Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز، تبریز . ایران.

چکیده

امروزه در فلسفه اخلاق از متخصص اخلاقی به عنوان فردی یاد می­شود که در شرایط پیچیده قادر است رفتارهای درست را تشخیص داده و عامل ایده­آل اخلاقی باشد. این مفهوم چندان تازه نیست و می­توان آن را در فلسفه اخلاق هیوم نیز یافت؛ ولی چنان‌که شایسته است مشهور نشده و فقط برخی محققان، یک فقره در رساله درباره طبیعت انسانی را به‌عنوان شاهد این موضوع مطرح می­کنند. با بررسی آثار هیوم شواهد زیادی در این خصوص مشاهده و تناظر میان آن و آموزه معروف داور راستین نیز مشخص می­شود. همان­گونه که در زیبایی­­شناسی فردی به‌عنوان داور راستین وجود دارد که با قریحه ذاتی­ و با ممارست، مقایسه، دوری از پیش‌داوری و استنتاج­های عقل سلیم، اصول کلی ذوق را بدست آورده و زیبایی را تشخیص می­دهد. در اخلاق نیز شخصی وجود دارد که در شرایط پیچیده گمراه نمی‌شود و با لحاظ همان شرایط، رفتار درست و فضیلت و رذیلت را مشخص می‌نماید. همچنین هر دو فرد به تشخیص خطاهای عامه اقدام نموده و به‌عنوان یک الگوی ایده­آل مطرح هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

moral expert is an important but unknown concept in Hume's moral philosophy and its correspondence with the familiar approach of the "true judge" in Hume's aesthetics

نویسنده [English]

  • Zolfaghar Hemmati

Assistant Professor of Philosophy Department, University fo Tabriz, Tabriz, Iran

چکیده [English]

In contemporary ethics, moral expert as a person who can recognize sound behaviors in complex situations and be the ideal moral agent. This matter is not new and can be found in Hume's moral philosophy, but it is not as well-known as it should be. If we look at Hume's works, not only we will find a lot of evidence in this issue, but also there is correspondence between it and the true judge, the famous doctrine of Hume’s aesthetics. As there is true judge as a person in aesthetics that with Strong sense, delicate sentiment, practice, comparison, and free from all prejudice Gains general principles of art and recognizes real beauty; In morality, there is a man of temper, preserve himself from illusions, has the command of himself and can separate feelings in complex situations. he determines the right behavior, virtue, and vice. Also, both true judge and moral expert recognize common mistakes and are considered as ideal figures.

کلیدواژه‌ها [English]

  • true judge
  • moral expert
  • aesthetics
  • taste
آداجیان، تامس؛ سارتول، کریسپین. (1395). تعریف هنر و زیبایی­شناسی، ترجمه فائزه جعفریان، تهران: ققنوس.
ادواردز، پل؛ بورچرت، دونالد. (۱۳۹۲). ریچارد برنت؛ چارلز تالاور. در: دانشنامه فلسفه اخلاق، ترجمه انشاءالله رحمتی، تهران: صوفیا.
دیکی، جورج. (1393). هنر و ارزش، ترجمه مهدی مقیسه، تهران: فرهنگستان هنر و موسسه متن.
ریچلز، جیمز. (۱۳۹۲). عناصر فلسفه اخلاق، ترجمه محمود فتحعلی و علیرضا آل‌بویه، تهران: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
زنگویل، نیک. (1390). واقع­گرایی زیبایی­شناختی (1)، در: مسائل کلی زیبایی­شناختی، قسمت دوّم، جرولد.
زنگویل، نیک. (1395). داوری­های زیباشناختی، در: دانشنامه استنفورد، ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: ققنوس.
هورستهاوس، روزالیند. (1395). هیوم، فلسفه اخلاق و سیاست، در: تاریخ فلسفه راتلج، نوشته استوارت براون، جلد پنجم، ترجمه علی معظمی، تهران: نشر چشمه.
هیوم، دیوید. (1388). در باب معیار ذوق و تراژدی، ترجمه علی سلمانی، تهران، فرهنگستان هنر و موسسه متن.
هیوم، دیوید. (1395). کاوش در مبانی اخلاق، ترجمه مرتضی مردیها، تهران: مینوی خرد.
هیوم، دیوید. (1393). در باب معیار ذوق، در: نظریه­های فلسفی و جامعه­شناختی در هنر، ترجمه علی رامین، تهران: نشر نی.
هیوم، دیوید. (1395). رساله درباره طبیعت آدمی، جلد اول، ترجمه جلال پیکانی، تهران: ققنوس.
هیوم، دیوی. (1397). رساله درباره طبیعت آدمی، جلد سوم، ترجمه جلال پیکانی، تهران: ققنوس.
هیوم، دیوید. (1396). جستاری در باب اصول اخلاق، ترجمه مجید داوودی، چاپ سوم، تهران: نشر مرکز.
هیوم، دیوید. (1399). جستاری­های زیبایی­شناختی، ترجمه محسن کرمی، تهران: نشر کرگدن.
هیوم، دیوید. (1387). تاریخ طبیعی دین، چاپ چهارم، ترجمه حمید عنایت، تهران: انتشارات خوارزمی.
Ayer, A. J. (1972). Philosophical Essays, 2nd Edition, London: Macmillan Press.
Bashour, Bana. (2021). Why Moral Philosophers are not the Most Virtuous People, in The Routledge Handbook of Philosophy of Skill and Expertise, New York: Routledge.
Broad, C. D. (2014). Ethics and the History of Philosophy (Selected Essays), London and New York: Routledge.
Costelloe, Timothy. (2004). Hume’s Aesthetics: The Literature and Directions for Research, Hume Studies, Vol 30, No. 1.
Costelloe, Timothy. (2007). Aesthetic and Morals in the Philosophy of David Hume, Routledge.
Costelloe, Timothy, (2013). The British Aesthetic Tradition, Cambridge University Press.
Dickie, George. (1996). The Century of Test, The Philosophical Odyssey of Taste in the Eighteenth Century, New York: Oxford University Press.
Driver, Julia. (2014). Moral expertise: judgment, practice, and analysis, published online by Cambridge University Press: 12 February 2014
Driver, Julia. (2021). Moral expertise, in: The Routledge Handbook of Philosophy of Skill and Expertise, New York: Routledge.
Driver, Julia. (2014). Moral Expertise: judgment, practice, and analysis, published online by Cambridge University Press: 12 February 2014.
Driver, Julia. (2021). Moral expertise, in The Routledge Handbook of Philosophy of Skill and Expertise, New York: Routledge.
Hume, David. (2009). Of the Standard of Taste, Translated by Ali Salmani, Tehran: Academy of Arts and Institute of Matn. (in Persian)
Hume, David. (2015). A Treatise of Human Nature, Translated by Jalal Peykani, 1st Vol, Tehran: Qoqnoos. (in Persian)
Hume, David. (2016). An Enquiry Concerning the Principles of Morals, Translated by Morteza Mardiha, Tehran: Minoye Kherad. (in Persian)
Hume, David. (2018). A Treatise of Human Nature, Translated by Jalal Peykani, 3rd Vol, Tehran: Gognoo publishing house. (in Persian)
Hume, David. (2020). Essays on Aesthetic, Translated by Mohsen Karami, Tehran: Kargadan Publishing. (in Persian)
Ryle, Gilbert. (1957). On Forgetting the Difference between Right and Wrong, in Essays in Moral Philosophy, ed. Melden, A. I., Seattle, WA: University of Washington Press.
CAPTCHA Image