Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران.

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.

چکیده

در این مقاله سعی داریم به فلسفه تعلیم و ترِبیت نگاهی فلسفی کلی داشته باشیم. درباره تعلیم و تربیت و مراحل آن مربیان بزرگ تعلیم و تربیت سخن فراوان گفته‌اند. به تعبیر آنان تنها راه رسیدن به کمال انسان در سایه تعلیم و تربیت میسر است. با اینکه تعلیم و تربیت شرط لازم جهت به کمال رسیدن انسان است اما تحقق آن سخت و دشوار است. تعلیم و تربیت در زندگی دارای ارزش فراوان است و نیازمند زمان طولانی و انعطاف‌پذیری است. شکل‌گیری شخصیت انسان به چگونگی تعلیم و تربیت بستگی دارد. با تربیت مناسب انسان راه کمال را طی می‌کند و اگر تعلیم و تربیت فرد مورد غفلت قرار گیرد تا پایین‌تر از حیوان تنزل می‌یابد. برای حل مسائل تعلیم و تربیت نیاز به کار فردی و گروهی است. علاوه بر این، استفاده از تجربیات پیشینیان و نظرات و دیدگاه‌ها و چشم‌اندازهای فلسفی مربیان جدید در این زمینه می‌تواند راه‌گشا باشد. پیچیدگی زندگی در عصر حاضر در حدی است که نیاز به آشنایی به آشنایی با جدیدترین دیدگاه‌های نظری چه در علوم تربیتی چه در فلسفه ضرورتی اجتناب ناپذیر است. از این رو در این مقاله سعی می‌کنیم این موضوع را بیشتر مورد تأکید قرار دهیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Philosophy of Education: Philosophical perspectives

نویسندگان [English]

  • Asadollah Khadivi 1
  • Rasoul Namvar 2
  • Esmail Solymanzadeh 3

1 Associate Professor of Educational Sciences Department, ,Farhangian University, Tabriz, Iran.

2 MA in Educational Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.

3 MA in Persian language and literature, Khoy Branch, Islamic Azad University, Khoy, Iran

چکیده [English]

In this article, we try to have a general philosophical view on the philosophy of education and training. The great teachers of education and training have spoken a lot about education and training and its stages. According to them, the only way to reach human perfection is through education. Although education is a necessary condition for the perfection of man, it is difficult to achieve. Education has great value in life and requires a long time and flexibility. The formation of human personality depends on the way of education. With proper education, a person can walk the path of perfection, and if the education and training of a person is neglected, he will be reduced to the level of an animal. Individual and group work is needed to solve education issues. In addition, using the experiences of the predecessors and the opinions and views and philosophical perspectives of new teachers in this field can be a way forward. The complexity of life in today's era is such that the need to be familiar with the latest theoretical perspectives, both in educational sciences and in philosophy, is an unavoidable necessity. Therefore, in this article, we try to emphasize this issue more.

کلیدواژه‌ها [English]

  • education
  • philosophy
  • philosophical views
  • teacher and student
آراسته، رضا. (1398). مجموعه مقالات و سخنرانی‌های فلسفی و تربیتی، تهران: کتاب فروشی دهخدا.
آصفی، آصفه. (1390). مبانی فلسفه، چاپ چهارم، تهران: انتشارات آگاه.
ابراهیم زاده، عیسی. (1394). فلسفه تربیت، تهران: انتشارات پیام نور.
اولیچ، رابرت. (1390).‌ مربیان بزرگ: تاریخ اندیشه‌‌های تربیتی، ترجمه علی شریعتمداری، تهران: سازمان سمت.
اسکفلر، اسرائیل. (1396). چهار پراگماتیست، ترجمه محسن حکیمی، چاپ اول، تهران: نشر مرکز.
اسمیت، جی. (1397). فلسفه آموزش و پرورش، ترجمه سعید بهشتی، چاپ یازدهم، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی،
اولیچ، رابرت. (1375). مربیان بزرگ (تاریخ اندیشه‌های تربیتی)، ترجمه علی شریعتمداری، چاپ اول، اصفهان: انتشارات هشت بهشت.
برکت، غلامحسین. (1394). اصول و فلسفه آموزش و پرورش، چاپ اول، شهرکرد: انتشارات آهنجیده.‌
حجتی، سیدمحمدباقر. (1385). اسلام و تعلیم و تربیت: تربیت، جلد 1، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
خلیلی شورینی، سیاوش. (1388). مکاتب فلسفی و آرای تربیتی، تهران: یادواره کتاب.
شریعتمداری، علی. (1394). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات امیرکبیر.
شعاری‌نژاد، علی اکبر. (1395).‌ فلسفه آموزش و پرورش ، تهران: شرکت چاپ و نشر بین‌الملل (وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی)
شکوهی، غلامحسین. (1399).‌ تعلیم و تربیت و مراحل آن، مشهد: به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی).
الماسی، علی محمد. (1392).‌ تاریخ مختصر تعلیم و تربیت در اسلام و ایران، چاپ دوم، تهران: انتشارات رشد.
مایر، فردریک. (1374). تاریخ اندیشه­های تربیتی، جلد اول، ترجمه: علی اصغر فیاض، تهران: انتشارات سمت.
نقیب‌زاده،‌ میرعبدالحسین. (1400).‌ نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش، تهران: کتابخانه طهوری.
هوارد، اوزمن. (1399). مبانی فلسفی تعلیم و تربیت. ترجمه غلامرضا متقی‌فر، چاپ اول، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی.
Almasi, A. M. (2013). Brief History of Education and Training in Islam and Iran, 2nd Edition, Tehran: Roshd Publications. {In Persian}
Arasteh, R. (2018). Collection of Philosophical and Educational Articles and Lectures, Tehran: Dehkhoda bookshop. {In Persian}
Olich, R. (2011). Great Educators: History of Educational Thoughts, translated by Ali Shariatmadari, Tehran: Samt. {In Persian}
Asefi, A. (2011). Basics of Philosophy, 4th edition, Tehran: Agah Publications. {In Persian}
Barkat, G. (2014). Principles and Philosophy of Education, 1st Edition, Shahrekord: Ahanjideh Publications. {In Persian}
Ebrahimzadeh, Isa. (2014). Philosophy of Education, Tehran: Payam Noor Publications. {In Persian}
Hojjati, Seyyed Mohammadbagher. (2016). Islam and Education: 1st Education, Tehran: Islamic Culture Publishing House. {In Persian}
Howard, O. (2019). Philosophical Foundations of Education. Translated by Gholamreza Motaghifar, 1st edition, Qom: Educational Institute Publications. {In Persian}
Khalili Shurini, Siavash. (2009). Philosophical Schools and Educational Opinions, Tehran: Yadvareh Ketab. {In Persian}
Mayer. F. (1995). History of Educational Thoughts, 1st volume, translated by Ali Asghar Fayaz, 1st edition Tehran: Samt Publications,. {In Persian}
Scheffler, I. (2016). Four Pragmatists, translated by Mohsen Hakimi, 1st edition, Tehran: Nahr-e-Karzan. {In Persian}
Shaarinejad, A. A. (2015). Philosophy of Education, Tehran: International Publishing Company (affiliated with Islamic Propaganda Organization). {In Persian}
Shariatmadari, A. (2014). Principles and Philosophy of Education and Training, Tehran: AmirKabir Publications. {In Persian}
Shokouhi, G. (2019). Education and Training and Its Stages, Mashhad: Behnashr (Astan Quds Razavi Publishing House). {In Persian}
Smith, J. (2017). Philosophy of Education, translated by Saeed Beheshti, 11th edition, Mashhad: Astan Quds Razavi Publishing House. {In Persian}
Ulich, R. (1996). Great Teachers (History of Educational Thoughts), translated by Ali Shariatmadari, 1st edition, Isfahan: Hasht Behesht Publishing House. {In Persian}
CAPTCHA Image