Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری فلسفۀ معاصر، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران.

2 دانشیار گروه فلسفه، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران.

چکیده

جان کاتینگهام فیلسوف معاصر انگلیسی بهترین شیوه برای فهم باور دینی را فهم هم­دلانه از آن می­داند. وی نظریۀ خود را معرفت­شناسی مشارکت می­نامد. بر اساس این نظریه، برای فهم باورهای دینی باید رویکرد تفکیک شده را کنار گذاشت و با ورود به زیست ایمانی شرایط تحقق تجارب دینی مومنین را برای خود فراهم آورد و در ضمن این مشارکت همدلانه در دین، نظر نقادانۀ را نیز حفظ نمود. وی چنین رویکردی را، راه میانه­ای بین خردگریزی کرکگوری و نسبی­گرایی پلانتینگایی دانسته و آن را قابل تعمیم به سایر حوزه­ها فلسفی می­داند. این رویکرد با انتقادهایی مواجه است. نخست آنکه قبل از ورود به یک زیست ایمانی، ارزیابی جهان­بینی آن ضروری است و این ارزیابی مقدم بر سیستم عملی و متون ادبی و عاطفی آن دین می­باشد. دوم آنکه تلازمی میان فهم همدلانه از دین و ورود به زیست ایمانی نیست و سوم آنکه با ورود به یک زیست ایمانی، پذیرش یک باور غیر ارادی خواهد بود و بعد از تحقق چنین باوری، نقد آن میسر نیست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Critical review of “the epistemology of involvement” in understanding religious beliefs

نویسندگان [English]

  • Mahdi Khayatzadeh 1
  • Mansour Nasiri 2

1 PhD of Contemporary Philosophy, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran.

2 Associate Professor of Philosophy Department, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran.

چکیده [English]

John Cottingham, a contemporary English philosopher, considers the best way to understand religious beliefs to be an empathic understanding. He calls his theory “the epistemology of involvement”. Based on this theory, in order to understand religious beliefs, one should put aside the detachment approach and by entering the life of faith, provide the conditions for the realization of the religious experiences of the believers, and at the same time, maintain the critical opinion in this sympathetic participation in religion. He considers such an approach to be a middle way between Kierkegaard's irrationalism and Plantinga's relativism and considers it generalizable to other philosophical fields. This approach faces criticism. First, before entering a religious life, it is necessary to evaluate its worldview, and this evaluation precedes the practical system and literary and emotional texts of that religion. Second, there is no connection between an empathetic understanding of religion and entering into a life of faith, and thirdly, by entering into a life of faith, the acceptance of a belief will be involuntary, and after the realization of such a belief, it is not possible to criticize it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • religious epistemology
  • John Cottingham
  • the epistemology of involvement
  • non-evidentialism
  • empathic understanding
ابن ترکه اصفهانی، صائن الدین. (1400). تمهید القواعد. مقدمه، تصحیح و تعلیق: سیدجلال الدین آشتیانی (چاپ هشتم). قم: بوستان کتاب.
پترسون، مایکل؛ هاسکر، ویلیام؛ برونس، رایشنباخ؛ بازینجر، دیوید. (1388). عقل و اعتقاد دینی: درآمدی بر فلسفه دین. ترجمه احمد نراقی؛ ابراهیم سلطانی، چاپ ششم. تهران: طرح نو.
کاتینگهام، جان (1396). چرا باور؟ ترجمه: شروین مقیمی زنجانی، چاپ اول، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
گایوت، آر. داگلاس؛ اسویتمن، برندن. (1396). رویکردهای معاصر در معرفت شناسی (مجموعۀ مقالات). مقدمه و ترجمه هاشم مروارید، چاپ اول، تهران: نشر نی.
نصیری، منصور. (1395). تبیین در فلسفۀ علم، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
Chappell, Timothy. (2007). Reviewed Work: The Spiritual Dimension: Religion, Philosophy, and Human Value by John Cottingham. In Mind, 116(463): 743-746. Oxford University Press.
Cottingham, John. (2005). The Spiritual Dimension – Religion, Philosophy, and Human Value, 1st edition, UK: Cambridge University Press.
Cottingham, John. (2009a). Why Believe, 1st edition, UK: Continuum.
Cottingham, John. (2009b). What is Humane Philosophy and Why is it at Risk? In: The Royal Institute of Philosophy Supplement, Vol. 65, pp. 233 – 255.
Cottingham, John. (2014). Philosophy of Religion - Towards a More Humane Approach, 1st edition, UK: Cambridge University Press.
Cottingham, John (2017). Why Belief? Translated by Shīrīn Muqīmī Zanjānī, Tehran: Elmi & Farhangi Publishing. (In Persian)
Geivett, R. Douglas; Sweetman, Brendan. (2017). Contemporary Perspectives on Religious Epistemology. Introduction & Translated by Hāshem Murwārīd, 1st edition, Tehran: Ney Publishing. (In Persian)
Ibn Turke Iṣfahanī, Ṣā’in al-Dīn. (2021). Tamhīd al-Qawā‘id. Introduction, edition, and commentaries by Seyyed Jalāl al-Dīn Ᾱshtīyānī, 8th edition. Qom: Būstāni Kitāb. (In Persian)
Naṣīrī, Manṣūr. (2016). Explanation in The Philosophy of Science, 2nd edition, Tehran: University of Tehran Press. (In Persian)
Peterson, Michael; Hasker, William; Reichenbach, Bruce; Basinger, David. (2009). Reason and Religious Belief: an introduction to the philosophy. Translated by Ahmad Naraqī; Ibrahīm Sultānī, 6th edition, Tehran: Tarhe No. (In Persian)
Philipse, Herman. (2022). Reason and Religion: Evaluating and Explaining Belief in Gods. UK: Cambridge University Press.
Stevenson, Leslie. (2006). BOOK REVIEWS. The Philosophical Quarterly, 56(224): 474 – 476.
CAPTCHA Image