دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = Heidegger
تعداد مقالات: 33
بازنمایی اندیشۀ مارتین هایدگر در سینمای آندری تارکوفسکی
دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1397، ، صفحه 157-174
چکیده
وقتی از ارتباط سینما و فلسفه سخن میگوییم، درواقع، از چه سخن میگوییم؟ هنگامی که از نزدیکی و ارتباط آثار سینماییِ یک کارگردان با اندیشۀ یک فیلسوف بحث میکنیم، مرادمان چیست؟ گفتوگو دربارۀ همسایگی ... بیشترواکاوی جایگاه زبان در افق هستیشناسی تودستی هایدگر
دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 173-205
چکیده
زبان در زمرۀ بحثبرانگیزترین موضوعات فلسفی سدّۀ بیستم است. مارتین هایدگر یکی از فیلسوفان این سدّه است که به زبان و توانش آن اهمیّت ویژهای داده است. مقالۀ حاضر سعی میکند تا جایگاه زبان در فلسفۀ هایدگر ... بیشترتقلیل ایدتیک، خاستگاه جدایی هایدگر از هوسرل
دوره 10، شماره 18 ( ویژه نامه پدیدارشناسی) ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 111-124
چکیده
پدیده شناسی با تقلیل تاریخ و فعلیت اشیاء، به پدیده های محض دست می یابد، و بدین ترتیب سرزمین ویژه خود را خود می سازد. اما با تقلیل پدیده شناختی «جهان» را از کف می دهیم و باید ... بیشترگلاسنهایت و مسئله اراده در فلسفه هایدگر
دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، ، صفحه 283-307
چکیده
مسئلهی اراده در فلسفهی هایدگر حائز اهمیت فراوانی است. این مسئله را میتوان از هستی و زمان تا آثار متأخر هایدگر دنبال کرد. به نظر میرسد علیرغم نقد هایدگر بر سوبژکتیویسم و تفکر مبتنی بر تمثل، که نامهای ... بیشترThe Ethics (Ethos) of History
دوره 9، شماره 17 ، اسفند 1394، ، صفحه 117-136
چکیده
این مقاله در پی ارائه تحلیل انتقادی گفتههای هایدگر در «نامهای در باب اومانیسم» است که در آن اخلاق را به ethos (روح ملی) و در نهایت به زمان و تاریخ ربط میدهد. مطلب اصلی در این تحلیل عبارت هراکلیتوس ... بیشترتحلیل خوانش هیدگر از نقد اوّل ایمانوئل کانت
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 155-175
چکیده
مارتین هیدگر در کتابِ «کانت و مسئلۀ متافیزیک»، با چشمپوشی از تفاسیری که غالباً «نقدِ عقلِ محض» را یک پروژۀ معرفتشناسانه دانستهاند، آن را بهمنزلۀ اثری هستیشناسانه شرح میکند. وی میکوشد ... بیشترتلقی هیدگر از زبان در "هولدرلین و ذات شع'
دوره 4، شماره 219 ، آذر 1389، ، صفحه 1-16
چکیده
هیدگر، متفکر بزرگ آلمانی (که دغدغۀ تفکرش "وجود" و پرسش از حقیقت است)، در سال 1936 در نوشتهای با عنوان "هولدرلین و ذات شعر" به بررسی شعر (پوئیسیس یا خلق نامستوری) که ذات زبان است و ارتباط آن با ساحت قدس میپردازد. ... بیشترحقیقت و عدم در نظر مولوی و هیدگر
دوره 2، شماره 205 ، دی 1387، ، صفحه 107-124