thinking (as another independent form), is, for one thing, completely cogent; for another, due to its dependency upon expressive form of perception, mythical thought would never be quite omitted, rather, keep living latently beneath the skin of mental life. In addition, author explains how much Cassirer owes, regarding to the concept of ‘expressive form of perception’, to Max Scheler. Avoiding to elaborate on Scheler’s detailed argument, Cassirer relies strongly on the consequences Scheler draws from his considerations in his work ‘Wesen und Formen der Sympathie’. Restating Scheler’s argument briefly should help in understanding Cassirer’s idea.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : form of mythical thought
  • expressive form of perception / experience of (pure) expression
  • alter ego
  • expressive characteristics
  • objective characteristics
-کانت، ایمانوئل.( 1783 )، تمهیدات، برگردان حداد عادل، مرکز نشر دانشگاهی 1366
-کاسیرر، ارنست.( 1925 )، فلسفۀ صورتهای سمبولیک، جلد دوم، اندیشۀ اسطورهای، ترجمۀ
یدالله موقن، چاپ اول، نشر هرمس.
- رشیدیان، عبدالکریم.( 1384 ) ، هوسرل در متن آثارش، چاپ اول، نشر نی.
- یونگ، کارل گوستاو.( 1377 )، انسان و سمبول هایش، برگردان: محمود سلطانیه، چاپ اول،
انتشارات جام.
-Cassirer, Ernst.(1923), The Philosophy of Symbolic Forms,
volume I:Language, translated by Ralph Manheim, by Yale university
press.
- ----------------.(1925), The Philosophy of Symbolic Forms,
volume II: Mythical Thought, , translated by Ralph Manheim, by Yale
university press.
- ----------------.(1929), The Philosophy of Symbolic Forms,
volume III: Phenomenology of Knowledge, translated by Ralph
Manheim, by Yale university press.
- ----------------.(1972), An Essay on Man, Yale university press,
renewed by Henry Cassirer and Anne Applebaum.
- ----------------.(1953), Substance and Function, and Einstein's
theory of relativity, Dover Publications, Inc., New York.
-Emmet, Dorothy.(1966), The Nature of Metaphysical Thinking,
St. Martin's Press, New York.
-Harteluis,Glenn.(2007),“Quantitative Somatic Phenomenology:
toward an epistemology of subjective experience”, Journal of
Consciousness Studies, 14, No. 12, pp. 24-56.
-Hinde, Robert, A.(editor).(1979), Non-Verbal Communication,
Cambridge University Press, (first published 1972)
خاستگاه اسطوره در صورت ابتدایی ادراک 235
-Jung, C. G.(1964),Man and his Symbols,A Laurel Book,
published by Dell Publishing.
-Kant, Immanuel.(1783),Prolegomena, based on translation by
Paul Carus (1902).
-Scheler, Max.(2008). The Nature of Sympathy, translated by
Peter Heath. Transaction Publishers, New Brunswick, New Jersey
(first edition 1912).
-Schilder,Paul.(1918), Wahn und Erkenntnis, eine
psychopathologishe studie, Monographien aus dem Gesamtgebiete
der Neurologie und Psychiatrie, Berlin.
-Shanon,Benny(2002), The Antipodes of the Mind: charting the
phenomenology of the Ayahuasca experience, Oxford University
Press.
-Sims, Andrew.(1995)Symptoms in the Mind, W.B. Sunders
Company Ltd, (second edition).
-Washburn, M.(1995), The Ego and the Dynamic Ground: A
Transpersonal Theory of Human Development. 2nd. Ed.,
revised(Albany, NY: State University of New York Press).
CAPTCHA Image