Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه اصفهان

2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان

چکیده

جستار حاضر تلاشی است برای نشان دادن چند پیوند احتمالی میان نحوه­ تفکر دلوز و شیوه­ کار هنرمندان مدرن و پست­مدرن. این قیاس در بستر ضد افلاطونگرایی دلوزی تعریف و تبیین می­شود تا ببینیم که آیا می­توان نسبتی برقرار کرد میان تلاش دلوز برای ضدیت با افلاطون­گرایی، خواست او مبنی بر ایجاد یک شیوه­ تفکر جدید، و آنچه هنرمندان مدرن در عمل انجام داده­اند یا خیر؟ در این مسیر پس از تعریف بعضی مفاهیم و نشان دادن اهمیت و کارکرد آنها در هنر مدرن، سعی خواهیم کرد رد پای همان مفاهیم را در اندیشه­ دلوزی نیز بیابیم. سپس ضدیت دلوز با افلاطون­گرایی را با تکیه بر مفهوم وانموده یا سیمولاکروم تبیین خواهیم کرد و به انتقاد بدیو به افلاطون­گرایی دلوز نیز به طور مختصر جواب خواهیم داد. در نهایت نیز نشان خواهیم داد که دلوز با تکیه بر این ضدیت و در واقع با استفاده از فرایند­هایی فکری که متأثر از نوع مواجهه­ هنرمندان پست­مدرن با موضوع کار خویش است، راه سومی را برای اندیشیدن به دنیای پر از تصویر معرفی می­کند؛ راهی که نه رأی به بازگشت و ارتجاع می­دهد و نه همچون بودریار آدمی را یکسر در جهانی آخرالزمانی که از تصاویر آگنده است به حال خود وامی­نهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Appropriation in Deleuze's Philosophy: An Essay on Deleuze's Anti-Platonism and its Relation with Modern Art

نویسندگان [English]

  • Majid Parvanehpour 1
  • Said Binayemotlagh 2

1 PhD in philosophy from University of Isfahan

2 Associate Professor, University of Isfahan

چکیده [English]

This paper would attempt to illustrate some possible links between Deleuze's way of thinking and the practice of modern and post-modern artists. This analogy is defined and explained in the context of Deleuze's anti-Platonism to see if there is a relation between Deleuze's struggle to oppose anti-Platonism, his desire to create a new way of thinking, and what modern artists actually did in their practice. Hence, after defining some of the concepts and showing the importance and function of them in modern art, the paper would try to trace the same concepts in Deleuze's thought. It will then explain Deleuze's anti-Platonism putting emphasis on the concept of simulacrum; meanwhile, it will briefly answer Badiou's critique of Deleuze's anti-Platonism. Finally, it would show that Deleuze, relying on this opposition, and in fact inspired by intellectual processes used by post-modern artists, is trying to find a third way for thinking to a world full of images. He introduces a path that neither goes back and nor, as we find with Baudrillard, sees the world as an apocalyptic world of images in which we wander.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Deleuze
  • modern art
  • anti-Platonism
  • simulacrum
  • Badiou
  • Baudrillard
-      Deleuze, Gilles (2007) in Sargashtegi-e Neshaneha, Nemoonehaei az Naghd-e Pasamodern, translation by Mani Haghighi and others, Tehran: Markaz publications
-      Žižek, Slavoj (2009), Be Barahoot-e Vagheiiat Khosh Amadid, translation by Fattah Muhammadi, Zanjan: Nashr-e Hezareie Sevom
-      Badiou, Alain (1999) Deleuze: the Clamor of Being, trans. Louise Burchill: University of Minnesota Press.
-      Deleuze, Gilles (1994a) Difference and Repetiotin, trans. John Protevi, Columbia University Press.
-      Lawlor, Leonard (2005) “Simulacrum” in The Edinburgh Dictionary of Continental Philosophy, ed. John Protevi, Edinburgh University Press.
-      Massumi, Brian (1987) “Realer Than Real”, Copyright. 1. p. 90-97.
-      Nietzsche, Friedrich (1997). Twilight of the Idols, trans. Richard Polt., Hackett Publishing Company, Inc.
-      Patton, Paul (1994) “Anti-Platonism and Art”, in Gilles Deleuze and the Theatre of Philosophy, eds., Constantine V. Bondas, Dorothea Olkowski, Routledge.
-      Protevi, John (2010) “An Approach to Difference and Repetition”, Journal of Philosophy: A Cross-Disciplinary Inquiry, 5 (11). p. 35-43.
-      Sutton, Damian and Martin-Jones, David (2008), Deleuze Reframed, I. B. TAURIS.
-      Widder, Nathan (2001) “The Rights of Simulacra: Deleuze and the Univocity of Being”, Continental Philosophy Review, 34. pp. 437-453.
CAPTCHA Image