Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین، قزوین، ایران

2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین، قزوین، ایران

3 استاد گروه فلسفه، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین، قزوین، ایران

چکیده

دلوز در نقد هستی‌شناسی ذات در کتاب منطق معنا به ارائه «هستی‌شناسی معنا»ی خود می‌پردازد که مفهوم «معنا» به‌عنوان نقطه‌ مرکزی این هستی‌شناسی به منظور پیوند هستی و اندیشه در آن طرح می‌شود. وی با استفاده از منطق رواقی و مفاهیمی همچون لکتا، رخداد، اثر، بیان، و ... و همچنین با به کارگیری مفاهیم نسبت واگرایی و هم‌گرایی بین سِری‌های تکینگی-رخدادهای لایب‌نیتس، جایگاه هست-منطقی «معنا» را اثبات می‌کند. بدین‌ترتیب، هدف از این مقاله بررسی مفهوم «معنا» در کتاب منطق معنای دلوز و ارائه تبیینی از هستی‌شناسی/منطق معنای اوست. بدین منظور، پس از نظری اجمالی بر بستری که نظریه معنا در آن طرح می‌شود و از این نظریات گسست می‌یابد، در جهت موضع‌یابی معنا در اندیشه دلوز پیش می‌رویم و با ترسیم پیوندهای معنا با مفاهیم و ایده‌های دیگر می‌کوشیم به فهم هستی‌شناسی/منطق معنا نزدیک‌تر شویم و موضع دووجهی معنا را روشن سازیم. بر این باوریم که این گام‌ها در نهایت می‌تواند نسبت زبان و هستی را در فلسفه دلوز آشکارتر ‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Concept of ‘Sense’ in Deleuze’s Logic of Sense.

نویسندگان [English]

  • Parisa Shakourzadeh 1
  • Ali Fath Taheri 2
  • Abdurrazzaq Hesamifar 3

1 PhD Candidate of Philosophy, Imam Khomeini International University of Qazvin, Qazvin, Iran

2 Associate Professor of Philosophy Department. Imam Khomeini International University of Qazvin , Qazvin, Iran

3 Professor of Philosophy Department Imam Khomeini International University of Qazvin, Qazvin, Iran

چکیده [English]

Critiquing the ontology of essence, Gilles Deleuze, in the Logic of Sense, provides an “ontology of sense” in which the notion of ‘sense’ as its central point is developed to establish a connection between thought and existence. Employing Stoic logic and concepts such as lekta, event, effect, expression, etc., and also applying Leibniz’s concepts of convergence and divergence relation between series of singularities- events, he presents his new ontology. This paper, aims to examine the notion of ‘sense’ in Deleuze’s Logic of Sense and provide an account for his conception of ‘Ontology of Sense’. So, after a glimpse at the ground which it grows and departs from, we go further to determine the topology of sense in Deleuze’s thought and get closer to understanding his ontology of sense, by making its connections with other concepts and ideas. Finally, we hope these steps could illuminate the relation between language and existence in Deleuzian philosophy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Deleuze
  • event
  • logic of sense
  • language
  • ontology of sense
  • sense
دلوز، ژیل. (1394). نیچه و فلسفه، ترجمه عادل مشایخی، چاپ چهارم، تهران: نشر نی.
دلوز، ژیل. (1399). درباره منطق و اگزیستانس ژان هیپولیت، ترجمه عادل مشایخی، دموکراسی رادیکال، .www.RadicalD.net
دلوز، ژیل؛ آلتوسر، لوئی. (1399). ساختارگرایی چیست؟، ترجمه نوید گرگین؛ محمدزمان زمانی، تهران: نشر شبخیز.
فوکو، میشل. (1394). تئاتر فلسفه، ترجمه نیکو سرخوش؛ افشین جهاندیده، چاپ چهارم، تهران: نشر نی،
محجل، ندا؛ صوفیانی، محمود؛ اصغری، محمد. (1400). ویژگی های اگزیستانسیال بدن در پدیدارشناسی مرلوپونتی، نشریه پژوهش های فلسفی، 15(35): 316-293. http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.46602.2872
صفوی، کورش. (1397). مقدمه ای بر معناشناسی، تهران: نشر نی.
شکورزاده، پریسا؛ فتح طاهری، علی. (1399). اندراج به‌مثابه «تا»؛ خوانش دلوزی از اصل اندراج محمول در مفهوم موضوع در فلسفه لایب‌نیتس و پیدایش مفهوم سوژه «تا»، نشریه پژوهشهای فلسفی، 14(33): 248-230. http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.37761.2488
Badiou, Alain. (2008). Logics of Worlds, Benig and Event II, translated by Alberto Toscano, Continuum.
Bowden, Sean. (2011). The Priority of Events, Deleuze’s Logic of Sense, Edinburgh: Edinburgh University Press.
Deleuze, Gilles. (1990). Logic of Sense, translated by Mark Lester, New York: Colombia University Press.
Deleuze, Gilles. (1993). The Fold, Leibniz and the Baroque, translated by Tom Conley, London: The Alton Press.
Deleuze, Gilles. (2007). Two Regimes of Madness, Texts and Interviews 1975-1995, Ed. David Lapoujade (ed.), translated by Ames Hodges and Mike Taormina, New York: Semiotext (e).
Deleuze, Gilles. (2015). Nietzsche and Philosophy, Translated by Aadel Mashayekhi, 4th ed, Tehran: Ney. (In Persian).
Deleuze, Gilles. (2016). A Life, Translated by Peyman Qolami & Iman Ganji, Tehran: Cheshmeh. (In Persian).
Deleuze, Gilles. (2020). On Jean Hyppolite’s Logic and Existence, Translated by Aadel Mashayekhi, Radical Democracy website: www.RadicalD.net. (In Persian).
Deleuze, Gilles; Althusser, Louis. (2020). What is Structuralism? Translated by Navid Gorgin & Mohammadzaman Zamani, Tehran: Shabkhiz. (In Persian).
Foucault, Michael. (2015). The Theatre of Philosophy, Translated by Nikoo Sarkhosh & Afshin Jahandideh, 4th ed, Tehran: Ney. (In Persian).
Hyppolite, Jean. (1997). Logic and Existence. Translated by Leonard Lawlor and Amit Sen, State University of New York.
Johnson, J. Ryan. (2020). Deleuze, A Stoic, Edinburgh University Press.
Kant, Imanuel. (1786) .Was heißt: Sich im Denken orientieren? Berlinische Monatsschrift.
Lecercle, Jean-Jacques. (2017). Philosophy through the Looking-Glass, language, nonsense, desire. London and New York: Routledge.
Mohajel, Neda; Soufiani, Mahmoud; Asghari, Mohammad. (2021). Existential Features of the Body in Merleau-Ponty Phenomenology, Journal of Philosophical Investigations. 15(35): 293-316. http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.46602.2872 (In Persian).
Poxon, Judith L.; Stivale, Charles J. (2005). Sense, Series, in Gilles Deleuze, Key Concepts, Charles J. Stivale (ed), Montreal & Kingston: McGill-Queen’s University Press.
Rachman, John. (2000). The Deleuze Connections, London, England: The MIT Press.
Safavi, Koroush. (2018). An Introduction to Semantics, Tehran: Ney. (In Persian).
Shakourzadeh, Parisa; Fath Taheri, Ali. (2020). Inclusion qua Fold, Deleuzian Reading of Predicate-in-Notion Principle in Philosophy of Leibniz and Emergence of the Subject of Fold, Journal of Philosophical Investigations. 14(33): 230-248. http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.37761.2488 (In Persian).
Widder, Nathan. (2003). Thought after Dialectics: Deleuze’s Ontology of Sens, The Southern Journal of Philosophy, Vol. XLT.
Williams, James. (2008). Gilles Deleuze’s Logic of Sense, A critical Introduction and Guide, Edinburgh: Edinburgh University Press.
Zourabichvili, Francois. (2012). Deleuze: A Philosophy of Event, together with The Vocabulary of Deleuze. Translated by Aarons, Kieren. Edinburg University Press.
CAPTCHA Image