Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران

2 دانشیار گروه فلسفه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران

چکیده

در فلسفه معاصر به فلسفه اخلاق و تاریخ فلسفه توجه زیادی می‌شود، در این دوره با رجوع به فیلسوفان پیشین، تلاش دارند به غنای فلسفه بیفزایند. یکی از دوره‌هایی که هم‌اکنون بسیار به آن پرداخته می‌شود فلسفه رواقی است. فلسفه رواقی بیشتر به مسائل اخلاقی و روانشناسی اخلاق با رویکرد تربیتی می‌پردازد. با توجه ‌به اهمیت مسئله اخلاق و روانشناسی اخلاق با رویکرد تربیتی در دوره معاصر، اکنون تحقیقات زیادی در باب فلسفۀ رواقی در جریان است. در مکتب رواقیان فیلسوفان زیادی وجود دارد و یکی از مهم‌ترین آنان اپیکتتوس است. در باب اندیشۀ اپیکتتوس کتاب‌های زیادی نوشته‌شده است. یکی از بزرگ‌ترین مفسران فلسفه رواقی آنتونی لانگ است که کتاب‌های زیادی در باب آراء و افکار رواقیان و نیز شرح و تفسیر اندیشۀ اپیکتتوس به نگارش در آورده است. لانگ وحدت و انسجام فلسفه اپیکتتوس را در چهار مفهوم بنیادی می‌داند که این چهار مفهوم با رویکرد تربیتی او پیوندی ناگسستنی دارند. آن‌ها عبارتند از: آزادی، اراده، داوری و بزرگ‌منشی. در این مقاله این مفاهیم بنیادی فلسفۀ تربیتی اپیکتتوس به روایت آنتونی لانگ مورد واکاوی قرار می­گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analyzing the Fundamental Concepts of Epictetus' Educational philosophy according to Anthony Long

نویسندگان [English]

  • Habibollah Nourani 1
  • Mohammad Akvan 2

1 PhD Candidarte in Philosophy, Central Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Associate Professor of Philosophy Department, Central Branch, Islamic Azad University, Tehran. Iran

چکیده [English]

In contemporary philosophy, a lot of attention is paid to the philosophy of ethics and the history of philosophy. In this period, by referring to the previous philosophers, they are trying to add to the richness of philosophy. Stoic philosophy is one of the courses that is being discussed a lot now. Stoic philosophy deals more with moral issues and moral psychology with an educational approach. Due to the importance of the issue of ethics and the psychology of ethics with an educational approach in the contemporary period, there is now a lot of research on Stoic philosophy. There are many philosophers in the Stoic school, and one of the most important of them is Epictetus. Many books have been written about Epictetus' thought. One of the greatest exponents of Stoic philosophy is Anthony Long, who has written many books on the opinions and thoughts of Stoics, as well as the description and interpretation of Epictetus' thought. Long considers the unity and coherence of Epictetus' philosophy in four fundamental concepts, which have a strong connection with his educational approach. They are: freedom, volition, judgment and the integrity. In this article, the basic concepts of Epictetus' educational philosophy are analyzed according to Anthony Long.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Epictetus
  • freedom
  • volition
  • judgment
  • the integrity
  • Long
  • education
کاپلستون، فردریک. (1368). تاریخ فلسفه یونان و روم، ج ۱، ترجمه سیدجلال الدین مجتبوی، تهران: انتشلرلت علمی و فرهنگی.
تسلر، ادوارد. (1397). کلیات تاریخ فلسفه یونان، ترجمه حسن فتحی، تهران: حکمت.
Brennan. Tad. (2005). The Stoic Life Emotions, Duties, and Fate. Oxford University Press.
Bobzine Susanne. (1998). Determinism and Freedom in Stoic Philosophy, Oxford University Press.
Copleston, Frederic. (1989). History of Greek and Roman Philosophy, Vol. 1, translated by Seyyed Jalaluddin Mojtaboi, Tehran: Scientific and Cultural. (in Persian)
Epictetus. (1904). The Discourses of Epictetus. Translated by Georg Long, New York: D. Appleton and Company Press
Epictetus. (1865). The Work of Epictetus. Translated by Thomas Wentworth Higginson. Boston Press
Epictetus. (2014). Discourses, Fragment, Handbook. Translated by Robin Hard, Oxford University Press
Long, A. A. (2006). From Epicurus to Epictetus: Studies in Hellenistic and Roman Philosophy, Oxford University Press
Long, A. A. (2002). Epictetus: A Stoic and Socratic Guide to Life, Oxford University Press
Plato. (1997). Complete Works, edited by john M. Cooper, Hackett Publishing Company
Stephens, William. (2007). Stoic Ethics, Epictetus and Happiness as Freedom. New York: Continuum International Publishing Group.
Tessler, Edward. (2017). General History of Greek Philosophy, translated by Hassan Fathi, Tehran: Hikmat (in Persian)
CAPTCHA Image