• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 12 (1397)
دوره دوره 11 (1396)
دوره دوره 10 (1395)
دوره دوره 9 (1394)
دوره دوره 8 (1393)
دوره دوره 7 (1392)
دوره دوره 6 (1391)
دوره دوره 5 (1390)
دوره دوره 4 (1389)
دوره دوره 3 (1388)
دوره دوره 2 (1387)
دوره دوره 1 (1386)
شماره شماره 202
مقالات
شماره شماره 199
مقالات
شاقول, یوسف, محمدی توغری, مهدیه. (1386). طبیعت انسان و دین در نظر کانت. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 1(202), 143-161.
یوسف شاقول; مهدیه محمدی توغری. "طبیعت انسان و دین در نظر کانت". مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 1, 202, 1386, 143-161.
شاقول, یوسف, محمدی توغری, مهدیه. (1386). 'طبیعت انسان و دین در نظر کانت', مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 1(202), pp. 143-161.
شاقول, یوسف, محمدی توغری, مهدیه. طبیعت انسان و دین در نظر کانت. مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز, 1386; 1(202): 143-161.

طبیعت انسان و دین در نظر کانت

مقاله 7، دوره 1، شماره 202، زمستان 1386، صفحه 143-161  XML اصل مقاله (208 K)
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
یوسف شاقول 1؛ مهدیه محمدی توغری2
1استادیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان
2دانش آموخته ی کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه اصفهان
چکیده
ایمانوئل کانت (1724 -1804 م) یکی از فیلسوفان مهم عصر روشنگری، در تفکر فلسفی خود جایگاه قابل ملاحظه­ای را به دین اختصاص داده و در این راستا در سه رسالة عمدة خود این موضوع را با تفصیل بیشتری بررسی کرده است. در نقد عقل محض توجهش به مؤلفه­های دینی به ویژه ایدة خدا معطوف است و با رد مهم­ترین براهین الهیات عقلی نشان می­دهد که قوة شناسایی ما قادر به اثبات و انکار خدا به عنوان امری فراتجربی نیست، و این نتیجة طبیعی بررسی دین­شناختی در حوزة معرفتی اوست. اما بنابر تربیت دینی­اش فعالیت خود را به جنبة سلبی محدود نمی­کند و در حوزة دیگر اصول و مبانی دین­شناختی ایجابی خویش را شرح و بسط می­دهد. در نقد عقل عملی، دلیل اخلاقی اثبات وجود خداوند را بر اساس غایت نهایی آن، یعنی خیر اعلا، تشریح می­کند. او در استدلال خود دو مؤلفة خدا و جاودانگی نفس را بر پایة سعادت و فضیلت اثبات می­کند و بر این اساس دین را بر اخلاق مبتنی می­سازد و معتقد است که قوانین اخلاقی با تـوجه به خـیر اعـلا به سمت دین هـدایت می­شود؛ یعنی به حوزه­ای که در آن همة وظایف انسان در عین حال که قوانین ذاتی هر ارادة آزاد هستند، به عنوان فرامین الهی نیز لحاظ می­شوند. در کتاب «دین در محدودة عقل تنها» نیز بر اساس طبیعت بشر به شرح دین می­پردازد؛ یعنی بعد از بررسی و تشریح طبیعت بشر، دوگانگی طبیعت انسان از لوازم موضع دینی او قرار می­گیرد و اخلاق او به سمت دین هدایت می­کند. در واقع نظام دینی او در جهت اصلاح انسان و مکمل نظام اخلاقی اوست. این پژوهش نیز بر آن است تا با بررسی طبیعت انسان بر مبنای اصول اخلاقی کانت، موضع دینی و محتوای اخلاقی وی را مشخص سازد.
کلیدواژه‌ها
طبیعت انسان؛ خیر و شر؛ دین عقلانی؛ دین اخلاقی؛ حکومت الهی
عنوان مقاله [English]
The religion in Kant's philosophy
نویسندگان [English]
Usef Shagul1؛ Mahdie Mohammadi Tughari2
چکیده [English]
Immanuel Kant (1724-1804) is one of the most important philosophers of enlightenment period. He allocates a great emphasis on religion in his philosophy, that he considers this subject in details in his three main books.
His attention to religious categories especially God's idea in his Critique of Pure Reason is negative. And by rejection the most important arguments of rational theology, he shows that our recognition cannot prove or deny God as something beyond experience, and this is the natural result of his religious consideration in his epistemology.
But, he doesn't limit his religious speculation to negative aspect and describes his maxims and foundations of positive theology in other realm. In Critique of Practical Reason, he describes moral proof for the existence of God and the immortality of the soul on the basis at happiness and virtue, and so he founds religion on moral. He believes that ethical laws together with highest Good lead to religion, i.e. in which all human duties are the essential laws of every free will and, at same time, are commands of God.
So, in The Religion within the Limits of Reason Alone he describes religion according to human nature. The dualism of human nature is essential for Kant's religious point of view, and leads him from ethics moral to the religion. In fact, his religious discipline is directed to human amendment and it is a complementary to his moral discipline.
This investigation attemps to determine kant's position on religion and its ethical cotents by considering human nature on the basis of his moral principles.
کلیدواژه‌ها [English]
human nature, Good and Evil, Rational religion, Ethical religion, Divine commend
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 4,185
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,228


با تشکر از شما؛ نظر شما با موفقیت ذخیره شد و پس از بررسی در سامانه نمایش داده خواهد شد.
ارسال نظر در مورد این مقاله


نام را وارد کنید.

نشانی پست الکترونیکی را به درستی وارد کنید.

سمت / سازمان را به درستی وارد کنید.

توضیحات را وارد کنید (حداقل 10 کلمه)
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Web
Analytics Made Easy - StatCounter
Journal Management System. Designed by sinaweb.