Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف تبیین الگوی نظری مشاوره فلسفی در تعلیم و تربیت بر مبنای خردورزی و دیالوگ سقراطی صورت گرفت.
روش پژوهش: نوع پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد، کیفی می­باشد و جهت تبیین هدف و دستیابی به پاسخ سؤالات از روش تحلیل مفهومی و از نوع تفسیری بهره گرفته شد. به منظور جمع­آوری داده­های پژوهش از آثار دسته اول و پژوهش­های صورت گرفته در خصوص عنوان پژوهش، شامل دیالوگ­های افلاطون، پایان­نامه­ها، مقالات، آثار و نوشته­ها و روایت­های تاریخی مرتبط با موضوع تحقیق استفاده گردید. بدین منظور نمونه­های در دسترس و مناسب از منابع مرتبط با موضوع پژوهش به صورت هدفمند انتخاب و برای ثبت داده­ها از فرم فیش برداری استفاده شد و داده­های بدست آمده در طول تحقیق به صورت مستمر تحلیل و تفسیر گردید.
یافته‌ها: براساس یافته­های پژوهش، ابعاد اصیل هویت انسانی به واسطه سلطه هویت­های کاذب برخاسته از جهان­بینی­های غیر اصیل در حاشیه قرار گرفته و بخش قابل توجّهی از نگرانی­ها و تعارضات درونی وی با این تعارضات گره خورده است. و رویکرد مشاوره فلسفی بر مبنای خردورزی و دیالوگ سقراطی با این پیش فرض که این تعارضات دارای ریشه­ای درونی شامل ناآگاهی و نیروی برتر اقناع جهان­بینی­های سطحی است و با تکیه بر این مهم که انسان اراده ذاتی به خیر دارد، در تلاش است تا با خودشناسی و کشف فلسفه خود بنیاد زندگی بر اساس دیالوگی درونی بر این تعارضات غلبه یابد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که الگوی مطلوب برخاسته از این رویکرد فرایندی سه مرحله­ای مشتمل بر کشف هویت­های کاذب، به چالش کشیدن و زیر سؤال بردن این هویت­ها و حرکت به سوی یک جهان­بینی نوین است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Explaining of the Theoretical Model of Philosophical Counseling in Education based on wisdom and Socratic dialogue

نویسندگان [English]

  • Seyyed Hesam Hosseini 1
  • Akbar Rahnama 2
  • Mahdi Sobhaninejad 3

1 PhD Candidate of Philosophy of Educatin, University of Shahed, Tehran, Iran

2 Associate Professor of Philosophy of Education Department, Shahed University, Tehran, Iran.

3 Associate Professor of Educational Philosophy, University of Shahed, Tehran, Iran

چکیده [English]

This research was done with the aim of explaining the theoretical model of philosophical counseling in education based on wisdom and Socratic dialogue. The type of research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of approach, and to explain the purpose and obtain answers to the questions, the method of conceptual analysis and its interpretive type was used. In order to collect research data from the works of the first category and the researches carried out regarding the title of the research, including Plato's dialogues, theses, articles, works and writings and historical narratives related to the subject of the research was used. For this purpose, the available and appropriate samples from the sources related to the research subject were purposefully selected and a form was used to record the data, and the data obtained during the research were continuously analyzed and interpreted. According to the findings of the research, the authentic dimensions of human identity have been marginalized due to the prevalence of false identities caused by non-authentic worldviews, and a significant part of his worries and internal conflicts are related to these conflicts. Philosophical counseling approach is based on wisdom and Socratic dialogue, with the premise that these conflicts have internal roots, including ignorance and the superior power of persuasion of superficial worldviews, and they strive by relying on the fact that humans have an innate will for good, in an effort to overcome these conflicts with self-knowledge. Discovering the basic philosophy of life based on inner dialogue. Therefore, the ideal model arising from this approach is a three-stage process consisting of discovering false identities, challenging and questioning these identities and moving towards a new worldview.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ideal model
  • meiotic dialogue
  • philosophical counseling
  • Socratic wisdom
  • world view
باقری،‌ خسرو. (‌‌1389). درآمدی ‌بر‌‌ فلسفه تعلیم‌ و‌ تربیت‌ جمهوری ‌اسلامی ‌ایران،‌ ج‌ 1، ‌تهران‌: انتشارات ‌علمی‌ و ‌فرهنگی.
پورآقا، مریم. (1397). تبیین مشاوره فلسفی بر مبنای فلسفه تحلیلی و پیشنهاد چارچوبی برای آموزش آن، رساله دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی.
شفیلد، هری. (1375). کلیات فلسفه آموزش و پرورش، ترجمه غلامعلی سرمد، تهران: نشر قطره.
 Achenbach, G. B. (1981). in Cohen Elliot and Zinaich, Jr Samuel (2013), Philosophy Counseling and Psychotherapy, Cambridge Scholars Publishing.
Achenbach, G. B. (1997). On Wisdom in Philosophical Practice. Inquiry: Critical Thinking across the Disciplines, Vol. XVII, No. 3, primavera.
Bagheri Noaparast, Kh. (2010). An introduction to the philosophy of education in the Islamic Republic of Iran, 1st Vol, Tehran: Scientific and Cultural Publications. (in Persian)
Barrientos, J. (2005). Introduction to Counseling and Philosophical Orientation. Santa Cruz de Tenerife: Idea.
Brooke, S. L. (2006). Using the Case Method to Teach Online Classes: Promoting Socratic dialogue and critical thinking skills, in International Journal of Teaching and Learning, 18(2): 142-149. https://eric.ed.gov/?id=EJ1068074
Cavalle, M. (2004). Philosophy, Teacher of Life. Madrid: Aguilar.
Cavalle, M. (2005). Philosophical Counseling: an alternative to psychotherapies. Current and alternative paradigms in contemporary psychology. Barcelona, Kairos: 650-676. http://www.monicacavalle.com/filosofia-sapiencial/filosofia-sapiencial-o-la-ciencia-de-la-vida/
Cavalle, M. (2009). Dialogues for a philosophical life, Art of living, art of thinking. Introduction to philosophical Counseling. Bilbao, Desclee de Brouwer: 119-141. https://www.edesclee.com/img/cms/pdfs/9788433021328.pdf
Cavalle, M. (2011). Wisdom regained. Philosophy as therapy. Barcelona, Kairos.
Cavalle, M. (2017). The Art of Being: Wisdom philosophy for self-knowledge and transformation. Barcelona, Kairos.
Dogan, S. (2000). A Contemporary Approach to School Guidance and Counseling, Comprehensive guidance program model, 2(13): 56-64. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/200109
Gadamer, H. G. (1977). Philosophical Hermeneutics. Translated and edited by David E. Linge, Berkeley: U of California P.
Hadot, P. (1998). What is ancient philosophy? Mexico: Economic Culture Fund.
Hansen, James T. (2014). Philosophical Issues in Counseling and Psychotherapy, New York: Rowman and Littlefied.
Lahav, Ran. (1995). A Conceptual Framework for Philosophical Counselling: Worldview Interpretation. in Essays on Philosophical Counseling. Lanham: University Press of America, pp: 7-9. https://books.google.com/books?hl=fa&lr=&id=BZKFUBK6s80C&oi=fnd&pg=PR7&dq
Lynch, G. (Ed.). (1999). Clinical counselling in pastoral settings. New York, USA: Routledge.
Machado, Julian D. (2009). Dialogues the Cultivation of ethical talent in philosophical consultationa philosophical life. Art of living, art of thinking: initiation to philosophical advice. Bilbao: Descale de Brower, pp: 155-177. https://www.edesclee.com/img/cms/pdfs/9788433021328.pdf
Marinoff, L. (2005). Philosophical Therapy. Istanbul: Gendas Culture.
Marinoff, L. (2012). Stop Prozac, Look at Plato, Philosophical Therapy, Istanbul, Profile Publishing.
Martin, W. M. (2001). Ethics as Therapy: Philosophical Counseling and Psychological Healthy. Journal of Applied Philosophy. https:// www.aspcp.org/imp/html/1(1).
Phillips. Derek L. (1997). Wittgenstein and scientific knowledge, Macmillan Press LTO.
Plato, (2004). Laches, 187e-188b, in Dialogues I, London: Oxford.
Plato, (2008) Banquet, in Dialogues III. Madrid, Gredos, pp: 185-287.
Plato, (2008) Gorgias, in Dialogues II. Madrid, Grades, pp: 9-145.
Plato, (2008) Menon, in Dialogues II. Madrid, Grades, pp: 275-3.
Plato, (2008) Theaetetus, in Dialogues V. Madrid, Grades, pp: 185-2.
Plato, (2019) Apology of Socrates, in Dialogues I. Madrid, Grades, pp: 141-1.
Plato, (2019) Protagoras, in Dialogues I. Madrid, Grades, pp. 510-5.
Pouragha, M. (2017). Explaining Philosophical Counseling based on Analytical Philosophy and Proposing a Framework for Teaching, PhD thesis on philosophy of education, Kharazmi University. (in Persian)
Raabe, P. (2002). Issues Philosophical Counseling. New York: Praeger Torrey Publishers.
Romero, J. (2010). Philosophical advice in the international and Ibero American. Historiographic note. HASER. International Journal of Applied Philosophy, 1: 149-162. https://revistascientificas.us.es/index.php/HASER/article/view/15144
Russel, J. (2001). Philosophical Counseling is not a Distinct Field: Reflections of a Philosophical Practitioner. International Journal of Philosophical Practice, 1(1): 4-35. https://npcassoc.org/docs/ijpp/russell.pdf
Sheffield, H. (1996). Colleges of Philosophy of Education, translated by Gholam Ali Sarmad, Tehran: Qatreh Publishing. (in Persian)
Zinaich. S. (t.y.). Gerd B. Achenbach’s ‘Beyond-Method’ Method. Journal of Applied Philosophy. www.aspcp.org/ijpp/zinaich.pdf
CAPTCHA Image