نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 گروه الهیات، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گنبد کاووس، عضو هیئت علمی رشته فلسفه
2 استادیار گروه الهیات، رشته فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه گنبد کاووس، شهر گنبد کاووس، ایران
چکیده
موضوع مقالۀ حاضر تحلیل فوکو از هستیشناسی رمان است؛ این پژوهش با خوانشی بینارشتهای نشان میدهد هستیشناسیِ رمان بر واسازی مفهوم خانه مبتنی است: شخصیتهای رمان برخلاف شخصیت های حماسۀ یونانی و کتاب مقدس هربار از خانه دور میشوند تا قلمروی ناشناخته از هستی یا بُعدی تازه از انسان را کشف کنند. بین این بیخانمانی استعلایی و هستیشناسیِ تازه رابطۀ مستقیم وجود دارد. نتایج پژوهش حاضر معلوم کرده است که این واسازی مفهوم خانه نتایج مشخصی داده است: 1. رمان،اخلاق مبتنی بر تفاوت را جایگزین اخلاق شباهتمحور کرده است. 2. خانه یک مفهوم ثابت و بدون تغییر نیست، بلکه مفهومی است که ساخته میشود. 3. ماجراجویی رمان فراروی از امر معلوم به سوی قلمروهای نامعلوم است. 4. رمان در جستجوی اتوپیا نیست، بلکه نقشهنگاری هتروتوپیا به عنوان قلمروهای صیرورت و کثرت است. پیامد مشخص پژوهش حاضر آن است که تفاوت رمان با حماسه، صرفا تفاوت ژانری نیست، بلکه تفاوتی هستیشناختی است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Foucault and Novel’s ontology: The Deconstruction of Home’s Concept
نویسندگان [English]
- aref danyali 1
- Kazem Mousakhani 2
1 Department of Theology,ّFaculty of Humanities, gonbad University,ّFaculty member, philosophy
2 Assistant Professor of Theology Department, University of Gonbad Kavous, Gonbad Kavous city, Iran
چکیده [English]
The subject of the current article is Foucault's analysis of the ontology of the novel; this research provides an interdisciplinary reading indicating that the ontology of the novel is based on the deconstruction of home’s concept: novel characters, unlike the heroic characters of Greek mythology and Bible, constantly depart from home to discover the unknown realm of existence or a new dimension of humanity. There is a direct relationship between this transcendental homelessness and the novel's ontology. The results of the current research have shown that the conceptualization of home has yielded specific outcomes: 1. The novel has replaced similarity-based ethics with difference-based ethics. 2. Home is not a fixed and unchanging concept but rather a construct. 3. The novel's adventure is a journey from the known to the unknown realms. 4. The novel is not in pursuit of utopia but rather maps out heterotopias as realms of diversity and abundance. The clear implication of this research is that the difference between the novel and the epic is not merely a genre difference but rather an ontological difference.
کلیدواژهها [English]
- Foucault
- Novel
- Epic
- Home
- Difference
- Heterotopia
ارسال نظر در مورد این مقاله