Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 استاد فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

این پژوهش بر آن است تا با کنار هم نهادن آرای کی‌یرکگور در کتاب ترس و لرز و تحلیل‌های هایدگر در کتاب هستیو زمان تعریف تازه‌ای از انسان به دست داده، از این رهگذر امکان تبیین اخلاقی نوین را مطرح سازد. کی‌یرکگور با ارجاع به داستان ابراهیم عهد عتیق کنش ایمانی را در برابر اخلاق‌ فضیلت‌محور قرار می‌دهد. به اعتقاد او کنش ایمانی با گسستن قیود اخلاق سنتی از حدود امر کلّی فراتر می‌رود و با مطالبه فردیت خود گام به کوره‌راه ایمان می‌گذارد. رهرو ایمان چونان قهرمانان تراژدی امکان بازگشت به آغوش کلیّت را ندارد. او الی‌ابد کلیت را رها کرده، و به عنوان یک فرد آزادانه تصمیم می‌گیرد و عمل می‌کند. از طرف دیگر تحلیل‌های هستی‌شناسانه هایدگر از دازاین نشان می‌دهد که مقوم انسان نه ماهیتی مثالی، بلکه اگزیستانس یا به عبارتی هستن- توانستن اوست. انسان همان است که می‌تواند باشد. بنابراین با تطبیق نگاه کی‌یرکگور و هایدگر می‌توان اولاً به ضرورت رویکرد هستی‌گرایی در عوض ماهیت‌گرایی در رابطه با انسان رسید، و ثانیاً درصدد برآمد تا اخلاق کل‌نگر سنتی را –که بر مدار تقدّم ماهیت بر هستی انسان تعریف می‌شود- پس پشت نهاد و به اخلاقی رسید که بر پایه اصالت هستی انسان قوام یافته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Toward an Existancial Ethic, an enquiry concerning Kierkegaard's approach of the tale Abraham according to Heidegger's philosophy

نویسندگان [English]

  • Hossein Ghassami 1
  • Muhammad Asghari 2

1 Corresponding Author, MA of Philosophy, University of Tabriz, Tabriz, Iran

2 Professor of Philosophy Department, University of Tabriz, Tabriz, Iran

چکیده [English]

The aim of this paper is to analyse opinions of Kierkegaard in his famous book, Fear and Trembling, and Heidegger’s points of view in the great work of thought, Being and Time, in order to present a new meaning of human. And these all going to introduce the new aspect of Ethic. Kierkegaard puts the act of the faith against of the virtue ethics according to the tale of Abraham in the Bible. He claims that the act of the faith transcends from general ethic with achieve its individuality. The actor of the faith can not returns to generality, as the actor of tragedy can. He leaves the generality to make decision in a free manner. on the other hand, Heidegger’s existancial analyses leads into that the human determiner is not an ideal essence, but it’s his existance, in other word it’s his ability-to-be. Human is who he can be. So it is obvious that these two great thinkers believe that human is not a predestined being, but he is facilities. And for this reason we can renew our definition of the ethic.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ethic
  • being
  • essence
  • ability-to-be
  • Kierkegaard
  • Heidegger
اصغری، محمد. (1388). رابطه آشتی­ناپذیر عقل و ایمان در اندیشه سورن کی­یرکگور، حکمت و فلسفه، ۵(19): 116- 103.
اصغری، محمد. (1399). درآمدی بر فلسفه­های معاصر غرب، از هوسرل تا رورتی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
اینوود، مایکل. (1395). روزنه­ای به اندیشه مارتین هایدگر، ترجمه احمدعلی حیدری، تهران: انتشارات علمی.
کی‌یرکگور، سورن. (۱۳۹۰). ترس و لرز، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی.
هایدگر، مارتین. (۱۳۸۹). هستی و زمان، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی.
Asghari, Mohammad. (2009). The Unwholesome Relationship of the Ratio and Faith In the Thought of Kierkegaard, Journal of Wisdom and Philosophy (Hekmat & Falsafeh), 3(19): 103- 116. (In Persian)
Asghari, Mohammad. (2020). An Introduction to Contemporary Western Philosophy, From Husserl to Rorty, Tehran: Humanities & Caltural Studies Institude. (In Persian)
Aylat-Yaguri, Tamar; Stewart, John. (2013). The Authenticity of Faith in Kierkegaard’s Philpsophy, Cambridge: Cambridge Scholars Pub.
Dreyfus, Hubert; Warthall, Mark. (2002). Heidegger Reexamined, London & NewYork: Routledge Pub.
Dworkin, Gerald. (1995). Unprincipled Ethics, Midwest Studies in Philosophy, XX.
Heidegger, Martin. (2010). Being and Time, translated by Abdolkarim Rashidian, Tehran: Ney Publishing. (In Persian)
Inwood, Michael. (2016). Heidegger, Translated by Ahmad Ali Heydari, Tehran: Elmi Publishing. (In Persian)
Kierkegaard, Soren. (2011). Fear and Trimbling, translated by Abdolkarim Rashidian, Tehran: Ney Publishing. (In Persian)
Mulhall, Stephen. (2005). Heidegger and Being and Time, London & NewYork: Routledge Pub.
Pedersen, Christian Hans. (2009). The Concept of Action and Responsibility in Heidegger’s Early Thought, Florida: University of South Florida Press.
Seland, Andreas Engh. (2008). An Enquiry into Kierkegaard’s Concept of Faith, Oslo: Oslo University Press.
Shakespear, William. (1988). Hamlet, Prince of Denmark, London: Bantam Classic.
CAPTCHA Image