Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز، ایران.

2 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران.

3 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران.

4 دانشجوی دکترای فلسفه هنر، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران

چکیده

مسئلۀ مرگ همواره در طول تاریخ یکی از بزرگ‌ترین و اساسی‌ترین سؤالات انسان بوده و هست. چیستی مرگ و چگونگی فرار از آن یا حتی دست یافتن به اکسیر جاودانگی همواره یکی از موضوعات مهم تاریخ ادبیات بوده است. موضوع مرگ در تاریخ فلسفه نیز جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد. بدین ترتیب این مسئلۀ فلسفی به اشکال مختلف درآثار ادبی و هنری نمود پیدا کرده است. ساموئل بکت نیز به‌عنوان یکی از بنیانگذاران جریان فکری ابزورد در ادبیات نمایشی، در آثار خود به این موضوع مهم فلسفی پرداخته است. این مقاله سعی در خوانش هایدگری مسئله مرگ در نمایشنامه آخر بازی بکت دارد. در این پژوهش مفهوم ترس‌آگاهی و رابطۀ آن با مسئلۀ مرگ در نمایش آخر بازی که به ملال و پوچی ممتدی انجامیده، با استناد به نظریات هایدگر بازخوانی شده است. از آنجایی که در این مقاله تکیه بر نمایش آخر بازی با تم مرگ است، باید گفت فلسفه هایدگر می‌تواند بینش‌های فلسفی بکت را در خصوص مرگ در این نمایش برای ما روشن کند. بررسی این موضوع علاوه بر این‌که می‌تواند مخاطبان تئاتر بکت را در درک بهتر فلسفه پنهان در پس آثار نمایشی وی کمک کند، همچنین می‌تواند مثال عملیِ بارزی برای درک مفهوم پدیدارشناسانه مرگ از نظر هایدگر باشد. این مقاله با استناد به منابع و مراجع کتابخانه‌ای به رشتۀ تحریر درآمده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Beckett's and Heidegger's Corresponding View on the Issue of Death Based on the EndGame Play

نویسندگان [English]

  • Mahmoud Soufiani 1
  • Mohammad Farahmand 2
  • Ebrahim Danesh 3
  • Hossein Asl Abdollahi 4

1 Associate Professor of Philosophy Department, University of Tabriz, Iran

2 Assistant Professor of Persian Language and Literature Department, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Iran

3 Assistant Professor of Persian Language and Literature Department, Mohaghegh Ardabili University, Iran

4 Ph.D. Candidate of Philosophy of Art, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Iran

چکیده [English]

The matter of death has been and is always one of the greatest and major questions of the man. “What is death and how we can escape from or even having philosopher's stone” have been always one of the important subjects in the literature. The matter of death had and has also certain position in philosophy. Hence, this philosophical issue has been emerged in different forms in literary and artistic works. Samuel Beckett as one of the founders of absurdism in theater literature has coped to this important philosophical matter in his works. This article tries to review Heidegger’s perusal of the death matter in the play of “Endgame” by Beckett. In this research, the content of anguish and its relation with the matter of death in the play of Endgame which is resulted to prolonged ennui and absurdity has been reviewed on the strength of Heidegger’s opinions. Whereas, in this article the point is Endgame play with the theme of death, we should say the Heidegger’s philosophy could make us clear the philosophical sights of Beckett about death in this play. This matter could not just help the audiences of Beckett theater to better understand his hidden philosophy in his theater works, but could be a clear practical example to understand the phenomenological meaning of death from the Heidegger’s opinion. This article has been written by citing to librarian resources and references. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • death
  • anguish
  • Endgame
  • Beckett
  • Heidegger
  • dasein
  • ennui and absurdity
  1. احمدی، بابک. (1382). هایدگر و پرسش بنیادین، چاپ دوم، نشر مرکز.

    ادواردز، پل، میولهال، استفان، ادکینز، برنت و... (1396). هایدگر و مرگ، ترجمه مهرداد پارسا، نشر شوند.

    اصلانی، امین. (1391). مرگ و بکت، چاپ اول، نشر افراز.

    اورار، فرانک. (1396). تحلیل‌هایی بر تئاتر معاصر در انتظار گودو و پایان بازی، ترجمه وحید نژادمحمد، نشر افراز.

    ایگلتون، تری. (1396). معنای زندگی، ترجمه عباس مخبر، چاپ دوم، شر بان.

    بکت، ساموئل. (1356). نمایشنامه‌های بکت، ترجمه نجف دریابندری. ج 1، نشر سهامی کتاب­های جیبی.

    توشار، پیرامه. (1366). تئاتر و اضطراب بشر، ترجمه دکتر افضل وثوقی، چاپ سوم، نشر جهاد دانشگاهی.

    صنعتی، محمد، (1388). درآمدی به مرگ در اندیشه غرب، فصلنامه ارغنون، شماره 26 و 27، صص 1-64.

    کامو، آلبر، (1342). افسانه سیزیف، ترجمه علی صدوقی، چاپ دوم، نشر فرخی.

    کی‌یرکه‌گور، سورن. (1398). بیماری به سوی مرگ، ترجمه رؤیا منجم، چاپ سوم، نشر پرسش.

    لاینز، چارلز. (1399). ساموئل بکت، ترجمه حمدمهدی نجفی، نشر شب‌خیز.

    معین، محمد. (1378). فرهنگ فارسی، ج 5، نشر امیرکبیر.

    مک دونالد، رونان. (1390). درآمدی بر اندیشه و آثار ساموئل بکت، ترجمه علی­اکبر پیش­دستی، نشر ققنوس.

    هاروپ، جان، اپستاین، سابین آر. (1396). سبک‌های بازیگری، ترجمه علی ظفر قهرمانی‌نژاد، نشر سمت.

    هایدگر، مارتین. (1389). متافیزیک چیست؟ ترجمه سیاوش جمادی، چاپ ششم، نشر ققنوس.

     هایدگر، مارتین. (1394). هستی و زمان، ترجمه سیاوش جمادی، چاپ ششم، نشر ققنوس.

    هایدگر، مارتین. (1388). چه باشد آنچه خوانندش تفکر، ترجمه سیاوش جمادی، نشر ققنوس.

    واربرتون، نایجل. (1398). تاریخچۀ کوتاهی از فلسفه، ترجمه مریم تقدیسی، چاپ پنجم، نشر ققنوس.

    یونگر، ارنست. (1346). عبور از خط، ترجمه دکتر محمود هومن و جلال آل‌احمد، نشر فرزین.

    Ahmadi, B. (2002). Heidegger and the Fundamental Question. Markaz Publication. (in Persian)

    Aslani, A. (2012). Death and Beckett, 1st ed, Afraz Publication. (in Persian)

    Beckett, S. (1977). Beckett`s Plays, Trans. N. Daryabandari, 1st Ed, Pocketbook Publication. (in Persian)

    Camus, A. (1963). The Legend of Sisyphus, Trans. A. Sadoughi, 2nd ed, Farrokhi Publication. (in Persian)

    Eagleton, T. (2016). The Meaning of Life, Trans. A. Mokhbar, 2nd ed, Ban Publication. (in Persian)

    Edwards, P., Molehill, S., Adkins, B. and et al. (2016). Heidegger and Death, Trans. M. Parsa, Shavand Publication. (in Persian)

    Harup, J., Epstein, S. R. (2016). Acting Styles, Trans. A. Zafar Ghahraninejad, Samt Publication. (in Persian)

    Heidegger, M. (2009). What Is the Reader of Thinking? Trans. S. Jamadi, Qoqnoos Publication. (in Persian)

    Heidegger, M. (2010). What is Metaphysics? Trans. S. Jamadi, Qoghnoos Publication. (in Persian)

    Heidegger, M. (2015). Being & Time, Trans. S. Jamadi, 6th Ed. Qoghnoos Publication. (in Persian)

    Junger, E. (1967). Crossing the Line, Trans. M. Hooman and J. Al-Ahmad, Farzin Publication. (in persian)

    1. Caruso, M. (2011). Outside of Here There`s Hope: A Heideggerian Analysis of Beckett`s Endgame, Georgia State University.

    Kierkegaard, S. (2018). Illness to Death, Trans. R. Monadjem, 3rd edition, Porsesh Publication. (in Persian)

    Lyons, C. R. (2020). Samuel Beckette, Trans. M. M. Najafi, 1st Ed, Shabkhiz Publication. (in Persian)

    MacDonald, R. (2011). An introduction to the thought and works of Samuel Beckett, Trans. A. A. Pishdasti, Qoqnoos Publication. (in Persian)

    Moin, M. (1999). Persian Dictionary, V. 5, Amir Kabir Publication. (in Persian)

    Moran, D. (2006). Samuel Beckett – One Hundred Years (Beckett and philosophy), pp. 93-110, New Islands Press.

    Orar, F. (2016). Aanalyzes of Contemporary Theater in Waiting for Godot and the End of the Game, Trans. V. Nejad Mohammad, Afraz Publication. (in Persian)

    Sanati, M. (2008). An Introduction to Death in Western Thought, Arganoon Quarterly Magazine, No. 26 & 27, pp. 1-64. (in Persian)

    Tushar, P. (1984). Theater and Human Anxiety; Trans. A. Vosooghi, 3rd ed. Jahad Daneshgahi Pub. (in Persian)

    Warburton, N. (2018). A Short History of Philosophy, Trans. M. Taqdisi, Qoghnoos Publication. (in Persian)

    Phillips, J. (2009). Beckett’s Boredom, Brill.

CAPTCHA Image