Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری فلسفه، دانشگاه اصفهان

2 دانشیاز گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان

چکیده

اخلاق کاربری تکنولوژی، نیازمند دسته‎بندی مناسبی از تکنولوژی‎هاست تا بتوان برای هر دستۀ کلان تکنولوژی، اصولی اخلاقی را متناسب با ویژگی‎های مشترک هر دسته تدارک دید. دون ‎آیدی در رویکرد پساپدیدارشناسی خود، روابط ما را با تکنولوژی به چهار دستۀ تجسد، هرمنوتیکی، غیریت و زمینه‎ای تقسیم می‎کند که بر همین اساس می‎توان تکنولوژی‎ها را نیز بر اساس کارکرد اصلی‎شان، به همین شکل تقسیم کرد. براین‎اساس تکنولوژی‎های متجسد، گسترش‎دهندۀ ادراکات ما هستند، تکنولوژی‎های هرمنوتیکی، به امری جز خود اشاره می‎کنند و همچون متنی پیش روی ما باز هستند، تکنولوژی‎های غیرگونه، همچون شخص انسانی در برابر ما ظاهر می‎شوند و تکنولوژی‎های زمینه‎ای، در حاشیۀ آگاهی ما به کار خود مشغول‎اند. در این مقاله، نشان داده می‎شود که این تقسیم‎بندی دون آیدی، به سبب ظرفیت‎هایی همچون توجه به رابطۀ انسان با جهان اطراف، دربرگیرندگی تکنولوژی‎های جدید و قدیم، و عینیت و بی‎طرفی، زیربنای مناسبی برای مباحث اخلاقی و به‎ویژه اخلاق کاربری در حوزۀ تکنولوژی است. با این همه، این تقسیم‎بندی ابهامات و کاستی‎هایی نیز دارد؛ از جمله عدم جامعیت و ایرادات صوری تقسیم. به نظر می‎رسد این کاستی‎ها را بتوان با اصلاحات و تغییراتی اندک در تقسیم‎بندی، برطرف ساخت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Postphenomenological Division of Human Relationship with Technology from Don Ihde's View and Its Capacities for the Ethics of Using Technology

نویسندگان [English]

  • Morteza Tabatabaee 1
  • Gholamhossein Tavakkoli 2

1 PhD of philosophy, University of Isfahan

2 Associate Professor, University of Isfahan

چکیده [English]

Ethics of using technology requires proper classification of technologies so that the ethical principles appropriate to the common characteristics of each major category of technology can be provided. Don Ihde in his post-phenomenological approach categorizes our relationship with technology into four categories of embodiment, hermeneutics, alterity, and background; hence, one can similarly classifies technologies based on their primary function. Accordingly, embodied technologies expand our perceptions; hermeneutical technologies refer to something other than themselves and are like a text open before us; technologies of alterity appear a human person before us; and the background technologies are engaged on the margin of our consciousness. This article intends to show that Ihde’s division is an appropriate foundation for the ethical issues, especially the ethics of using technology, because of its capacities such as its noticing the human relationship with his surrounding world, its including of old and new technologies, and its objectivity and neutrality. However, this division has its ambiguities and shortcomings, including the lack of collectivity and formal flaws. It seems that these shortcomings can be eliminated with a few reforms.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Post-phenomenology
  • Post-phenomenological division
  • ethics of using technology
  • Don Ihde
  • technological relationships
  • آیدی، دون (1371) «فنومنولوژی و فلسفه: فلسفۀ تکنولوژی هایدگر»، ترجمۀ شاپور اعتماد، فرهنگ، ش11، ص 91-136.
  • آیدی، دون (1388 الف) «پدیدارشناسی تکنیک»، ترجمۀ مراد فرهادپور و صالح نجفی، اطلاعات حکمت و معرفت، ش43، مهر 1388، ص15-19.
  • آیدی، دون (1388 ب) «پدیدارشناسی تکنیک»، ترجمۀ مراد فرهادپور و صالح نجفی، اطلاعات حکمت و معرفت، ش44، آبان 1388، ص15-20.
  • کاجی، حسین (1392) فلسفۀ تکنولوژی دون آیدی: پاسخی به دترمینیسم تکنولوژیک، تهران: نشر هرمس.
  • مظفر، محمدرضا (1376) منطق، ترجمۀ علی شیروانی، قم: انتشارات دارالعلم.
  • هایدگر، مارتین (1373) «پرسش از تکنولوژی»، ترجمۀ شاپور اعتماد، ارغنون، ش1، ص1-32.
  • هایدگر، مارتین (1378) راه‎های جنگلی، ترجمۀ منوچهر اسدی، تهران: انتشارات درج.
  • Achterhuis, Hans (2001) American Philosophy of Technology, trans. Robert P. Crease, Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
  • Dreyfus, Hubert (2001) On the Internet, London: Rutledge.
  • Dijk, Jose van (2007) Mediated Memories in the Digital Age, California: Stanford University Press.
  • Fukuyama, Francis (2002) Our Posthuman Future: Consequences of the Biotechnology Revolution, Farrar, New York: Straus and Giroux.
  • Mitcham, Carl (2005) The Encyclopedia of Science, Technology and Ethics, Vol. 1-4, Macmillan Reference USA, Detroit: An imprint of Thomson Gale.
  • Mumford, Lewis (2010) Technics and Civilization, with a new foreword by Langdon Winner, London and Chicago: University of Chicago Press.
  • Nasr, Seyyed Hossein (2007) Islam, Science, Muslims and Technology, Al-Qalam publishing, Sherwood Park, Canada.
  • Heidegger, Martin (1988) Being and Time, trans. John Macquarie and Edward Robinson, Southampton: Basel Blackwell Ltd.
  • Ihde, Don (1990) Technology and the Life world, Indiana University press, Bloomington and Indianapolis.
  • Ihde, Don (2010) Heidegger's Technologies: Post-phenomenological Perspectives, New York: Fordham University press.
  • Jonas, Hans (1982) Technology as a subject for Ethics, Chicago: University of Chicago Press.
  • Shrader-Frechette, Kristin (1993) Burying Uncertainty: Risk and the Case against Geological Disposal of Nuclear Waste, University of California Press, Berkeley, Los Angeles: Oxford.
CAPTCHA Image