The Quarterly Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران

2 کارشناس ارشد فلسفه غرب دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران

چکیده

در این مقاله، پیوند تفکر انتقادی و فضایل اخلاقی مورد بررسی قرار می‏گیرد. تفکر انتقادی با بیان اصول صحیح استدلال باعث نظم و روشنی ذهن می‏شود و قدرت نقادی را افزایش می‏دهد. اما علاوه بر آن در ایجاد صداقت و حسنِ روابط هم مؤثر است. منطقی بودن با فضایلی چون صداقت، راستی، حقیقت‏جویی و انصاف پیوند دارد و مغالطه کردن هم، اگر عمدی باشد، با رذایلی چون عدم صداقت و اگر غیرعمدی باشد، با نپختگی و عدم بلوغِ ذهنی نسبت دارد. بنابراین بحث ما با اخلاق گره می‏خورد. ما دوست نداریم چشمانمان با غباری از مغالطات تیره و تار شود. پس خود هم نباید با دیگران چنین کنیم. در این مقاله توضیح داده می‏شود که از یکسو انسان نقاد شخص فضیلت­مندی هم هست و از سوی دیگر فضایل اخلاقی ما را به نقادانه­اندیشی سوق می‎دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Ethics of Critical thinking

نویسندگان [English]

  • Malek Hosseini 1
  • Hossein Hosseini 2

چکیده [English]

This article investigates connections between critical thinking and moral virtues. Critical thinking, demonstrating the sound principles of arguments, can bring order and clarity to our mind and intensify our critical power. Furtheremore, it can be efficient in creating honesty and improving our relations with each other. In this manner, being logical is related to many virtues such as fairness, honesty and truthfulness, while fallacious reasoning- if intentional – arises from dishonesty and – if unintentional – shows the immaturity of mind.
Then , our issue is connected with the morality; we do not like to be blind through the dusts of fallacies, hence we should not do that to others.
This article explains that on the one hand, a critical thinker is a virtuous man and on the other hand, moral virtues guide us to critical thinking.

کلیدواژه‌ها [English]

  • practical logic
  • Critical Thinking
  • fallacies
آلیز، آلبرت، هارپر، رابرت.( 1388 )، چگونه منطقی زندگی کنیم، ترجمۀ نوشین
ریشهری، نشر نسل نواندیش.
- ارسطو. ( 1378 )، اخلاق نیکوماخوس، ترجمۀ محمدحسن لطفی، انتشارات طرح نو.
-. ( 1378 )، ارگانون، ترجمۀ میرشمسالدینادیب سلطانی، انتشارات نگاه.
- خندان، علی اصغر. ( 1380 )، مغالطات، انتشارات مؤسسۀ بوستان کتاب قم.
- مظفر، محمدرضا.( 1381 )، منطق، ترجمۀ انشاءالله رحمتی و مجیدحمیدزاده، انتشارات
حکمت.
-Dewey, J.(1933), How we Think, D.C. Heathand Company.
-Fowler,M.C.(2008), The ethical practice of critical thinking.
Carolina academic.
-LiPman, M.(1980),Philosophy in the Classroom, Temple
University press.
-______ . (2003),Thinking in Education. Cambridge Unversity
press.
-Thuless; R. H. (1956), Straight and Crooked thinking. panpiper
books.
CAPTCHA Image