Journal of Philosophical Investigations
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
شماره 41 مقالات
شماره انگلیسی (ویژه نامه فلسفه تعلیم و تربیت)
شماره 40 مقالات
شماره 40 پاییز 1401 (ویژه نامه فلسفه تعلیم و تربیت 2)
شماره 39 مقالات
شماره 39، تابستان ۱۴۰۱ (ویژه نامه فلسفه تعلیم و تربیت 1)
شماره 38 مقالات
سال ۱۶، شماره ۳۸، بهار ۱۴۰۱
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
مقاله علمی- پژوهشی
واکاوی مفاهیم بنیادی فلسفۀ تربیتی اپیکتتوس به روایت آنتونی‌لانگ
واکاوی مفاهیم بنیادی فلسفۀ تربیتی اپیکتتوس به روایت آنتونی‌لانگ

حبیب اله نورانی؛ محمد اکوان

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 1-15

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52633.3328

چکیده
  در فلسفه معاصر به فلسفه اخلاق و تاریخ فلسفه توجه زیادی می‌شود، در این دوره با رجوع به فیلسوفان پیشین، تلاش دارند به غنای فلسفه بیفزایند. یکی از دوره‌هایی که هم‌اکنون بسیار به آن پرداخته می‌شود فلسفه ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
پرسش از پایدیای سوبژکتیویته
پرسش از پایدیای سوبژکتیویته

مسعود امید

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 16-32

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52466.3282

چکیده
  بنیاد جهان ما بر سوبژکتیویته نهاده شده است. در چنین جهانی و از منظر سوبژکتیوتیه، هر چند آدمی سوژه به دنیا نمی‌آید، ولی سوژه می‌شود. اما وصول به‌ تراز سوژگی بر عهده پایدیای سوبژکتیویته و افق و گفتمان ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
بررسی رویکرد تربیت ذهن بر مبنای دیدگاه حکمت متعالیه با تاکید بر تقویت قوه خیال درآموزش کودکان
بررسی رویکرد تربیت ذهن بر مبنای دیدگاه حکمت متعالیه با تاکید بر تقویت قوه خیال درآموزش کودکان

اکبر پناهی درچه

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 33-51

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52574.3298

چکیده
  نقش تربیت ذهن و تاثیر آن بر رشد عقلانی کودکان موضوعی است که اخیرا مورد توجه جدی صاحب‌نظران عرصه تعلیم و تربیت قرار گرفته است. سابقه طرح این مساله را می‌توان در آثار قدما بویژه صدرالمتالهین جستجو کرد. ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
واکاوی معنای تعلیم و تعالی آدمی در نظام فکری سقراط-افلاطون
واکاوی معنای تعلیم و تعالی آدمی در نظام فکری سقراط-افلاطون

علیرضا شفیعیون؛ حسین کلباسی اشتری

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 52-67

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51933.3237

چکیده
  بررسی مسئلة تعلیم‌وتربیت نزد سقراط-افلاطون و سوفیست‌ها به‌معنای بررسی نگرش ایشان نسبت به رشد انسان در هستی و چگونگی حرکت آدمی در مسیر نیک‌بختی خویش است. در دوران کلاسیک یونان، سوفیست‌ها بیان کردند ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
انواع سنجش آموزشی با رویکردهای مختلف به فراگیری
انواع سنجش آموزشی با رویکردهای مختلف به فراگیری

نوا نورداد

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 68-85

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52685.3327

چکیده
  طی پنجاه سال گذشته، تغییرات گسترده فرهنگی، اجتماعی و فناوری فلسفه آموزش را در تمام جنبه های آن از جمله سنجش تغییر داده است. سنجش علاوه بر ارزیابی فراگیر می‌تواند مسیر برنامه‌ درسی، آموزش، یادگیری و ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
تبیین الگوی نظری مشاوره فلسفی در تعلیم و تربیت برمبنای خردورزی و دیالوگ سقراطی
تبیین الگوی نظری مشاوره فلسفی در تعلیم و تربیت برمبنای خردورزی و دیالوگ سقراطی

سید حسام حسینی؛ اکبر رهنما؛ مهدی سبحانی نژاد

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 86-110

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52473.3309

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف تبیین الگوی نظری مشاوره فلسفی در تعلیم و تربیت بر مبنای خردورزی و دیالوگ سقراطی صورت گرفت.روش پژوهش: نوع پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد، کیفی می­باشد و جهت تبیین هدف ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
ارزیابی تطبیقی هوش حکمی با هوش معنوی و نسبت آن با تعلیم و تربیت
ارزیابی تطبیقی هوش حکمی با هوش معنوی و نسبت آن با تعلیم و تربیت

نفیسه مصطفوی

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 111-126

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51084.3293

چکیده
  ملاصدرا برای اولین بار با به کارگیری واژه «الحکمه الغریزیه» گونه جدیدی از هوش به نام هوش حکمی را ارائه می­دهد. وی در زمینه میزان بهره‌­وری از هوش حکمی و نسبت آن با تعلیم و تربیت سه‌ طیف کلی را ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
مبانی آموزه تربیت سقراطی- افلاطونی در محاوره پروتاگوراس
مبانی آموزه تربیت سقراطی- افلاطونی در محاوره پروتاگوراس

مجید صدرمجلس

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 127-148

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.53550.3375

چکیده
  در این نوشته می­ کوشیم مبانی آموزه تربیتِ سقراطی-افلاطونی را در محاوره پروتاگوراس بررسی کنیم. این محاوره، سقراط و پروتاگوراس را در آتن قرن پنجم پ. م. در حال بررسی و نقد آراء تربیتی رایج، به تصویر می ­کشد. ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
مفهوم‌شناسی تطبیقی مساله اراده آزاد و اختیار در تعلیم و تربیت بر اساس الگوی «انسان مشکک»
مفهوم‌شناسی تطبیقی مساله اراده آزاد و اختیار در تعلیم و تربیت بر اساس الگوی «انسان مشکک»

احسان احمدی خاوه؛ محمدرضا سرمدی؛ علی علم الهدا؛ مهدی محمودی

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 149-167

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52170.3256

چکیده
  بحث پیرامون مساله اراده و نقش آن در حیات بشر، قدمتی طولانی دارد. در حوزه تمدنی اسلام، ریشه‌های این بحث به نیمه اول قرن اولیه و تقابل اشاعره و معتزله باز می‌گردد. این مقاله که با روش کیفی و رویکرد توصیفی ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
«کنش پژوهی اخلاقی» به مثابۀ فصل مشترک «تربیت پژوهی» با «طراحی پژوهی»
«کنش پژوهی اخلاقی» به مثابۀ فصل مشترک «تربیت پژوهی» با «طراحی پژوهی»

سید علی فارغ؛ یاسمن حاجیان فروشانی

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 168-180

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52598.3304

چکیده
  هدف: پیوند حکمت‌های «تربیت» و «طراحی» درگرو مترتب شدن هنجارهای اجتماعی بر آن‌ها و وجود ارتباط ذاتی میان عناصر «حقیقت‌جویی» و «کنش محوری» و همچنین وجود مضمون مشترکِ «پویایی ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
نسبت میان روش سقراطی و دوستداری دانایی (فیلوسوفیا)
نسبت میان روش سقراطی و دوستداری دانایی (فیلوسوفیا)

کاظم هانی

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 181-195

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52220.3263

چکیده
  روش سقراطی که به روش ابطالی معروف است روشی است که در محاورات اولیه افلاطون؛ یعنی محاورات سقراطی به کار برده می‌شود. این روش پاسخی به ادعای سوفسطائیان راجع به تعلیم فضیلت بود. سقراط با به کار بردن این روش ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
رویکرد نظری به فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
رویکرد نظری به فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

اسداله خدیوی؛ رسول نامور؛ اسماعیل سلیمانزاده

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 196-207

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.53612.3371

چکیده
  در این مقاله سعی داریم به فلسفه تعلیم و ترِبیت نگاهی فلسفی کلی داشته باشیم. درباره تعلیم و تربیت و مراحل آن مربیان بزرگ تعلیم و تربیت سخن فراوان گفته‌اند. به تعبیر آنان تنها راه رسیدن به کمال انسان در ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
آیا ویتگنشتاین متاخر به ورطۀ نسبی‌گرایی درمی‌غلتد؟ یک ارزیابی از منظر عقلانیت نقاد
آیا ویتگنشتاین متاخر به ورطۀ نسبی‌گرایی درمی‌غلتد؟ یک ارزیابی از منظر عقلانیت نقاد

عبدالحمید محمدی؛ علی پایا

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 208-224

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51248.3180

چکیده
  ویتگنشتاین متاخر هر نوع شناختی را در قالب بازی‌های زبانی معرفی می‌کند که بر شکل‌های زندگی مبتنی‌اند. از جمله لوازم دیدگاه او در دوره متاخر تاملات فلسفی‌اش، یکی نیز این است که بازی‌های زبانی خاص به ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
بدن به مثابه رسانه‌ نوین یا فرا انسان‌گرایی در عصر هوش مصنوعی
بدن به مثابه رسانه‌ نوین یا فرا انسان‌گرایی در عصر هوش مصنوعی

سینا تفنگ چی؛ یونس شکرخواه؛ هادی خانیکی؛ محمد سلطانی فر

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 225-242

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52287.3268

چکیده
  فلسفه فرا انسان‌گرایی، نظریه‌ای نزدیک به هوش مصنوعی است که بیشتر در قالب فیلم‌های علمی تخیلی دیده شده و بر اساس آن، با کمک هوش مصنوعی، اصلاح و افزایش هوش و فیزیولوژی انسان صورت پذیرفته و در نتیجه آن، ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
فلسفه‌ بقای سینما با رویکرد ژان بودریار
فلسفه‌ بقای سینما با رویکرد ژان بودریار

مهدی عطارزاده؛ مریم جمالی؛ محمد ضیمران

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 243-258

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51890.3232

چکیده
  ژان بودریار نظریه‌پرداز پست‌مدرن در عرصه جامعه‌شناسی رویکردی فلسفی را برای تشریح دنیای کنونی اتخاذ کرد. بودریار از وضعیت جهان امروز، تحت عنوان حاد واقعیت یاد می‌کند و معتقد است که امروزه وانموده‌ها ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
«متخصص اخلاقی» مفهومی مهم ولی مجهول در فلسفه اخلاق هیوم و تناظر آن با رهیافت آشنای «داور راستین» در زیبایی شناسی هیوم
«متخصص اخلاقی» مفهومی مهم ولی مجهول در فلسفه اخلاق هیوم و تناظر آن با رهیافت آشنای «داور راستین» در زیبایی شناسی هیوم

ذوالفقار همتی

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 259-276

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51463.3198

چکیده
  امروزه در فلسفه اخلاق از متخصص اخلاقی به عنوان فردی یاد می­شود که در شرایط پیچیده قادر است رفتارهای درست را تشخیص داده و عامل ایده­آل اخلاقی باشد. این مفهوم چندان تازه نیست و می­توان آن را در فلسفه ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
بررسی انتقادی نظریۀ معرفت‌شناسی مشارکت در فهم باورهای دینی
بررسی انتقادی نظریۀ معرفت‌شناسی مشارکت در فهم باورهای دینی

مهدی خیاط زاده؛ منصور نصیری

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 277-291

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52570.3299

چکیده
  جان کاتینگهام فیلسوف معاصر انگلیسی بهترین شیوه برای فهم باور دینی را فهم هم­دلانه از آن می­داند. وی نظریۀ خود را معرفت­شناسی مشارکت می­نامد. بر اساس این نظریه، برای فهم باورهای دینی باید رویکرد ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
بررسی مقایسه ای مفهوم حقیقت محمدیه از منظر ملاصدرا و آدام کدمون از نگاه موسی دلئون
بررسی مقایسه ای مفهوم حقیقت محمدیه از منظر ملاصدرا و آدام کدمون از نگاه موسی دلئون

نسرین توکلی؛ احد گنجعلی خانی؛ ولی اله ساکی

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 292-305

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51442.3199

چکیده
  هدف از این مقاله بررسی همانندی­ها و تفاوت­های حقیقت محمدیه و آدام کادمون، از منظر ملاصدرای مسلمان و دلئون کلیمی است، روش پژوهش مطالعه تطبیقی با رویکردی تحلیلی-توصیفی بر اساس روش مطالعات کتابخانه­ای ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
بازشناسی عرصه دیگر وجود در معماری درونگرای ایرانی با تأکید بر پدیدار آیینه در فلسفه سهروردی
بازشناسی عرصه دیگر وجود در معماری درونگرای ایرانی با تأکید بر پدیدار آیینه در فلسفه سهروردی

مریم اکبری؛ رضا بهبهانی؛ هما ایرانی بهبهانی

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 306-324

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.50550.3136

چکیده
  توجه بیش از حد به قدرت لایزال استدلال و بی‌توجهی به فضاهای نهفته ذهنی، بحران‌های ناشی از گسست بین انسان معاصر و محیط مصنوع را ایجاد نموده است. براین‌اساس بازشناسی ریشه‌های پیوستگی ذهن و عین در عرصه‌های ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
فلسفه شیمی و سیر تحول آن در گذر زمان
فلسفه شیمی و سیر تحول آن در گذر زمان

حمیده حقیقت

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 325-335

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.53095.3349

چکیده
  بر اساس معیارهایی شیمی یکی از بزرگترین رشته­های علمی در جهان است، علمی که به «تأثیر مستقیم مولکول­ها بر زندگی انسان» مربوط می­شود و در نتیجه سوالات اخلاقی، سیاسی، فلسفی و معرفتی را مطرح می­ ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
پدیدارشناسی ایدئولوژی و نسبت آن با اتوپیا بر پایه آراء ریکور
پدیدارشناسی ایدئولوژی و نسبت آن با اتوپیا بر پایه آراء ریکور

رحمت الله محمودی؛ حسین مصباحیان؛ مهدی ذاکری

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 336-359

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52481.3291

چکیده
  این مقاله درصدد ابهام‌زدایی یا تناقض‌زدایی از مفهوم ایدئولوژی از طریق ارجاع به آراء ریکور است. ریکور روش بررسی خود از ایدئولوژی را پدیدارشناسانه می‌نامد؛ زیرا اصطلاح ایدئولوژی زمانی­که در یک چارچوب ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
احتمال وجود عالم پس از مرگ و آموزه ثواب و عقاب اَعمال در حیات اُخروی در فلسفه دیوید هیوم
احتمال وجود عالم پس از مرگ و آموزه ثواب و عقاب اَعمال در حیات اُخروی در فلسفه دیوید هیوم

فریده لازمی؛ مسعود امید؛ مجید صدرمجلس

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 360-377

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.48947.3049

چکیده
  در حوزة فلسفة دین، مسئلة وجود عالم پس از مرگ و آموزة ثواب و عقاب اَعمال در حیات اُخروی یکی از مسائل مهم و غامضی است که متألهان و فیلسوفان دین را به ارائة دیدگاه ­های نابرابر و متناقض درباب آن واداشته ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
رورتی در مقابل هابرماس: چرخش پراگماتیک نسبت به صدق و کاربست آن در سازماندهی روابط توجیهی
رورتی در مقابل هابرماس: چرخش پراگماتیک نسبت به صدق و کاربست آن در سازماندهی روابط توجیهی

ایمان رحیم نصیریان؛ عبدالرزاق حسامی فر؛ سید مسعود سیف؛ محمدحسن حیدری

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 378-394

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52331.3273

چکیده
  بحث میان هابرماس و رورتی ناظر به امکان یا عدم امکان سازماندهی روابط توجیهی بر اساس صدق است. هر دو برای اجتناب از بن­بست­های رویکرد معرفت­شناختی به صدق، چرخشی پراگماتیک را پیشنهاد می­کنند. اختلاف ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
بررسی متناقض‌نمای اختیار انسان و تقدیر الهی در فلسفه ابن سینا
بررسی متناقض‌نمای اختیار انسان و تقدیر الهی در فلسفه ابن سینا

سمیه حیران؛ عباس احمدی سعدی؛ محمدعلی اخگر

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 395-406

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51096.3167

چکیده
  برخی تعارضاتِ فلسفی - کلامی در مبحث علم پیشین، اراده و قدرت خداوند با مسالة جبر و اختیار انسان همچنان مورد نزاع و گفتگوی شارحان و صاحب نظران است. بازخوانی و تحلیل آراء ابن سینا درباره تأثیر اراده انسان ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
مفهوم «معنا» در منطق معنای ژیل دلوز
مفهوم «معنا» در منطق معنای ژیل دلوز

پریسا شکورزاده؛ علی فتح طاهری؛ عبدالرزاق حسامی فر

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 407-428

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52158.3254

چکیده
  دلوز در نقد هستی‌شناسی ذات در کتاب منطق معنا به ارائه «هستی‌شناسی معنا»ی خود می‌پردازد که مفهوم «معنا» به‌عنوان نقطه‌ مرکزی این هستی‌شناسی به منظور پیوند هستی و اندیشه در آن طرح می‌شود. ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
نقد تکیه جزئی‌گرایی اخلاقی بر دلیل‌های اخلاقی
نقد تکیه جزئی‌گرایی اخلاقی بر دلیل‌های اخلاقی

سیدعلی اصغری

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 429-444

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52603.3305

چکیده
  جزئی‌گرایی اخلاقی، گرایشی است در فلسفه اخلاق معاصر که بر اساس مبانی فرااخلاقی، با محوریت اصل‌ها در اخلاق و در نظریه‌های اصل‌مند اخلاق مخالفت می‌ورزد و آن را مخل فکر و تشخیص اخلاقی می‌داند. چالش جزئی‌گرا ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
تحلیل گفتمان، علوم انسانی بومی، یا علوم انسانی جهان
تحلیل گفتمان، علوم انسانی بومی، یا علوم انسانی جهان

امین نواختی مقدم؛ سید مختار موسوی

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 445-463

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52719.3333

چکیده
  دو گفتمان کلان درباره علوم انسانی وجود دارد: اول، گفتمان جهانی علوم انسانی که ریشه در مباحث رابطه علوم انسانی و علوم طبیعی دارد و نسخه واحدی برای علم و از جمله علوم انسانی قایل است. دوم، گفتمان علوم انسانی ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
به سوی یک اخلاق اگزیستانسیال؛ واکاوی مواجهه کی‌یرکگور با داستان ابراهیم از منظر فلسفه‌ هایدگر
به سوی یک اخلاق اگزیستانسیال؛ واکاوی مواجهه کی‌یرکگور با داستان ابراهیم از منظر فلسفه‌ هایدگر

حسین قسامی؛ محمد اصغری

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 464-475

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.53507.3364

چکیده
  این پژوهش بر آن است تا با کنار هم نهادن آرای کی‌یرکگور در کتاب ترس و لرز و تحلیل‌های هایدگر در کتاب هستی‌ و زمان تعریف تازه‌ای از انسان به دست داده، از این رهگذر امکان تبیین اخلاقی نوین را مطرح سازد. ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
سلامتی، بیماری و درمان در مکتب فکری ملاصدرا
سلامتی، بیماری و درمان در مکتب فکری ملاصدرا

سید مرتضی حسینی شاهرودی؛ معصومه رودی

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 476-489

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52469.3284

چکیده
  تبیین سلامتی و بیماری از مسائل مهم فلسفی است. سلامتی و بیماری در مکاتب فلسفی به عنوان کیف نفسانی معرفی شده است که به اجسام تعلق نمی گیرد و فقط در موجودات صاحب نفس به وجود می آید؛ اما در تعریف سلامتی و ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
امر سایبری پسامدرن و بحران الهیات
امر سایبری پسامدرن و بحران الهیات

کیارش شیخ الاسلام

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 490-505

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52288.3269

چکیده
  موقعیت پسامدرن یک وضعیت فرهنگی است که انسان معاصر در آن به سر می‌برد. این وضعیت فرهنگی را از نگرگاه‌های متفاوتی می‌توان بررسی کرد. مقالۀ حاضر در زمینۀ نسبتِ این وضعیت با امر سایبری نگاشته شده است. در ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
گسست از بیان امر الهیِ هگلی در پیکرسازی مدرن
گسست از بیان امر الهیِ هگلی در پیکرسازی مدرن

محبوبه اکبری ناصری

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 506-520

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52063.3266

چکیده
  هگل از معدود متفکرانی است که به هنر پیکرسازی اندیشیده است. وی در کتاب پدیدارشناسیِ روح در ذیل مبحث دین به طور موجز و در درس‌گفتارهای زیباشناسی به تفصیل دربارۀ پیکرسازی سخن گفته است. ویژگی مشترک این دو ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
تحلیلی بر موانع تربیت عقلانی از دیدگاه هگل
تحلیلی بر موانع تربیت عقلانی از دیدگاه هگل

رضاعلی نوروزی؛ فهیمه حاجیانی

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 521-539

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52075.3245

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش تحلیل موانع تربیت عقلی از دیدگاه هگل است. پژوهش حاضر از نوع پژوهش­های کیفی و روش تحقیق به‌کاررفته، روش تحلیل محتوای کیفی است. نتایج این پژوهش نشان داد که موانع فردی تربیت عقلانی از ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
رویکرد انتقادی بر نظریه «خلق از عدم» حکمت متعالیه
رویکرد انتقادی بر نظریه «خلق از عدم» حکمت متعالیه

حسین وهاب‌پور؛ سید ابراهیم آقازاده؛ توکل کوهی گیگلو

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 540-556

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52121.3251

چکیده
  مسئله آفرینش از مسائل غامض و اسرار جهان هستی است. به تبع آن نظریه «خلق‌ازعدم»یکی از چالش‌های فلاسفه و متکلمان در همه اعصار بوده است. تفسیرها و تبیین‌های متعددی در این خصوص ارائه شده است که هر کدام ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
واکاوی در سبک تدریس به روایتی ساختارزدایانه؛ دریدا در این باره چه می گوید؟
واکاوی در سبک تدریس به روایتی ساختارزدایانه؛ دریدا در این باره چه می گوید؟

مهدی خبازی کناری؛ ندا راه بار

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 557-568

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52737.3335

چکیده
  اساسا چرا دریدا ساختارزدایانه، وضع موجود در نظام آموزشی به طور عام و سبک تدریس به طور خاص را به پرسش می گیرد؟ سبک تدریس متعارف چگونه است که ساختارزدایی، کنشگرانه به نسوج آن ورود یافته و متعلَق درونی ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
عقل در محدوده دین تنها از نگاه امام محمد غزالی
عقل در محدوده دین تنها از نگاه امام محمد غزالی

علی حسینی

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 569-580

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.50554.3137

چکیده
  غزالی ضمن تأکید بر وجود ارتباط محکم بین عقل و دین بر این باور است که برخی از عقاید دینی نیازمند تأیید عقلی به معنای عقل نظری است، اما عقل را در درک عملی دین ناتوان دانسته است و دین را ارزشمندتر از عقل می ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
حقیقت و خطاناپذیری در «منطقِ هویتِ مطلقاً متناقضِ» نیشیدا و «منطقِ صوری - شهودیِ» ملاصدرا
حقیقت و خطاناپذیری در «منطقِ هویتِ مطلقاً متناقضِ» نیشیدا و «منطقِ صوری - شهودیِ» ملاصدرا

حسن رهبر؛ خلیل حکیمی فر؛ حمید اسکندری

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 581-596

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51646.3214

چکیده
  غایت نهایی فلسفه‌ورزی، دست‌کم در فلسفۀ کلاسیک، دریافت حقیقت خطاناپذیر است. فیلسوفان با دیدگاه‌ها و مبانی فکری مختلف می‌کوشند ساختاری برای دریافت حقیقت بنا نهند. نیشیدا فیلسوف ژاپنی مکتب ذن، کسب حقیقت ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
تأملی بر دوگان نفس ـ بدن در آیین اورفه و تأثیر آن بر آموزة نفس افلاطون
تأملی بر دوگان نفس ـ بدن در آیین اورفه و تأثیر آن بر آموزة نفس افلاطون

سعید بینای مطلق؛ مریم دامادی؛ رضا کورنگ بهشتی

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 597-612

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51777.3226

چکیده
  تمایزانگاری میان نفس و بدن در تاریخ فلسفه بحثی است درازدامن که تا به امروز دستمایة پژوهش‌های متعدد و پذیرای آرای سلبی و ایجابی در حوزه‌های مختلف از مباحث الهیاتی تا علوم شناختی بوده‌ است. غالب مفسران ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
جایگاه دیگری بزرگِ لکان و چگونگی شکل‌گیری سوژه در متن‌هایی برای هیچ اثر بکت
جایگاه دیگری بزرگِ لکان و چگونگی شکل‌گیری سوژه در متن‌هایی برای هیچ اثر بکت

ابراهیم کنعانی؛ اکرم صفی خانی

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 613-632

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.50113.3115

چکیده
  پژوهش پیش‌روی می‌کوشد با کاربست نظریۀ ژَک لَکان متفکر و روانکاو فرانسوی، به نحوۀ شکل‌گیری سوژه در «دیگریِ بزرگ» با توجه به اثر متن‌هایی برای هیچ نوشتۀ ساموئل بکت بپردازد. سوژۀ مدِّ نظر لکان، ...  بیشتر
از قرآن چه و چگونه می توان آموخت؟ یک بررسی از منظر عقلانیت نقاد
از قرآن چه و چگونه می توان آموخت؟ یک بررسی از منظر عقلانیت نقاد

علی پایا

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، صفحه 633-664

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.15806

چکیده
  هدف این مقاله معرفی رویکرد عقلانیت نقاد به قرآن‌پژوهی است. پس از ارائه برخی ملاحظات مقدماتی درباره قرآن و قرآن پژوهی در بخش نخست، در دومین بخش توضیحاتی مختصر درباره دیدگاه عقلانیت نقاد ارائه خواهد شد. ...  بیشتر