نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
3 دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تبیین الگوی نظری مشاوره فلسفی در تعلیم و تربیت بر مبنای خردورزی و دیالوگ سقراطی صورت گرفت.
روش پژوهش: نوع پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد، کیفی میباشد و جهت تبیین هدف و دستیابی به پاسخ سؤالات از روش تحلیل مفهومی و از نوع تفسیری بهره گرفته شد. به منظور جمعآوری دادههای پژوهش از آثار دسته اول و پژوهشهای صورت گرفته در خصوص عنوان پژوهش، شامل دیالوگهای افلاطون، پایاننامهها، مقالات، آثار و نوشتهها و روایتهای تاریخی مرتبط با موضوع تحقیق استفاده گردید. بدین منظور نمونههای در دسترس و مناسب از منابع مرتبط با موضوع پژوهش به صورت هدفمند انتخاب و برای ثبت دادهها از فرم فیش برداری استفاده شد و دادههای بدست آمده در طول تحقیق به صورت مستمر تحلیل و تفسیر گردید.
یافتهها: براساس یافتههای پژوهش، ابعاد اصیل هویت انسانی به واسطه سلطه هویتهای کاذب برخاسته از جهانبینیهای غیر اصیل در حاشیه قرار گرفته و بخش قابل توجّهی از نگرانیها و تعارضات درونی وی با این تعارضات گره خورده است. و رویکرد مشاوره فلسفی بر مبنای خردورزی و دیالوگ سقراطی با این پیش فرض که این تعارضات دارای ریشهای درونی شامل ناآگاهی و نیروی برتر اقناع جهانبینیهای سطحی است و با تکیه بر این مهم که انسان اراده ذاتی به خیر دارد، در تلاش است تا با خودشناسی و کشف فلسفه خود بنیاد زندگی بر اساس دیالوگی درونی بر این تعارضات غلبه یابد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که الگوی مطلوب برخاسته از این رویکرد فرایندی سه مرحلهای مشتمل بر کشف هویتهای کاذب، به چالش کشیدن و زیر سؤال بردن این هویتها و حرکت به سوی یک جهانبینی نوین است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Explaining of the Theoretical Model of Philosophical Counseling in Education based on wisdom and Socratic dialogue
نویسندگان [English]
- Seyyed Hesam Hosseini 1
- Akbar Rahnama 2
- Mahdi Sobhaninejad 3
1 PhD Candidate of Philosophy of Educatin, University of Shahed, Tehran, Iran
2 Associate Professor of Philosophy of Education Department, Shahed University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor of Educational Philosophy, University of Shahed, Tehran, Iran
چکیده [English]
This research was done with the aim of explaining the theoretical model of philosophical counseling in education based on wisdom and Socratic dialogue. The type of research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of approach, and to explain the purpose and obtain answers to the questions, the method of conceptual analysis and its interpretive type was used. In order to collect research data from the works of the first category and the researches carried out regarding the title of the research, including Plato's dialogues, theses, articles, works and writings and historical narratives related to the subject of the research was used. For this purpose, the available and appropriate samples from the sources related to the research subject were purposefully selected and a form was used to record the data, and the data obtained during the research were continuously analyzed and interpreted. According to the findings of the research, the authentic dimensions of human identity have been marginalized due to the prevalence of false identities caused by non-authentic worldviews, and a significant part of his worries and internal conflicts are related to these conflicts. Philosophical counseling approach is based on wisdom and Socratic dialogue, with the premise that these conflicts have internal roots, including ignorance and the superior power of persuasion of superficial worldviews, and they strive by relying on the fact that humans have an innate will for good, in an effort to overcome these conflicts with self-knowledge. Discovering the basic philosophy of life based on inner dialogue. Therefore, the ideal model arising from this approach is a three-stage process consisting of discovering false identities, challenging and questioning these identities and moving towards a new worldview.
کلیدواژهها [English]
- ideal model
- meiotic dialogue
- philosophical counseling
- Socratic wisdom
- world view
ارسال نظر در مورد این مقاله