2دانشآموخته کارشناسی ارشد فلسفه دین، دانشگاه زنجان
چکیده
دوران نشانه اساساً دورانی الهیاتی است: هر نظامی که مبتنی بر یک مفهوم اساسی باشد، مفهومی که گردش نشانهها را شکل میدهد، از اساس الهیاتی است. این مفهومِ محوری، در هر اندیشه نامی به خود گرفته: واقعیت، جوهر، هستی، حقیقت، خدا، لوگوس، عقل، غایت و... در این نظام(های) لوگوسمحور، زنجیرۀ دالها معناداری و ثباتِ خود را از این مدلول استعلایی میگیرند. دریدا با خوانش واسازانهاش نشان داد که هیچ مدلولی نمیتواند از زنجیرۀ دلالی بیرون افتاده و زبان را کرانمند کند. این ایدۀ انقلابی به فروپاشی نظامِ سلسلهمراتبی تقابلهای دلالی و درنتیجه همرتبه و همبودشدنِ دالها میانجامد. با زدایشِ تقابلها و هممرتبه دانستن دالها، منطق تفاوط ظهور میکند. در این منطق سخن از مرگ خدا گفتن یاوه است؛ هیچ مرگی در کار نیست، و نیز هیچ زنده شدنی. ما همواره در میانۀ یک بازی دائمی هستیم. کلمه(لوگوس)، دائماً زدوده و در عینِ حال نگاشته و بازنگاشته میشود. نا/الهیات، بطلان ادعای پایان الهیات است؛ نا/نظامِ نوینی است برای آنانکه در مرزها میزیند.
A/theology: Emphasizing on Inevitability of Theology
نویسندگان [English]
Hassan Fatzade1؛ Samira Taheri2
1Associate Professor, Zanjan University
2M.A. of philosophy, Zanjan University
چکیده [English]
The age of the sign is essentially theological. The system that is based on a basic concept, a concept that shapes the circulation of signs, is essentially theological. This central concept has named in each thought differently: the reality, essence, existence, truth, God, Logos, Nous, End etc. In This logocentric system(s), there is a transcendental signified that means and proves the chain of signification. Deconstructive reading of Derrida showed that there is no signified outside of the chain of signification that makes language to have bound. This revolutionary idea collapses hierarchical significative oppositions, and thus makes signifiers to be rank and homologous. By erasing the oppositions of signifiers, it is nonsense to talk about death of God; there is no death, and no life. We're always in the middle of an eternal play. Word (Logos), yet constantly erased and written and rewritten. A/theology is the absurdity of this claims that theology has terminated; a new a/system for those who lives in borders.
کهون، لارنس. (1388)، متنهایی برگزیده از مدرنیسم تا پستمدرنیسم، ترجمۀ نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، چاپ هفتم، تهران: نشر نی.
نیچه، فردریش ویلهلم. (1386)، چنین گفت زرتشت، ترجمۀ داریوش آشوری، چاپ بیست و ششم، تهران: انتشارات آگه.
Altizer, T. (1979), the Descent into Hell: A Study of the Radical Reversal of the Christian Consciousness, New York: Seabury Press.
Aquinas, T. (1947), Summa Theologica, trans. Fathers of the English Dominican Province, Ohio: Perrysburg
Deleuze, G. (1972), Proust and Signs, trans. R. Howard, New York: Braziller.
Deleuze, G. (1977), Nomad Thought, in The New Nietzsche: Contemporary Styles of Interpretation. New York: Dell.
Deleuze, G. (1979), Active and Reactive, in Allison, D, The New Nietzsche: Contemporary Style of Interpretation, New York: Delta.
Derrida, J. (1973), Speech andPhenomena and Other Essays on Husserl,s Theory of Signs, trans. Allison, D, B, Evanston, III: Northwestern University Press.
Derrida, J. (1976), Of Grammatology, trans. Gayatri Chakravorty Spivak, Baltimore: John Hopkins University Press.
Derrida, J. (1978), Writing and Difference, trans. Alan Bass, Chicago: University of Chicago Press.
Derrida, J. (1981), dissemination, trans. Johnson, B, Chicago: University if Chicago Press.
Hegel G. W. F (1977), Phenomenology of Spirit, trans. A. V. Miller. New York: Oxford University Press.
Jabès, E. (1976), The Book of Yukel, Return to the Book, trans. Waldrop, R. Middletown, Conn: Wesleyan University Press.
Merleau-Ponty M. (1962), Phenomenology of Perception, trans. Smith, C, London: Routledge & Kegan Paul.
Miller, J. Hillis (1969), Poets of Reality: Six Twentieth-Century Writers, New York: Atheneum.
Miller, J. Hillis (1979), Theology and Logology in Victorian Literature, in Religion and Literature: The Convergence of Approaches, supplement to Journal of the American Academy of Religion, 47.
Saussure, F. (1966), Course in General Linguistics, trans. Wade Baskin, New York: McGraw-Hill
Taylor, M. C. (1984), ERRING: A Postmodern A/theology, Chicago: University of Chicago Press.
Vanhoozer K.J (2003), Postmodern Theology, New York: Cambridge University Press.