Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی فلسفه دانشگاه تبریز، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی

2 دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز

3 دانشیار گروه فلسفه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران

چکیده

در این مقاله رویارویی انتقادی دکارت را با اتهام افلاطون‌گرایی در معضل نفس و بدن بررسی می‌کنیم. دکارت همیشه در معرض این اتهام بود که نفس و بدن را چنان از هم جدا می کند که دیگر قابل به‌هم‌پیوستن نیستند و به این ترتیب، وحدت و یک‌پارچگی وجود انسان در فلسفه ی او از بین می‌رود. اما دکارت نمی‌پذیرفت و در مقابل آن، از خود دفاع می‌کرد. در این مقاله به ایرادات مخالفان به‌ویژه گاسندی و شاه‌بانو الیزابت و نیز به دفاعیات دکارت در برابر ایرادات وارد بر او می‌پردازیم و روی‌کردهای تازه‌‌ای را به مسأله‌ی نفس و بدن در فلسفه‌ی دکارت به‌دست می‌دهیم. دکارت رابطه ی نفس و بدن را مانند رابطه ی کشتی بان و کشتی نمی داند و صریحا با جدایی هستی شناختی نفس و بدن مخالف است. او قائل به تمایز معرفت شناختی نفس و بدن است و برای رسیدن به این درک معرفت شناختی پیشنهاد می کند که حواس خود را به طور موقت کنار بگذاریم. از سوی دیگر، پیشنهاد دکارت برای درک وحدت هستی شناختی نفس و بدن این است که به ساحت تجربه ی زیسته و متعارف زندگی باز گردیم.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Descartes ' critique on Platonism in mind-body problem.

نویسندگان [English]

  • Seyed Hossein Hosseini 1
  • Mohammadreza Abdollahnejad 2
  • Seyed Mostafa Shahraeini 3

1 Tabriz University, Literature and Foreign Languages Faculty

2 Assistant professor at Tabriz University

3 Associate Professor of Philosophy, Institute of Humanities and Cultural Studies

چکیده [English]

In this paper Descartes' critique on Platonism in mind-body problem will be considered. Descartes always been accused for divorcing mind and body so far that they cannot join together again and his position dissolves the integrity of human beings. But Descartes himself never accepted this accusation of Platonism and defended himself against it. In this paper Descartes ' defenses and his responses to critics such as Gassendi and Elizabeth will be discussed and new approaches to mind-body problem in Descartes philosophy will be introduced. Descartes' view of mind-body relation is not like a sailor and his ship. Mind-body distinction in Descartes' view is not an ontological distinction but an epistemological one. His proposal for knowing this kind of epistemological distinction is putting aside our senses temporarily. On the other hand, for grasping ontological union of mind and body, his proposal is returning again to the common sense and lived experiences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dualism
  • Mind-body problem
  • Platonism
  • Substantial union
  • Accidental union
CAPTCHA Image