Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

دکترای فلسفه غرب دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

روش سقراطی که به روش ابطالی معروف است روشی است که در محاورات اولیه افلاطون؛ یعنی محاورات سقراطی به کار برده می‌شود. این روش پاسخی به ادعای سوفسطائیان راجع به تعلیم فضیلت بود. سقراط با به کار بردن این روش درصدد بود تا نادانی آنان را آشکار کند. او از طریق پرسش و پاسخ سعی می‌کرد دیگران را به این امر آگاه کند که جست‌وجوی معرفت و فضیلت در یک فرایند دیالکتیکی و در نسبت با دیگران قابل تحقق است. روش سقراطی صرفاً یک روش گفتگوی ساده نیست، بلکه این روش به تناهی فهم بشری و در نتیجه به ماهیت تفکر فلسفی اشاره دارد. در نظر سقراط فلسفه به‌معنای دوستداری دانایی است و ادعای داناییِ مطلق توهمی بیش نیست. سقراط از طریق پرسش و پاسخ سعی دارد ادعای دانایی دیگران را به چالش بکشد و آنان را در مسیر جستجوی دانایی قرار دهد. بنابراین روش سقراطی می‌تواند نقشی اساسی را در تعلیم و تربیت ایفا کند. ما در تفکر سقراط شاهد درهم‌تنیدگی عناصری هستیم که همه آنها در نسبت با یکدیگر معنا پیدا می‌کنند. آموزه تذکار (یادآوری)، روش ابطالی، هنرِ دیالکتیکی، پرسش و پاسخ و... از جمله این عناصر هستند. در این نوشتار سعی خواهیم کرد ضمن توجه به این عناصر، ماهیت روش سقراطی را مورد بررسی قرار دهیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Relationship between the Socratic Method and the Love of Knowledge (Philosophia)

نویسنده [English]

  • Kazem Hani

PhD of Philosophy, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The Socratic Method known as elenchus is the method used in Plato’s earlier dialogues namely Socratic dialogues. This method was a response to the sophists’ claim about the teaching of the virtue. Socrates used this method to disclose their ignorance. Through questioning and answering, he tried to make others aware that the searching for knowledge and virtue is achievable in a dialectical process and in relation to the other. The Socratic Method is not a simple method of dialogue, but it also points to the finitude of human understanding and, consequently, to the nature of philosophical thinking. From Socrates’s viewpoint, philosophy means the love of knowledge, and the claim on absolute knowledge is nothing more than an illusion. Through question and answer, Socrates tries to challenge other’s claim of knowledge and put them on the path of searching for knowledge. Thus the Socratic Method can play a powerful role in teaching. In Socrates’s thought we observe the interconnectedness of elements, all of which are understood in relation to each other. The doctrine of recollection, elenchus, dialectical art, question and answer and so on are among these elements. In this paper, while paying attention to these elements we will try to examine the nature of the Socratic Method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Socrates
  • elenchus
  • dialectic
  • dialogue
  • the other
افلاطون. (1380). دوره کامل آثار افلاطون. ترجمه محمدحسن لطفی، 4 جلد، چاپ سوم، تهران: انتشارات خوارزمی.
پاتوچکا، یان. (1378). سقراط: آگاهی از جهل. ترجمه محمود عبادیان، چاپ اول، تهران: هرمس.
تیلور، کریستوفر چارلز ویستن. (1392). تاریخ فلسفه غرب: از آغاز تا افلاطون. ترجمه حسن فتحی، جلد 1، چاپ اول، تهران: حکمت.
درتاج، فریبرز؛ خانی، محمدحسین. (1396). روان­شناسی یادگیری. چاپ پنجم، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
سلزاک، تامس الکساندر. (1395). خوانش افلاطون. ترجمه عباس جمالی، چاپ اول، تهران: نگاه معاصر.
شعبانی، حسن. (1394). مهارتهای آموزشی و پرورشی. جلد اول، تهران: انتشارات سمت.
فتحی، حسن. (1382). دیالکتیک در فلسفه افلاطون، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، شماره 186: 22-1.
کاپلستون، فردریک. (1380). تاریخ فلسفه. جلد اول، ترجمه جلال­الدین مجتبوی، چاپ چهارم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
کسنوفون. (1394). خاطرات سقراطی. ترجمه محمدحسن لطفی، چاپ سوم، تهران: انتشارات خوارزمی.
کیرکگور، سورن. (1395). مفهوم آیرونی با ارجاع مدام به سقراط. ترجمه صالح نجفی، چاپ اول، تهران: نشر مرکز.
گئورک گادامر، هانس. (1384). آموزه قرن: یک گفتگوی فلسفی با ریکاردو دوتوری. ترجمه محمود عبادیان، چاپ چهارم، تهران: اختران.
گئورک گادامر، هانس. (1392). آغاز فلسفه. ترجمه عزت­الله فولادوند، چاپ پنجم، تهران: هرمس.
هایدگر، مارتین. (1388). چه باشد آنچه خوانندش تفکر؟ ترجمه سیاوش جمادی، چاپ اول، تهران: انتشارات ققنوس.
یگر، ورنر ویلهم. (1376). پایدیا. ترجمه محمدحسن لطفی، 3 جلد، چاپ اول، تهران: انتشارات خوارزمی.
Copleston, Fredrick. (2001). A History of Philosophy, V. 1, translated by Jalal-al-din Mojtabavi, Tehran: Elmi – Farhangi Publication. (In persian).
Doortaj, Faryborz; Khani, MohammadHossein. (2017). Learning Psychology, Tehran: University of Allameh Tabataba’I Press. (In persian).
Fathi, Hassan. (2003). Dialectic in Plato’s philosophy, Journal of Faculty of Literature and Human Sciences University of Tabriz, No. 186: 1-22. (In persian).
Gadamer, Hans-Georg. (2005). A Century Of Philosophy/ Hans-Georg Gadamer in Conversation With Ricarrdo Dottori, Translated by Mahmoud Ebadian, Tehran: Akhtaran. (In persian).
Gadamer, Hans-Georg. (2013). The Beginning of Philosophy, Translated by Ezzatollah Fouladvand, Tehran: Hermes. (In persian).
Gadamer, Hans-Georg. (1980). Dialogue and Dialectic: Eight Hermeneutical Studies on Plato, Translated and with an introduction by p. Christopher smith, New haven and London: Yale University Press.
Gadamer, Hans-Georg. (1986). The Idea of the Good in Platonic-Aristotelian Philosophy, Translated by P. C. smith, New Haven: Yale university press.
Gadamer, Hans-Georg. (2004). Truth and Method, Translated by Joel Weinsheimer and Donald G. Marshall, London: Continuum.
Heidegger, Martin. (2009). What is Called Thinking? Translated by Siavash Jammadi, Tehran: ghoghnoos. (In persian).
Jaeger, Werner. (1997). Paideia, Translated by MohammadHassan Lotfi, Tehran: khwarazmi. (In persian ).
Kierkegaard, Soren. (2016). On the Concept of Irony With Continual Reference to Socrates, Translated by Saleh Najafi, Tehran: Markaz Publication. (In persian).
Lawn, Chris and Keane, Niall. (2001). The Gadamer Dictionary, London: Continuum.
Patocka, Jan. (1999). Socrates, Translated by Mahmoud Ebadian, Tehran: Hermes. (In persian).
Plato. (2001). Plato: Complete Works, Translated by Mohammad Hassan Lotfi, Tehran: Khwarazmi. (In persian).
Selzak, Thomas Alexander. (2016). Reading Plato, Translated by Abbas Jamali, Tehran: Negahe Moaser. (In persian).
Shabani, Hassan. (2015). Instructional Skills, Vol. 1, Tehran: Samt. (In persian).
Taylor, Christopher Charles Whiston. (2013). Routledge History of Philosophy, Vol. I, From the Beginning to Plato, Translated by Hassan Fathi, Tehran: Hekmat. (In persian).
Wilberding, Erick. (2019). Socratic Methods in the Classroom: Encouraging Critical Thinking and Problem Solving through Dialogue: Prufrock Press Inc.
Xenophon. (2015). The Memorable Thought of Socrates, Translated by MohammadHassan Lotfi, Tehran: Khwarazmi. (In persian)
CAPTCHA Image