Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ادیان و عرفان، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری فلسفه فیزیک، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران

3 استادیار گروه ادیان و عرفان، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف از این مقاله بررسی همانندی­ها و تفاوت­های حقیقت محمدیه و آدام کادمون، از منظر ملاصدرای مسلمان و دلئون کلیمی است،
روش پژوهش مطالعه تطبیقی با رویکردی تحلیلی-توصیفی بر اساس روش مطالعات کتابخانه­ای است. مطالعات بر اساس نگرش­های هستی شناسانه دو دین ابراهیمی می­باشد.
یافتهها: این پژوهش مشخص می­کند، حقیقت محمدیه و آدام کدمون هر دو به عنوان اولین جلوه ذات الهی هستند. در دیدگاه ملاصدرا حقیقت محمدیه شامل انوار بی نهایت اسماء و صفات حق است. و آن را با صادر اول و عقل اول مطابقت داده است؛ اما دیدگاه موسی دلئون بر این است که آدام کدمون دارای ده سفیروت یا ده نور صفات الهی است. آدام کدمون نخستین تجلی ان- سوف است و وجودش از سفیره ها ترکیب شده است.
نتیجه: در عرفان اسلامی و همچنین به نظر ملاصدرا، انسان کامل تجلی حقیقت محمدیه است از نظر دلئون نیز انسان کامل آدام کدمون می­باشد و از دیدگاه این دو نفر، حقیقت محمدیه و آدام کدمون مبدأ و مقصد خلقت و آفرینش هستند. از تفاوت های مهم این دو دیدگاه، تفاوت در عدد اسماء و صفاتی است که تشکیل دهنده وجود انسان کامل است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of the "Haghighat-e Muhammadiy" from the Perspective of Mulla Sadra and Adam Kadmon from Perspective of Muses De-Leon

نویسندگان [English]

  • ‍‍Nasrin Tavakoli 1
  • Ahad Ganjalikhani 2
  • Valiyullah Saki 3

1 Assistant Professor of Theology Department. Payame Noor University, Tehran, Iran

2 PhD Candidate of Philosophy of Physics, University of Baqir-al-oloum, Qom, Iran

3 Assistant Professor of Theology Department. Payame Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this article is to examine the similarities and differences between the hagheeghat-e muhammadiya and Adam Kadmon, from the point of view of Mulla Sadra Muslim and Deleon Kilimi.The studies are based on the ontological attitudes of two Abrahamic religions. The research method is a comparative study with an analytical-descriptive approach based on the method of library studies. This research specifies, the hagheeghat-e muhammadiya and Adam Kadmon are both as the first manifestation of the divine essence.In Mulla Sadra's view, the hagheeghat-e muhammadiya includes the infinite lights of the names and attributes of truth.And he has matched it with the first issued and with the first intellect.But Muses Deleon's view is that Adam Kadmon has ten safiroth or ten lights of divine attributes.Adam Kadmon is the first manifestation of Ein-Suf. The result is that, In Islamic mysticism and also according to Mulla Sadra, the perfect human being is the manifestation of the the hagheeghat-e muhammadiya According to Deleon, the perfect human being is Adam Kadmon.And from the point of view of these two people, the the hagheeghat-e muhammadiya and Adam Kadmon are the origin and destination of creation. Of the important differences between these two views, The difference is in the number of names and attributes that make up the existence of a complete human being.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adam Kadmon
  • Haghighat-e Muhammadiya
  • Mulla Sadra
  • Muses De- leon
  • the first issuer
قرآن کریم.
ابن عربی، محی الدین. (1367ش). التجلیات اللهیه، همراه با تعلیقات ابن سودکین، چاپ عثمان اسماعیل یحیی، تهران: نشر دانشگاهی.
ابن عربی، محی الدین. (1370ش). فصوص الحکم و التعلیقات علیه، بقلم ابوالعلا عفیفی، تهران: الزهراء.
ابن عربی، محی الدین. (بی تا). الفتوحات المکیه، بیروت: دارصادر.
احسائی، محمدبن علی بن ابراهیم. (1403ه.ق). عوالی اللئالی، تحقیق مجتبی عراقی، قم: مطبعه سیدالشهداء.
ایزتسو، توشیهیکو. (1379ش). صوفیسم و تائوئیسم، ترجمه محمدجواد گوهری، تهران: روزنه.
بادنج، حسن. (1393ش). انسان کامل به روایت ابن عربی و دلئون، ادیان و عرفان، 47(2): 214-173.
جهانگیری، محسن. (1359ش). محیالدین عربی چهره برجسته عرفان اسلامی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
خدایار، دادخدا. (1386ش). سیری بر نظریه عرفانی نور یا حقیقت محمدیه، اندیشه­های اسلامی، 1(1): 28-4.
خلیلی، مصطفی. (1384ش). حقیقت محمدیه در حکمت متعالیه، اندیشه نوین دینی، ۱(2): 162-147.
رحیم پور، فروغ السادات. (1389ش). تأملی در مبانی اختلاف نظر ابن سینا و ملاصدرا پیرامون صادر اول و انطباق آن با حقیقت محمدی، الهیات تطبیقی، 1(4): 88-73.
رحیمی فر، عمران؛ قنبری، بخشعلی؛ عدلی، محمدرضا. (1399ش). بررسی ساختار وجودی از نظر موسی دلئون و یاکوب بومه، مطالعات عرفانی دانشگاه کاشان، 1(31): 142-115.
شولم، گرشوم. (1392ش). گرایشها و مکاتب اصلی عرفان یهود، ترجمه علیرضا فهیم، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
صدرالدین شیرازی؛ محمدبن ابراهیم. (1384ش). شرح الاصول الکافی، تصحیح و مقدمه رضا استادی، به اشراف سیدمحمد خامنه­ای، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
صدرالدین شیرازی؛ محمدبن ابراهیم. (1363ش). المشاهیر، تهران: طهوری.
صدرالدین شیرازی؛ محمدبن ابراهیم. (1389ش). تفسیر القرآن الکریم (8 جلدی)، به اشراف سیدمحمد خامنه­ای، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
صدرالدین شیرازی؛ محمدبن ابراهیم. (1410ه.ق). الاسفار العقلیه الاربعه، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
صدرالدین شیرازی؛ محمدبن ابراهیم. (1419ه.ق). تفسیر قرآن کریم، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات.
صدرالدین شیرازی؛ محمدبن ابراهیم. (بی تا). الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه (ده جلدی) قم: منشورات مصطفوی.
صدوق، محمدبن علی بن بابویه قمی. (1377ه.ق). عیون اخبارالرضا، قم: دارالعلم.
صدوق، محمدبن علی بن بابویه قمی. (1390ه.ق). من لایحضره الفقیه، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
قنبری، بخشعلی. (1396ش). متون دینی و نظامهای عرفانی یهود، تهران: نوشناخت.
کلینی، محمد بن یعقوب. (1388ه.ق). الاصول من الکافی، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
گنجور، مهدی؛ مومنی، ناصر. (1396ش). تبیین مبانی وجودشناختی جایگاه تکوینی و آثار حقیقت محمدیه در حکمت متعالیه، خردنامه صدرا، 23(90) 24-5.
مجلسی، محمدباقر. (1403ه.ق). بحارالانوار، بیروت: موسسه الوفا.
موسوی خمینی، روح الله. (1376ش). شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س).
ولایتی، علی اکبر. (1392ش). نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، ج2، تهران: انتشارات امیرکبیر.
The Holy Quran.
Badanj, Hassan. (2014). The Perefect Man according to Ibn-Arabi and Musa Deleon, Religions and Mysticism, 47(2): 173-195. (In Persian)
Dadkhah, Khodayar. (2007). A Look at the Mystical Theology of Light, Andishehaye Eslami, No. 1(1): 4-28. (In Persian)
Demanhar, Nurho. (1914). The Sepher ha-Zohar, or book of light originally published in "The word", Edited by H.W. Percival. New York: Theosophical Publishing Company.
Ehsaei, Muhammad Ibn Ali. (1983). Awali al-Laali, Research by Mojtaba Araqi, Qom: Seyyedul-Shohada Press. (In Arabic)
Fortun, Dion. (2000). The Mystical Qabalah, York beach. Me: Samuel weiser.Inc.
Ganjour, Mahdi. (2017). Explaining the Ontological Foundations of the Formative Position and the Effects of Muhammadain Truth in Transcendent Wisdom, Kheradname-ye Sadra, 23(90): 5-24. (In Persian)
Ibn Arabi, Mohiy Al-Din. (1988). al-Tajalliat Elahiya, along with Ibn Sudkin’s comments, Osman Ismail Yahya, Tehran: Nashr-e Danshghahi. (In Arabic)
Ibn Arabi, Mohiy Al-Din. (1991). Fosus al-Hekam, by Abu Ala Afifi, Tehran: al- Zahra. (In Arabic)
Ibn Arabi, Mohiy Al-Din. (No Date). al-Fotuhat al-Makiya, Beirut: Dar Sader. (In Arabic)
Izutsu, Toshihiko. (2000). Sufism & Taoism, Translated by Mohammad Javad kouhi, Tehran: Rozaneh. (In Persian)
Jahangiri, Mohsen. (1980). Mohiy al-Din a Prominent Figure in Islamic Mysticism, Tehren: Tehran University Press. (In Persian)
Khalili, Mostafa. (2005). Muhammadian Truth in Hekmat-e Motaaliya, Andisheye Nowin-e Dini, 1(2): 147-161. (In Persian)
Koleini, Muhammad Ibn Yaqub. (1968). Osul al-Kafi, Tehran: Dar al-Kotob al-Eslamiya. (In Arabic)
Majlesi, Muhammad. (1983). Behar al-Anwar, Beirut: al-Wafa Institute Press. (In Arabic)
Musavi Khomeini, Rouhollah. (1997). Arbaein –e Hadith, Tehran: Imam Khomeini Publishing House. (In Persian)
Qanbari, Bakhshali. (2017). Jewish Religious Texts and Mystical System, Tehran: No Shenakht. (In Persian)
Rahimifar, Emran. (2020). Examining the Existential Structure from the Point of View of Musa Deleon and Yakub Boomeh, Mysticism Studies University of Kashan, 1(31): 115-142. (In Persian)
Rahimpour, Forough al-Sadat. (2010). A Reflection on the Differences between Ibn Sina and Mulla Sadra on the First Issed, Elahiyat Tatbighi, 1(4): 73-88. (In Persian)
Richard, James Horatio Gett heill. (1906). The Jewish Enyclopedia. NewYork: Funk and Wagnalls Company.
Sadr al-Din Shirazi, Muhammad Ibn Ebrahim. (1984). al-Mashahir, Tehran: Tahouri. (In Arabic)
Sadr al-Din Shirazi, Muhammad Ibn Ebrahim. (1990). al-Asfar al-Aghliya al-Arbaa, Beirut: Daar Ehya-e Torase-e Al-Arabi. (In Arabic)
Sadr al-Din Shirazi, Muhammad Ibn Ebrahim. (1999). Interpration of the Quran, Beirut: Daar al-Taarof Lel-Matbuat. (In Arabic)
Sadr al-Din Shirazi, Muhammad Ibn Ebrahim. (2004). Al-Hekmat Al-Motaaliyah fi Asfar Al-Aghliyah Al- Arbaa (10 Vols), Qom: Monsharat-e Mostafavi. (In Arabic)
Sadr al-Din Shirazi, Muhammad Ibn Ebrahim. (2005). Description of Osule Kafi, correction and introduction by Reza Ostadi, Tehran: Bonyade Hekmat-e Sadra. (In Arabic)
Sadr al-Din Shirazi, Muhammad Ibn Ebrahim. (2010). Interpretation of the Holy Quran, (8 Vols), under supervision of Seyyed Muhammad Khamenei, Tehran: Bonyade Hekmat-e Sadra. (In Arabic)
Saduq, Muhammad Ibn Ali. (1958). Oyun-e Akhbar-e Reza (Sources of Reza Narrations), Qom: Dar al-Elm. (In Arabic)
Saduq, Muhammad Ibn Ali. (1970). la Yahdhuro al- Faqih, The Peresence of the Jurist, Tehran: Dar al-kotob al-Eslamiya. (In Arabic)
Scholem, Gershom Gerhard. (2013). Major Trends in Jewish Mysticism, Translated by AliReza Fahim, Qom: University of Religions and Denominations Press. (In Persian)
Velayati, Ali Akbar. (2013). The Role of Shiites in the Culture and Civilization of Islam and Iran, Vol. 2, Tehran: AmirKabir. (In Persian)
CAPTCHA Image