نقد و بررسی جاودانگی در الهیات فیزیکالیستیِ مسیحی

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه کاشان

2 دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و کلام، دانشگاه کاشان

چکیده

الهیات فیزیکالیستی اصطلاحی است که تا کنون در مورد آن تعریف دقیق و روشنی ارائه نشده است. در قرن بیستم، برخی از اندیشمندانِ الهیات مسیحی نظیر ننسی مورفی و پیتر ون­اینواگن با پذیرش رویکرد فیزیکالیستی نسبت به انسان سعی کردند که به تحلیل و توجیه باورهای مسیحیان در باب هویت انسان و جاودانگی او بپردازند. این رویکرد امروزه الهیات فیزیکالیستی نامیده می‌شود. بر اساس این رویکرد انسان در همین بدن مادی­اش خلاصه می­شود و با پذیرش این اصل، تفسیر از مرگ و جاودانگی به راحتی صورت می­گیرد در جستار پیش­رو نگارنده بر آن است تا با شیوۀ‌‌‌‌‌‌ تحلیلی- توصیفی به نقد و بررسی جاودانگی در الهیات فیزیکالیستی مسیحی بپردازد و مهمترین استدلال­های طرفداران الهیات فیزیکالیستی‌‌‌‌‌‌ که عبارتند از: امتناع تعامل امر مادی و امر مجرد، ارتباط و تعامل میان شخص و بدن و فیزیکالیسم و آموزه­های مسیحی را به رشته تحریر در آورد. از مهم­ترین دستاوردهای این پژوهش می­توان به این مطلب اشاره کرد که‌‌‌‌‌‌ فیزیکالیست­ها معتقدند شخصی که زمانی وجود داشته است، برای همیشه باید وجود داشته باشد تا اینکه برای همیشه نابود شود، چرا که مسیحیان نوعأ به اموری اعتقاد دارند که نمی­توانند آن­ها را به نحو عقلانی توجیه کنند، واقعیت رستاخیز مثالی از این دست است. بنابراین الهیات فیزیکالیستی با تاکید بر قدرت لایزال الهی و معجزه می­تواند جاودانگی را اثبات کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Immortality in the Christian Physicalistic Theology: A Critical Survey

نویسندگان [English]

  • Hasan Ahmadizade 1
  • Tayyebe Gholami 2
1 Assistance Professor, University of Kashan
2 Master Student of Islamic Philosophy and Theology, University of Kashan
چکیده [English]

Physicalistic Theology is a term that has no exact definition in theologian views. In the 20th century some of Christian thinkers on theology, like Nancy Murphy and Peter van Inwagen, by accepting a Physicalistic approach on human being, tried to analyze the Christian beliefs about human identity and his immortality. This approach today is called Physicalistic Theology. According to this approach, human is not but this physical body itself and so we can simply analyze the immortality problem. In this article we try to by an analytic and descriptive method, analyze the immortality of human according to the view of Physicalistic Theology. We will analyze the most important reasoning of Physicalistic Theology that is: no-interaction between the material and the immaterial, interaction between the person and the body, and the physicalism in Christian beliefs. One of the conclusions of this article is that according to Physicalistic view, the person that at some time has not been in the world, must exists any time to destroyed forever because the Christians believe to things that cannot justify rationally. The problem of immortality is one of these matters. Physicalistic Theology try to prove the immortality based on the miracles and the absolute power of God. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Physicalistic Theology
  • dualism
  • Immortality
  • Christianity
  • Resurrection
جمعی از مترجمان، (1392)، مسیحیت و مسئلۀ‌‌‌‌‌‌ ذهن و بدن، پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی.
 B. Augustin, (1972), The City of God, Book I, Ch13, translated by D.Knowles, Harmondsworth, Penguin Book
Baker, Lynne (2005), Death and the Afterlife, Edited by William J.Wainwright, Oxford university press
Corcoren, Kevin (2002), Daulism, Materialism and problem of post Mortem Survival, philosophia Christi 4.
Cooper, John w (1988), The Identity of Resurrection persons: fatal flaw of Monistic Anthropology, clavin theological journal23:1.
Forrest, P. (1995) God without the Supernatural: A Defense of Scientific Theism.
Gilman, Neil (1997), the Death of Death:Resurrection and Immortality in Jewish Thought, jewish Lights Publishing
Hempel, C. (1949), the logical analysis of psychology, New York: Appleton-Century-Crofts.
 Green, Jeff, Resurrection, Internet Encyclopedia of Philosophy, available at:http://www.iep.utm.edu/resurrec.
Nagel, Tomas (1998), Conceiving the Impossible and the Mind- Body Problem", Philosophy73.
Merricks, Trento (1999), The Resurrection of the Body and the Life Everlasting: Reason for the Hope Within, edited by Michal Murray, Grand Rapids: Erdmans.
Murphy, Nancey (1951), Bodies and Souls, or Spirited Bodies, Cambridge University Press
 Pasnau, Robert,(2002), Thomas Aquinas on Human Nature: A Philosophical Study of Summa Theologiae 1a, Cambridge University Press.
Shorter, J. (1962) More about bodily continuity and personal identity. Analysis 22.
 Taliaferro, Charls, (2001), The Virtues of Embodiment, Philosophy 76.
Taliaferro, C. and Gotez,S(2008), The Prospects of Christian Materialism, Christian Scholars Review27, No 3, Holland.
 Van inwagen, Peter (1995), Dualism and Materialism: Athens and Jerusalem, faith and philosophy N.
 A. Zimmerman, Dean (2004), Chirstian should affirm Mind-Body Dualism, contemporary Debates in philosophy of religion, Malden MA: Blackwell publisging.
A. Zimmerman, D. (1999) The compatibility of materialism and survival: The 'Fallingelevator' model. Faith and Philosophy 16 (2).
CAPTCHA Image