Journal of Philosophical Investigations
The Objectivity of Science
The Objectivity of Science

Howard Sankey

دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 1-10

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.17473

چکیده
  The idea that science is objective, or able to achieve objectivity, is in large part responsible for the role that science plays within society. But what is objectivity? The idea of objectivity is ambiguous. This paper distinguishes between three basic forms of objectivity. The first form of objectivity is ontological objectivity: the world as it is in itself ...  بیشتر
فلسفه‌ بقای سینما با رویکرد ژان بودریار
فلسفه‌ بقای سینما با رویکرد ژان بودریار

مهدی عطارزاده؛ مریم جمالی؛ محمد ضیمران

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 243-258

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51890.3232

چکیده
  ژان بودریار نظریه‌پرداز پست‌مدرن در عرصه جامعه‌شناسی رویکردی فلسفی را برای تشریح دنیای کنونی اتخاذ کرد. بودریار از وضعیت جهان امروز، تحت عنوان حاد واقعیت یاد می‌کند و معتقد است که امروزه وانموده‌ها ...  بیشتر
Realist Fiction as the Rightful Genre of our Time: Realist Fiction after the Postpositivist Intervention
Realist Fiction as the Rightful Genre of our Time: Realist Fiction after the Postpositivist Intervention

فیروزه عامری

دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 199-212

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.36379.2435

چکیده
  Realist fiction, which had a pivotal place in 19th. Century literature, has lost its central position in the contemporary literary scene as modernism, postmodernism and poststructuralism have raised some serious challenges against it, advocating experimentalism in fiction, instead. Still, in our age, when globalization and capitalism breed different forms of ...  بیشتر
هستی‌شناسی ماتریالیستی: مقایسۀ فلسفۀ چارواکه و فلسفۀ اپیکوری
هستی‌شناسی ماتریالیستی: مقایسۀ فلسفۀ چارواکه و فلسفۀ اپیکوری

سجاد دهقان زاده؛ فاطمه احمدیان

دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 169-193

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.8026

چکیده
  در تاریخ اندیشۀ هند، فلسفۀ چارواکه (لوکایاتا) تنها مکتبی است که با مبانی نظریِ ماتریالیستی، از رهگذرِ نفی ساحتِ ماوراء حسّ، یگانه واقعیت را ماده و تنها ادراک معتبر را ادراک حسّی می­داند. فلسفۀ اپیکوری، ...  بیشتر
در باب ریاضیات و واقعیت
در باب ریاضیات و واقعیت

حسن فتح‌زاده

دوره 4، شماره 219 ، آذر 1389، ، صفحه 89-102

چکیده
  در این مقاله ضمن معرفی زمینه‌های متأخرِ تشدید دغدغۀ تاریخی در باب رابطۀ ریاضیات و واقعیت، با تقسیم دیدگاه‌های مختلف راجع به ضرورت و یقین گزاره‌های ریاضیاتی، تلاش شده است به این دغدغه پرتویی نو ...  بیشتر