Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه فلسفه، واحد تهران شمال. دانشگاه آزاد اسلامی. ایران

2 دانشیار، گروه فلسفه، واحد تهران شمال. دانشگاه آزاد اسلامی. ایران

چکیده

این نوشتار از چرایی سخن کی­یرکگور در باب عشق نشأت می‌گیرد. کی­یرکگور، آغازگر جریان فلسفی اگزیستانسیالیسم و یکی از الهی‌دانان بزرگ قرن نوزدهم به شمار می‌آید. عشق، یکی از ارکان اساسی تفکر کی‌یرکگور است، چنان که یکی از کتب مهم خود را بدان اختصاص داده و آن را آثار عشق نام نهاده است. کی­یرکگور در یکی از مهم‌ترین آثار خود (آثار عشق)، دنیای تازه‌ای از مفاهیم مرتبط با عشق خلق کرده، و تفسیر تازه‌ای از عشق مسیحی را مطرح کرده است. او در این کتاب، با تفکیک عشق الهی از عشق اروتیک، مفاهیم جدیدی را مطرح می‌کند. افراد بسیاری به خصوص در دوره جدید، عشق را از مقوله عواطف و احساسات می‌دانند؛ اما برای کی‌یرکگور چنین نیست. برای او عشق مقوله‌ای فلسفی، وجودی و بنیادی است. او عشق مسیحی را یگانه عشقِ حقیقی می‌داند و بر این باور است که در متن مقدس نیز عشق راستین در ربط و نسبت با خداوند معنا پیدا کرده است. در این مقاله قصد داریم تا آراء کی­یرکگور را در باب عشق الهی و عشق به «دیگری» و رابطه میان آن دو بازگو کرده و سپس به نقد و ارزیابی آن بنشینیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Relationship between Divine Love and Love for The Other from Soren Kierkegaard's Point of View

نویسندگان [English]

  • Marzieh Bigdeli 1
  • Bijhan Abdolkarimi 2

1 Ph.D. Candidate, Department of Philosophy, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Iran

2 Associate Professor, Department of Philosophy, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Iran

چکیده [English]

This article revolves around Kierkegaard's arguments about love. Kierkegaard is a pioneer existentialism and one of the main theologians of the 19th century. Love is one of the fundamental concepts of Kierkegaard's thinking, as he dedicated one of his significant books entitled Works of Love (1847) to this concept. In this book, Kierkegaard has created a constellation of concepts related to love and has proposed a new interpretation of the Christian love. Then, he designs new concepts through separating divine love from erotic love. In modern times, love is considered a category of emotions and feelings, but for Kierkegaard it has different connotations. For him, love is a philosophical, existential and fundamental concept. He considers Christian love to be the only true love and believes that in the holy scripture, true love has found meaning in relation to God. In this article, we are going to outline Kierkegaard's opinions about divine love and love for the other and delineate the relationship between the two, while criticizing and evaluating them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Soren Kierkegaard
  • works of love
  • Christian love
  • Agape
  • Philia
  • Eros
Anderson, S. (2006). On Kierkegaard, Translated by KH. Deyhimi, Tarhenow Publication. (In Persian)
Asghari, M. (2009). Irreconcilable relation of "Reason" and "Faith" in Kierkegaard's Thought. The Journal of Wisdom and Philosophy. 5(19). 103-116. (In Persian). https://doi.org/10.22054/wph.2009.5778
Evans, S. (2006). Kierkegaard of Faith and the Self. Baylor University Press.
Ferreira, M. (2001). Love’s Grateful Striving (A commentary Kierkegaard’s Work of Love), Sharon Krishek.
Kierkegaard, S. (1962). Works of Love, translated by Howard & Edna, New York Grand Rapids.
Strathern, P. (1999). Kierkegaard in Go Minutes, Translated by A. Javadzadeh, Markaz Publication. (In Persian)
CAPTCHA Image