Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین

2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین

چکیده

کانت بخش عمده‌ای از نقد عقل محض را به تبیین شأن معرفتی امر پیشین، جست‌وجوی خاستگاه، تعیین محدوده‌ اعتبار و تشریح مصادیق آن اختصاص داده است. با‌این-همه، و حتی باآنکه وی در هر دو ویرایش نقد، کم‌وبیش، مشخصه‌هایی (مانند ضروری، اکیداً کلی، محض، واضح، قطعی و مستقل از تجربه) را برای امر پیشین معرفی کرده است، ولی چون این مشخصه‌ها در سنت‌های پیشاکانتی و پساکانتی -در معنایی متفاوت با معنای مدنظر او- نیز به‌کار گرفته شده‌اند پس چندان بعید نیست اگر در فهم محتوای نقد دچار ابهام شویم. ما در بخش (1)، به برخی از این ابهام‌ها اشاره خواهیم کرد. سپس در بخش (2-1)، بر اساس متن نقد و آراء مفسران نشان خواهیم داد که برای رهایی از ابهام‌های مزبور ناگزیریم تا مشخصه ضروری را به "برخاسته از طبیعت ذهن انسان"، اکیداً کلی را به "صرفاً قابلِ اطلاق بر پدیدارها"، محض را به "معطوف‌بودن به سهمِ خودِ ذهن در تشریک مساعی‌اش با خودِ اشیاء برای شکل-گیری معرفت تجربی"، واضح را به "آنچه حیطه جست‌وجو برای یافتن‌اش، صرفاً محدود به درون خودمان است و نه بیرون از آن" و قطعی را نیز به "آنچه گستره‌اش هم به‌لحاظ خودِ مصادیق و هم به‌لحاظ تعداد مصادیق تغییرناپذیر است " بازتعریف کنیم. در بخش (2-2) نیز با واکاوی مشخصه مستقل از تجربه، نشان خواهیم داد که این مشخصه، علاوه‌بر دلالت بر صرفِ ساختار، می‌تواند ناظر به نوعی معرفت در بن هر گونه تجربه ممکنی نیز باشد؛ افزون بر این، نسبتِ مشخصه مزبور را با سنت پیشاکانتی و پساکانتی نیز نمایان خواهیم ساخت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Kantian Characteristics of A Priori

نویسندگان [English]

  • Mahdi Soleimani Khormuji 1
  • Ali Fath Taheri 2
  • Seyyed Masoud Seyf 2

1 PhD Candidate in Philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin.

2 Associate Professor at Department of Philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin.

چکیده [English]

Kant devoted a considerable part of Critique to explaining the epistemic status of A Priori, searching its origin, specifying its validity scope, and illustrating its instances. Although he, more or less, in both editions of Critique, put forward some characteristics intrinsic to A Priori (such as necessary, strictly universal, pure, clear, certain and independent of experience) since they have been also used in (pre)post-Kantian traditions, especially in a meaning different from what Kant meant, so they may simply bring about some confusions cause failing to appropriately grasp the heart of Critique. With reference to such confusions the authors make an attempt to shed light on this point in part (1). Then, in part (2-1), based on the text of Critique and its commentators’ views, authors proceed to show that to evade such confusions one should re-define necessary to “what is emerged from the nature of the human mind”, strictly universal to “applicable just in the realm of phenomenon”, pure to “merely focused on the contribution of mind itself in collaboration with the objects themselves to form empirical knowledge”, clear to “what the scope of searching for is limited to within ourselves not outside of it” and certain to “what its scope is immutable –either regarding to its instances themselves or to their numbers”. In part (2-2), by scrutinizing the other characteristic (i.e. independent of experience), we shall show that it, besides of referring to mere structure, refers to some kind of knowledge on which every possible experience is based.

کلیدواژه‌ها [English]

  • necessary
  • universal
  • pure
  • clear
  • certain
  • independent of experience
  • کانت، ایمانوئل (1388) تمهیدات، ترجمه حداد عادل، چاپ چهارم، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
  • Allison, H. (1973) The Kant-Eberhard Controversy, Baltimore and London: The John Hopkins University Press.
  • Barnes, J. (1975) “Commentary”, In Posterior Analytics, trans. J. Barnes, 2nd edition, Oxford: Clarendon Press, 81-271.
  • Guyer, P. (2010) “The Deduction of the Categories: The Metaphysical and Transcendental Deduction”, In The Cambridge Companion to Kant’s Critique of Pure Reason, P. Guyer (ed.), Cambridge University Press, 118-150.
  • Hume, D. (1825) The Philosophical Works of David Hume, Vol. 1 & 4, Edinburgh, London.
  • Kant, I. (1894) Kant’s Inaugural Dissertation of 1770, translated into English with an introduction and discussion by W. J. Eckoff, Columbia College, New York.
  • Kant, I. (1992) Lectures on Logic, translated and edited by J. M. Young, Cambridge University Press.
  • Kant, I. (1997) Critique of Pure Reason, translated and edited by P. Guyer & A. W. Wood, Cambridge University Press.
  • Kant, I. (1999) Correspondence, translated and edited by A. Zweig, Cambridge University Press.
  • Kant, I. (2002a) “On a Discovery Whereby Any New Critique of Pure Reason Is to Be Made Superfluous by an Older One”, trans. H. Allison, In Theoretical Philosophy after 1781, Allison & P. Heath (eds.), Cambridge University Press, 271-336.
  • Kant, I. (2002b) “What real progress has metaphysics made in Germany since the time of Leibniz and Wolff?”, trans. P. Heath, In Theoretical Philosophy after 1781, Allison & P. Heath (eds.), Cambridge University Press, 337-424.
  • Kant, I. (2002c) “Metaphysical Foundations of Natural Science”, trans. M. Friedman, In Theoretical Philosophy after 1781, Allison & P. Heath (eds.), Cambridge University Press, 171-270.
  • Kitcher, Ph. (2006) “A Priori”, In The Cambridge Companion to Kant and Modern Philosophy, Paul Guyer (ed.), Cambridge University Press, 28-60.
  • Kripke, S. A. (1980) Naming and Necessity, Basil Blackwell.
  • Locke, J. (1794) “An Essay Concerning Human Understanding”, In The Works of John Locke, (Vol. I), ninth edition, London.
  • Paton, H. J. (1961) Kant’s Metaphysic of Experience, Vol. I, London: George Allen & Unwin LTD; New York: Macmillan Company.
  • Scott, D. (2005) Plato’s Meno, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Silverman, A. (2014) “Plato’s Middle Period Metaphysics and Epistemology”, Stanford Encyclopedia of Philosophy. (http://plato.stanford.edu/entries/plato-metaphysics/).
  • Strawson, P. F. (1966) The Bounds of Sense: An Essay on Kant’s Critique of Pure Reason, London and New York: Routledge (Taylor & Francis Group).
  • Walsh, W. H. (1975) Kant’s Criticism of Metaphysics, Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Waxman, W. (2005) Kant and the Empiricists: Understanding understanding, Oxford: University Press Inc.
  • Wittgenstein, L. (1998) “Notebooks: 1914-1916”, In the Collected Works of Ludwig Wittgenstein, H. von Wright and G. E. M. Anscombe (eds.), 2nd edition, Oxford: Basil Blackwell, 2-91.
CAPTCHA Image