نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه الهیات، دانشگاه گنبد کاووس، ایران.
2 استادیار گروه الهیات، دانشگاه گنبد کاووس، ایران
چکیده
موضوع مقالۀ حاضر تحلیل فوکو از هستیشناسی رمان است؛ هدف اصلیِ پژوهش حاضر خوانشی بینارشتهای برای نشان دادن این نکته است که چگونه هستیشناسیِ رمان بر واسازی مفهوم خانه مبتنی است: شخصیتهای رمان برخلاف شخصیتهای حماسۀ یونانی و کتاب مقدس هر بار از خانه دور میشوند تا قلمروی ناشناخته از هستی یا بُعدی تازه از انسان را کشف کنند. فوکو با خوانش رمان دُنکیشوت این نکته را نشان میدهد. بین این بیخانمانی استعلایی و هستیشناسیِ تازه رابطۀ مستقیم وجود دارد. نتایج پژوهش حاضر معلوم کرده است که این واسازی مفهوم خانه نتایج مشخصی داده است: 1. رمان، اخلاق مبتنی بر تفاوت را جایگزین اخلاق شباهتمحور کرده است. 2. خانه یک مفهوم ثابت و بدون تغییر نیست، بلکه مفهومی است که ساخته میشود. 3. ماجراجویی رمان فراروی از امر معلوم به سوی قلمروهای نامعلوم است. 4. رمان در جستجوی اتوپیا نیست، بلکه نقشهنگاری هتروتوپیا به عنوان قلمروهای صیرورت و کثرت است. نتیجۀ محوریِ پژوهش حاضر آن است که تفاوت رمان با حماسه، صرفا تفاوت ژانری نیست، بلکه تفاوتی هستیشناختی است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Foucault and the Novel’s Ontology: The Deconstruction of Home’s Concept
نویسندگان [English]
- Aref Danyali 1
- Kazem Mousakhani 2
1 Assistant Professor, Department of Theology, Gonbad Kavous University, Iran
2 Assistant Professor, Department of Theology, Gonbad Kavous University, Iran
چکیده [English]
The subject of the current article is Foucault's analysis of the ontology of the novel. This research provides an interdisciplinary reading indicating that the ontology of the novel is based on the deconstruction of home’s concept: novel characters, unlike the heroic characters of Greek mythology and the Bible, constantly depart from home to discover the unknown realm of existence or a new dimension of humanity. There is a direct relationship between this transcendental homelessness and the novel's ontology. The results of the current research have shown that the conceptualization of home has yielded specific outcomes: 1. The novel has replaced similarity-based ethics with difference-based ethics. 2. Home is not a fixed and unchanging concept, but rather a construct. 3. The novel's adventure is a journey from the known to the unknown realms. 4. The novel is not in pursuit of utopia but rather maps out heterotopias as realms of diversity and abundance. The clear implication of this research is that the difference between the novel and the epic is not merely a genre difference but rather an ontological difference
کلیدواژهها [English]
- Foucault
- novel
- epic
- Home
- difference
- heterotopia
ارسال نظر در مورد این مقاله